Žena, která má prsty v podvodu na Bohdalovou: Proč u ní bylo policejní komando?

Jiřina Bohdalová si koupila od privátního bankéře Komerční banky padělané obrazy, mezi nimi i dílo Emila Filly s názvem Zátiší s dýmkou a hrozny, za něž měla zaplatit skoro dva miliony korun. Pravost těchto obrazů, které pocházely od překupníka umění Jaroslava Fröhlicha, ověřovala bývalá soudní znalkyně Eva Pospíšilová. Pro ni si dokonce přijelo policejní komando. Během domovní prohlídky její vily a galerie osmičlenný tým nalezl další obrazy z inkriminované sbírky.

Marie Pospíšilová je jednou z klíčových postav, které figurují v padělatelském podvodu na herečku Jiřinu Bohdalovou. Tato žena byla na konci devadesátých let zbavena státem vydaného razítka soudního znalce umění, aby následně operovala svým náhradním razítkem, na němž státní znak nahradil čtyřlístek.

Pospíšilová je tou, která stvrdila pravost obrazů, které Jiřině Bohdalové prodal hereččin osobní bankéř Komerční banky Radek Pokluda. Zatímco ten je dneska na útěku v zahraničí a jeho stopa byla naposledy zachycena v tureckém Istanbulu, Pospíšilová stále žije ve své vile v Řitce u Prahy. Právě tam ji začátkem května loňského roku také zastihlo policejní komando, které mělo povolení k domovní prohlídce v souvislosti s kauzou padělaných obrazů, na něž naletěla i Bohdalová.

Když zahájili vyšetřování, přijeli i ke mně. Bylo to 9. května 2016. Tehdy ještě žil i můj bratr, když v 6:30 ráno zazvonili u brány. Bratr byl šíleně křesťansky orientovaný, a tak nereagoval, protože to pro něj byla neslušná hodina, takže by nebylo slušné jim otevřít,“ svěřila se nám Pospíšilová, která na ten den vzpomínala, jako by to bylo včera.

Pořád vytrvale zvonili, a jelikož já se nikdy nezbavuji informací, sešla jsem o patro níž a na videu jsem uviděla, že se to před brankou hemží černými postavami s bílými nápisy ‚Policie’ na zádech. Bylo jich osm,“ popsala nám znalkyně obrazů, která tak strážce zákona pustila do domu.

Policista, který šel první a mával na mě s povolením k prohlídce, mi hned sdělil, že je zajímá, jestli mám doma nějaké obrazy od Evy Fröhlichové, Jaroslava Fröhlicha nebo Milana Trokana. Na Evu Fröhlichovou jsem se zeptala, kdo to je, protože jsem to jméno slyšela poprvé. A asi to bylo autentické, protože ačkoliv jsem v papírech k domovní prohlídce byla jako podezřelá, překvalifikovali mě na svědka. Tři obrazy si zabalili a jela jsem s nimi na Zbraslav,“ vzpomíná na onu událost Pospíšilová.

V době domovní prohlídky měla ve své vile tři obrazy od Evy Fröhlichové, manželky Jaroslava Fröhlicha, překupníka umění. Fröhlich se dříve živil jako kolotočář v bývalém Sovětském svazu, jeho manželka Eva vystupovala před soudní znalkyní Pospíšilovou pod jménem Vaňková.

Pospíšilová tvrdí, že obrazy neprodává, ale podle jejích slov se měl k ní domů na ně přijet podívat jistý právník, kterého domovní prohlídka s největší pravděpodobnosti zachránila od koupě padělků.

Přes tohle všechno si Pospíšilová stojí za tím, že šlo o originály. Podle mě je nesmysl, že by obrazy nebyly pravé. Jeden z obrazů měl opravované poškození. Přijde mi divné, že by to nebyly pravé obrazy. Jinak bych je ani nenabízela,“ uzavřela Pospíšilová.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:01 čtvrtek 23. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

  • 33
  • 17
  • 14
  • 11
  • 9
  • 8