Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Koncepty Hyundaie naznačují potenciál elektřiny i palivových článků

    Hyundai RN22e a Hyundai N Vision 74 | foto: Hyundai

    Hyundai přišel se zajímavým retro konceptem, i když jeho historie sportovních vozů nesahá moc daleko do minulosti.

    Studie N Vision 74 vzpomíná na koncept Hyundai Pony Coupé z roku 1974, který navrhl Giorgetto Giugiaro a mělo jít o první sériový sportovní vůz korejské automobilky. Ten se ale nakonec do výroby nedostal, i když design konceptu ovlivnil jazyk značky na dalších několik let.

    Koncept N Vision 74 je dlouhý skoro pět metrů a dva metry široký, rozvor je dlouhý přes 2,9 metru. Na poměry sportovních kupé je to opravdu pořádný kus auta. Jde o jakousi pojízdnou laboratoř kombinující vodíkové palivové články a elektromobil. Je to tedy hybrid, ale v jiném smyslu, než jak ho známe dnes. Zdroj energie má být vodík, který je tankován do dvojice nádrží o celkové kapacitě 4,2 kg (tankování zabere asi pět minut a palivový článek umožní dodávat kontinuální výkon 115 koní), ale vůz bude mít i trakční baterii s kapacitou 62,4 kWh pracující s napětím 800 V a umožňující rychlonabíjení.

    Obě zadní kola pak pohání dvojice elektromotorů o celkovém výkonu 680 koní a točivém momentu 900 Nm. Prozatím je koncept pohonu zamýšlen tak, že palivové články se postarají o dlouhodobou dodávku energie a baterie bude sloužit ke krátkodobým dodávkám elektřiny v případě požadavku na vysoký výkon. Vůz má jet přes 250 km/h a dojezd na elektřinu a vodík údajně přesáhne 600 km.

    Ačkoli se nejedná o první pojízdnou laboratoř pro vodíkové palivové články Hyundaie, je to první sportovní prototyp takového druhu. Hyundai na něm chce zkoušet možnosti palivových článků jakožto použitelného systému pohonu i pro sportovní auta.

    Druhý koncept je okruhová verze elektromobilu Ioniq 6 naznačující chystanou ostrou sportovní verzi divize N. Proti aerodynamicky uhlazenému (i když designersky originálnímu sériovému vozu) má koncept RN22e výrazné aerodynamické elementy včetně zadního křídla. Má jít o ukázku možností moderní elektrické platformy E-GMP, kterou pro elektromobily využívá jak Hyundai, tak i Kia.

    Koncept RN22e nabízí kombinovaný výkon předního a zadního elektromotoru 584 koní a točivý moment 740 Nm. Baterie má kapacitu 77,4 kWh a údajně je ji možné z rychlonabíječky nabít z 10 na 80 % kapacity za 18 minut. Maximální rychlost konceptu není omezena a má překročit 250 km/h. Vnitřní a dokonce i vnější reproduktory pro generování falešného „sportovního“ zvuku jsou zřejmě ta největší „opičárna“, kterou kdy svět automobilů spatřil, ale obáváme se, že tomuto trendu se v nové době nevyhneme. Falešný zvuk generují do okolí moderní elektromobily již běžně. Pokud by Hyundai tento vůz dotáhl do sériové výroby, moc konkurentů na trhu mít nebude, protože sportovních elektrických aut je zatím dost málo.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 17:52 pátek 16. prosince 2022. Anketa je uzavřena.

    • Tvl
      8
    • Super
      7
    • Sladký
      3
    • Haha
      2
    • Cože
      2
    • Trapas
      2