Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    „Arabský antisemitismus nevznikl založením Izraele, sahá hlouběji,“ říká Maitah z Trikolóry

    Mansoor Maitah | foto: Tilen Vajt, Pavel Dvořák

    Vyrostl v Jordánsku, ale od studií na vysoké škole se cítí být našincem. Jen málokdo v Česku proto o tématech spjatých s Blízkým východem ví tolik jako profesor a člen hnutí Trikolóra Mansoor Maitah. Expresu poskytl komentář, v němž vysvětluje, odkud pramení stále sílící antisemitismus, tedy nenávist vůči Židům. „Arabský antisemitismus nevznikl založením Izraele, jeho kořeny sahají hlouběji. Arabové a muslimové se podle mne potřebují nutně zamyslet nad Mohamedovým odkazem,“ říká.

    Smutné výročí pětasedmdesáti let od osvobození koncentračního tábora Osvětim si v posledních dnech připomíná celý svět. Přesto se ani dnes židovská populace nemůže cítit v bezpečí, na vině je stále sílící antisemitismus.

    Podle profesora ekonomie a člena hnutí Trikolóra Mansoora Maitaha je hlavním původcem islám. A lidé, kteří jeho radikální formu šíří po světě.

    „V posledních letech antisemitismus sílí napříč celým evropským kontinentem, jeho protagonisté jsou často imigranti z Blízkého východu. Zní to trochu paradoxně, zvláště když uvážíme některé následující skutečnosti,“ říká Maitah v komentáři, který poskytl serveru Expres.cz.

    Oním paradoxem je podle Maitaha především to, že jsou Židé a Arabové svým způsobem bratři. Tedy alespoň podle starého biblického výkladu.

    „Podle zhruba dva tisíce let starého biblického příběhu o jejich původu jsou Arabové a Židé bratři, přesněji nevlastní bratři. Mají stejného otce, Abraháma, ale různé matky. Obě společenství věří v monoteistické náboženství, Arabové věří v islám a Židé v judaismus. Jejich náboženství mají některé společné rysy, například zákaz konzumace vepřového masa či respekt k určitým prorokům. Též mluví podobnými semitskými jazyky, kde je mnoho obdobných výrazů, jako například slova pro pozdrav: salam a šalom,“ vysvětluje.

    Mansoor Maitah a Václav Klaus mladší

    Podle Mansoora Maitaha v průběhu staletí docházelo opakovaně k migracím Židů do arabského světa. Byli přitom vítáni, žili v souladu s původními obyvateli, obchodovali s nimi. Mnozí Židé se proslavili jako poradci islámských chalífů, později byli v Osmanské říši přijímáni na dvoře sultána například jako lékaři.

    Jenže když přišla poslední vlna židovské migrace, ve 20. století do Palestiny po útěku před evropským antisemitismem, tentokrát už se vřelého přivítání nedočkali.

    „V té době došlo k zániku islámského chalífátu a nespoutaná nenávist k Židům si prorazila cestu. Bohužel, dodnes se ji nepodařilo dostat pod kontrolu,“ říká profesor Maitah.

    Jenže odkud přesně nenávist muslimů vůči Židům pramení? 

    Podle Maitaha jsou na vině dvě věci. Tou první je historický příběh o Mohamedovi, jímž radikální muslimové svůj vztah k židovskému národu obhajují. A tu druhou je vývoj na Blízkém východě jako takový.

    Mansoor Maitah je sympaťák každým coulem. V některých názorech je ale nekompromisní.

    Komentář Mansoora Maitaha

    Když v 7. století přišel prorok Mohamed do Medíny, mnoho Židů nesouhlasilo s jeho přítomností ve městě. On sám několikrát tvrdil, že jej Židé chtějí zabít. Mohamed se v Medíně postupně proměnil v naprostého odpůrce Židů. Nepovažoval střety s Židy a muslimy za přechodnou záležitost, nýbrž za dlouhodobý a osudový boj, který se rozhodne až na konci věků. Prorokoval: „Poslední soud nepřijde, dokud muslimové nezvítězí nad Židy a nepovraždí je.“ 

    Toto proroctví dodnes dodává křídla šíleným fantaziím islamistů, kteří považují boj proti Židům za svaté poslání. 

    Koncem 19. století zachvátila Blízký východ sílící vlna nacionalismu. Tato vlna přivedla dvě významná hnutí, a to sionismus a později ve 20. století panarabismus. Obě hnutí vzešla z pocitu útisku. Židovsko-nacionalistické hnutí chtělo uniknout před sílícím antisemitismem v Evropě a zakládat svobodný národní stát pro všechny Židy. Arabští nacionalisté se chtěli vymanit z koloniální nadvlády a vybudovat stát pro všechny Araby. Netrvalo dlouho a na scénu vstoupil islamismus, jak ho známe dnes. A tak se Blízký východ stal bojištěm, na němž se obě výše uvedená hnutí trvale střetávají.

    Sionistické hnutí šlo pragmaticky za svým cílem. Navzdory mnohým konfliktům a permanentnímu ohrožení arabskými sousedy se v Izraeli rozhodli pro demokratické uspořádání státu. Byla to první a dosud poslední demokracie v tomto regionu.

    Na druhé straně projekt sjednocení všech Arabů (panarabismus) stavěl na písku, protože už od začátku neměl žádný koncept, pomineme-li boj proti Izraeli. Existence Izraele se stala donekonečna omílaným argumentem, že se musí zbrojit a posilovat moc arabských vládců. Připravili tím skvělou živnou půdu pro islámský fundamentalismus a antisemitismus. V roce 1941 dokonce v Berlíně zakotvil jeruzalémský muftí Al-Husajní, kde mu nacisté zřídili arabskou rozhlasovou stanici, odkud muftí vysílal do arabského světa tu nejohavnější antisemitskou propagandu. 

    Antisemitismus v arabském světě je velmi vyhraněný. Někteří to zdůvodňují především založením státu Izraele. Bohužel, jak je patrné z tohoto článku, kořeny arabského antisemitismu sahají mnohem hlouběji. 

    Vzhledem k tomu, že Mohamed zemřel téměř před 1400 lety, potřebují se podle mne Arabové a muslimové nutně zamyslet nad Mohamedovým odkazem. Kdo se tomu brání, ten chtě nechtě nahrává islamistům, kteří nenávidí celý svět a brzdí jeho rozvoj.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 13:58 středa 3. června 2020. Anketa je uzavřena.

    • Super
      155
    • Trapas
      31
    • Tvl
      29
    • Cože
      28
    • Haha
      26
    • Sladký
      25