Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch

Držte si klobouky: Matematici už vědí, jak zanikne lidská civilizace

Scénářů, jak skončí svět, je hned několik. | foto: Profimedia.cz

Matematici z americké Rochesterské univerzity vypracovali teorie pravděpodobného vývoje, a tím i možného zániku naší civilizace. Seriózní matematické výpočty stanovily čtyři scénáře. Hypotézy pracují na základě nejdůležitějších faktorů ovlivňujících život na naší planetě. Těmi jsou klimatické změny a strmý nárůst populace.

Odborníci na základě matematických modelů zkoumajících zánik starověkých civilizací vypočítali, že lidstvo se bude nadále množit tak vysokým tempem, až na planetě nebude možné uspokojit poptávku po zdrojích. Život bude nadále neudržitelný a povede ke konci světa.

Přesně to se podle vědců stalo na Velikonočním ostrově, tamní obyvatelé neuváženě narušili křehký ekosystém, který jim v izolovaném prostředí dovoloval přežívat v dostatku. Když vyčerpali zdroje, přišel postupný zánik.

„Velikonoční ostrov představuje zvláště užitečný příklad, protože je často brán jako lekce pro globální udržitelnost,“ řekl vedoucí studie Adam Frank časopisu Astrobiology.

Právě podle prvního scénáře A bude docházet k zániku lidstva zvolna, lidstvo bude vymírat postupně a civilizace se stihne přizpůsobovat radikálním změnám klimatu po ustálení změn hladin oceánů. Nicméně ve chvíli, kdy by vymřelo 70 % světové populace, je na řadě zhroucení technologického světa.

Matematici na univerzitě v americkém Rochesteru vypočítali možné modely vývoje na této planetě.

Druhý scénář B předpokládá, že se civilizace zcela neztratí. V tomto modelu civilizace reagovala na hrozbu klimatických změn přijetím udržitelných postupů včas, aby se zachránila. Populace se vyrovnává, aniž by tlačila své životní prostředí do bodu kolapsu. Je to ta nejvíce optimistická z výsledných variant.

Ve scénářích C a D jsou různé varianty kolapsu. Rostoucí populace je konfrontována s neustále rostoucími teplotami. V jednom případě civilizace pokračuje v růstu bez přizpůsobení se a brzy vyčerpává své zdroje. V druhé se civilizace posunuje směrem k udržitelnosti, ale změna je příliš malá a příliš pozdě. Osud lidstva je zpečetěn.

Čtenáři hlasovali do 20:43 sobota 6. října 2018. Anketa je uzavřena.