Obchodní řetězec Lidl rozhořčil minulý týden české zákazníky ilustrační fotografií ve svém letáku k chystanému Řeckému týdnu, během kterého by měly být ke koupi různé řecké speciality. Na snímku jsou totiž kostely na ostrově Santorini, výjev notoricky známý z webů o cestování, kterým grafik vyretušoval kříže, a to v rámci politické korektnosti. Ve skutečnosti to však zákazníci neocenili, ale naopak tento počin vnímají jako zásah do kulturního dědictví.
„Naším cílem rozhodně nebylo kohokoliv urazit a omlouváme se, pokud k tomu došlo. V tomto případě se jednalo o výrobek prodávaný na mnoha evropských trzích současně v rámci tematické akce Řecký týden. Design obalu byl proto navržen mezinárodním týmem. Součástí naší obchodní politiky jako mezinárodní obchodní společnosti je zachování náboženské a politické neutrality. Do budoucna aktuální zkušenost při tvorbě dalších návrhů obalů budeme brát v potaz,“ znělo oficiální vysvětlení tiskové mluvčí společnosti Zuzany Holé, avšak nikoho příliš nepřesvědčilo.
Jak situaci vidí odborníci na PR a reklamu? Z počinu Lidlu nejsou příliš nadšení. „Představa, že by si kvůli obalu s nimi někdo nekoupil sýr, je absurdní. Navíc v současné době, kdy identita států a evropského kontinentu je otevřené a takřka ožehavé téma, je jasné, že takový krok vyvolá vášně,“ uvedl pro web Markething.cz PR konzultant Václav Pláteník. „Zákazníci v celé Evropě a USA, kde více než 10 tisíc prodejen Lidlu najdeme, samozřejmě dobře znají scenérii ostrova Santorini a modré kopule pravoslavných kostelů s křížem – pokud je neviděli na vlastní oči, jsou notoricky známé z katalogů cestovních kanceláří,“ poukázal na to, že krok obchodního řetězce beztak postrádá smysl.
Podobně smýšlí také Denisa Hejlová Kollmanová, vedoucí katedry Marketingové komunikace a PR na pražské Fakultě sociálních věd UK. „Myslím si, že jde o projev přehnané politické korektnosti. Korporace obecně bojují s tím, jak se zavděčit všem kulturám, na jejichž trzích působí. Mazání křížů z historických budov ale rozhodně nepovažuji za dobrý nápad, jak se zavděčit zákazníkům supermarketu,“ uvedla.
S Kollmanovou souhlasí také mnozí studenti, které na univerzitě marketingové komunikaci učí. „Nelíbí se mi to. Jednak z toho důvodu, že religiozita je svobodným projevem každého občana a každé země a jednak taky, že segment potravin tvoří druhou nejvýznamnější složku řeckého exportu,“ uvedl Filip Janouch, student Marketingové komunikace a PR na UK.
Jak je vidět, řetězec si letos již podruhé pořádně zavařil. Napřed to byla kauza „černocha z Lidlu“, kdy zákazníkům vadil model afroamerického původu na stránkách letáku, nyní právě umazané kříže. A to i přesto, že je Česko ve světovém žebříčku ateistických zemí na 4. místě. Možná v nás náboženství a tradice jsou přece jen zakořeněny více, než si někteří jsou ochotni připustit...
A jak zákazníci protestovali proti hyperkorektnímu letáku v hábitech a s křížem v ruce, se můžete podívat v tomto videu!
Fotogalerie |