Jestliže jste kdykoliv pouštěli veřejně hudbu, nepochybně jste se setkali s kolektivním správcem OSA. Organizace zastupující autory za jakékoliv veřejné hudební produkce vybírá licenční odměny, které následně rozdělí mezi umělce. Na papíře ušlechtilá idea ale v Česku připomíná spíše vybírání výpalného.
Je jedno, zda pořádáte velký koncert, pouštíte hudbu na vesnických slavnostech nebo vám v obchodě či restauraci hraje televize nebo rádio. Za to vše jste povinni OSE platit.
Na poplatcích ve výši několika stokorun měsíčně přitom minulý rok OSA vybrala neuvěřitelných více než 900 milionů korun. Když kolektivní správce ohlásil, že příští rok bude inkasované poplatky zvyšovat až o polovinu, vyvolalo to pohopitelnou vlnu nevole. Praktiky OSA se nezdají jak veřejnosti, tak zákonodárcům.
„Jde o další důkaz toho, že tento nezávislý spolek, který však ročně vybere na základě zákona téměř jednu miliardu korun, potřebuje urychleně zkrotit,“ komentoval jednání OSA senátor Ivo Valenta. Ten s OSA bojoval již v minulosti, kdy se mu podařilo prosadit výjimku z povinnosti platit licenční poplatky za folklorní skladby.
Valenta navrhl založení nového dozorčího orgánu, který by dohlížel na to, jak OSA poplatky vybírá, jak je následně rozúčtovává i na to, jak stanovuje jejich výši. „Je třeba zastavit tuto zvůli spolku jménem OSA. Vyzval jsem proto poslance, aby si vzali za svůj připravený pozměňovací návrh a zavedení dozorové instituce vložili do projednávaného zákona rovnou v Poslanecké sněmovně. Pokud to neudělají, věřím, že tuto iniciativu prosadím následně v Senátu,“ říká Valenta.
Nespokojené poplatníky, kteří se zvyšováním autorských odměn vybíraných OSA nesouhlasí, pak Valenta vyzývá k tomu, aby neuzavírali s OSA nové smlouvy, dokud nedojde k nápravě této situace a zajištění transparentnosti nakládání s vybranými autorskými odměnami.
„Dnešní systém je nespravedlivý jak pro autory, tak pro všechny, kteří OSA platí autorské odměny,“ odůvodňuje toto své rozhodnutí.
Fotogalerie |