Auta jako sochy

Přijde čas, kdy automobily nebudou znečišťovateli a škůdci měst, ale budou je naopak dotvářet. Parkoviště se změní v galerie nebo ve vítané místo odpočinku s interaktivními lavičkami, říká designér Škody Auto Peter Olah.

Trofeje pro vítěze Tour de France, pera Montblanc, kolekce Adidasu nebo třeba skleněné varhany pro katedrálu svatého Víta na Pražském hradě. Proslulost designéra Petera Olaha už dávno přesáhla hranice česko-slovenského prostoru, navrhoval auta pro Audi či Lamborghini, ale jeho profesní kariéra je už od školy spojena s mladoboleslavskou Škodou. Dnes zde vede oddělení interiérového designu, kde pod něj spadá přibližně 50 lidí rozdělených do čtyř týmů. Olah zodpovídá za interiérovou architekturu, Color & Trim, User Experience a feasibilitu, jež spočívá v proveditelnosti designu v sériové výrobě.

V létě se může ledacos zvrtnout, to všichni dobře známe. Každopádně s novou Škodou Karoq nečekejte žádný horor, ale naopak pohodový trip plný slunce a plážových radovánek.

Vždy se snažil být o krok napřed, svými návrhy přechytračit čas, učinit je atraktivní i pro budoucí generace. Snažil se nahlédnout za horizont událostí a trefit se do vkusu těch, kteří přijdou po nás. Proto je možná tím nejpovolanějším, kdo by mohl poodkrýt mlžný opar automobilismu nejbližších desetiletí.

Automobilový průmysl v současnosti prochází komplexní proměnou, jež bude mít dalekosáhlé a nevratné důsledky. Projdou jí zákazníci i osobní auta. Budou ještě vypadat jako auta? Jaký pohon budou mít pod kapotou? A budou je stále řídit lidé, nebo se řidičský průkaz stane stejnou archiválií jako stranická legitimace? Revoluce automobilismu obrací zavedené pořádky, a kdo zůstane stát, už se také nemusí rozjet. A Škoda nechce zůstat stranou.

Skoda - Emani

Proto představila už dvě plně elektrická auta, proto letošním faceliftem svého nejprodávanějšího SUV Karoq naznačila, kam se může vyvíjet. Facelift není nové auto, návrhář se musí držet parametrů modelu, z něhož vychází, takže nemůže dát plný průchod své kreativní mysli. Proto když na něj přijde řeč, nejraději by Peter Olah rychle změnil téma. Přesto pár zajímavých bodů našel: „Faceliftu předchází úvaha: Mám auto a chtěl bych ho dál prodávat. Zároveň ho potřebuju modernizovat po technické stránce a zákazník musí na první pohled vidět, že jsem ho modernizoval… Karoq byl velmi úspěšný, a to je pak vždy obtížné vymyslet něco nového. Naším hlavním záměrem bylo dát mu výraznější tvář a opticky ho zvětšit, což se podařilo.“

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
21385
12751