Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Těžký zadek a oslepující světla. Návod experta, jak správně svítit v zimě!

    Většina řidičů jezdí v zimě se špatně seřízenými světli. | foto: archiv

    Znáte to. Když svítí do země, nic nevidíte, když vodorovně, oslní vás v protisměru. Právě v zimě, kdy je tma 16 hodin, řada řidičů kašle na správně seřízená světla. A většinou ani nepoznají, že špatně svítí. Připravili jsem návod, jak nebýt za piráta a oslepovat chodce a protijedoucí auta.

    V období krátkých dní a dlouhých nocí platí zásada „vidět a být viděn“ logicky více než kdy jindy. Platí to nejen čelních a směrových, ale i koncových, brzdových a všech dalších světel.

    Světlomety je vhodné alespoň jednou za rok seřídit a zkontrolovat u odborníků. Vyžaduje to totiž odbornost a přístrojové vybavení, které běžní řidiči zpravidla nemívají k dispozici.

    Optimálně seřízené světlomety by měly nejvíce světla vrhat do vzdálenosti 40 metrů před vozidlem a jejich světelný kužel by měl pokračovat do 75 až 100 metrů před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Celkový dosvit světlometů by nicméně neměl být kratší než 200 metrů.

    To se týká jak denních LED světel (daylight running lamp; DRL), která si oblíbili hospodární řidiči, tak například světlometů s xenonovými výbojkami, které musí být kvůli vysoké svítivosti a možnosti oslnění protijedoucích vozidel vybaveny zařízením na automatické nastavování sklonu potkávacích světlometů. „O celých složitých osvětlovacích systémech, které zahrnují například natáčení světlometů do zatáčky podle úhlu natočení volantu, upravené světlo na jízdu mimo městské komunikace nebo regulaci světlometů podle vzdálenosti protijedoucích vozidel ani nemluvě,“ doporučuje Karolína Topolová z největšího tuzemského autobazaru AAA AUTO.

    I po seřízení všech světelných zařízení v servisu musí řidiči sami dbát na řadu důležitých zásad. Výměnu žárovek by měli provádět vždy v páru a při výměně dvouvláknových žárovek dbát na správnou polohu žárovky, aby jim místo brzdového světla nesvítilo světlo obrysové.

    Nejde ovšem jen o technické vybavení, ale i o dodržování zásad jejich správného používání. Zatímco přepínání potkávacích a dálkových světel většina řidičů bez problémů zvládá, na včasné vypínání oslňujícího zadního mlhového světla v případě, hodně řidičů zapomíná.

    O nešvaru používání mlhovek i za dobré viditelnosti snad ani nemusíme hovořit.

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 11:20 středa 8. června 2016. Anketa je uzavřena.

    • Super
      7
    • Haha
      5
    • Cože
      5
    • Trapas
      5
    • Sladký
      5
    • Tvl
      5