Tour de France: kdo nezažije, nepochopí

Když se řekne Tour de France, mnohým se vybaví pověstné cyklistické ikony, dechberoucí kopce, silné příběhy, které píše víc než 100letá historie tohoto jedinečného podniku. Musíte jej zažít, a pak teprve pochopíte, PROČ tomu tak je.

Letošní TDF je v mnohém výjimečná, jiná. Ano, je to tak. Celková trasa slavného závodu měří 3 383 kilometrů. Stará dáma měla původně začínat v Kodani, kvůli koronavirové pandemii se však startuje v Brestu.

Externí obrázek

Počasí nepřeje a šampioni odchází

Společným jmenovatelem počátečních dnů a etap byl déšť od samotného startu a teploty pod 10 stupni Celsia. TDF opustil držitel žlutého trikotu, Mathieu van der Poel. Jako hlavní důvod odstoupení tým uvedl přípravu na olympiádu v Tokiu. A tím druhým odstoupivším byl původně velký favorit na celkové pořadí Primož Roglič. V jeho případě sehrálo roli množství pádů, které v předchozích etapách utrpěl.

Externí obrázek

- nepromokavá bunda DOT OUT

Co je tu stále?

Jedinečná atmosféra, fanoušci (pokud pomineme incident hned v samotném úvodu) v dešti jsou tu, lemují silnice a neváhají často i mnoho hodin čekat na to, až se peloton přižene do bodu, kde mají vybrané pověstné místečko, fandí a oddávají se kráse cyklistiky.

Externí obrázek

Historie, která fascinuje

Stará dáma je prostě jedinečná, neexistuje sportovní podnik, který by v sobě snoubil tolik neobyčejných faktorů. Cyklistika, fascinující příroda, lidé, okamžiky a… Možná vše souvisí se samotnou tradicí, započatou již v roce 1903. Nicméně v počátku se jednalo o propagační akce novin L’Auto a měly být konkurencí pro cyklistický závod, sponzorovaný novinami Le Vélo. Závody získaly velký úspěch. Byly však náročnější než dnes. Od roku 1903 závody Tour de France probíhaly každý rok, s výjimkou let 1915–1918 a 1940–1946. Důvodem přestávek byly dvě světové války.

Externí obrázek

Dvakrát na Mont Ventoux

Další zajímavostí letošní TDF je Královská etapa s dvojitým přejezdem Mont Ventoux, která přinesla velké věci. Bojovníkem dne se stal Wout Van Aert (Jumbo-Visma), smolařem naopak David Gaudu (Groupama-FDJ). Van Aertovo tempo bylo skvělé, přejel Mont Ventoux a po sjezdu mohl oslavit asi největší kariérní výhru na Tour de France.

Šampión odstupuje

Bohužel se před startem 12. etapy objevila smutná zpráva – Peter Sagan odstoupil, poranil si totiž koleno ve společném pádu s Calebem Ewanem ve 3. etapě. Přesto pokračoval, ale vše završila 11. etapa s dvojnásobným výjezdem na Mont Ventoux, kterou Peter sice objel, avšak bolavému kolenu to příliš nepomohlo.

Externí obrázek

Brit Mark Cavendish vyrovnal rekord Tour de France!

Letošní TDF zažívá další výjimečný okamžik. Mark Cavendish na 13. etapě po těžkém spurtu zvítězil. Jeho vítězství vyrovnalo rekord Eddieho Merckxe z roku 1975 v počtu etapových vítězství na Tour de France. Jednalo se o 34. vítěznou etapu! Lze předpokládat, že by mohl být tento rekord překonán.

Stroje na TDF

Stará dáma je v neposlední řadě přehlídkou krásných kol od prémiových značek. Trek, Eddy Merckx, Cannondale, Specialized, Bianchi, De Rosa, Colnago…

Zajímavostí letošní Tour jsou kola s klasickými brzdami. Možná si kladete otázku: Proč tomu tak je, když trendem jsou kotoučové brzdy? Nabízí se vysvětlení, že týmy Jumbo-Visma, UAE Emirates a Ineos Grenadiers sponzorují italští výrobci Bianchi, Colnago, Pinarello, kteří jsou technologicky konzervativnější. Pravdou je, že jde především o hmotnost. Zásadní vliv na výběr brzd u těchto týmů má váha. Kola s klasickými brzdami jsou pořád o nějaký ten gram lehčí. U vrchařů je relativně důležité snížit váhu kola co nejblíže limitu 6,8 kilogramu.

Co sedlají fanoušci?

Ideálním kolem pro putování etapami je tzv. gravel – štěrkolet. Důvody jsou jasné: poskytuje vše, co fanoušek v zásadě potřebuje, umí kombinovat terény. Upravená geometrie rámu, kotoučové brzdy a další pozitivní vychytávky pomáhají jízdnímu komfortu a dávají tomuto kolu široké možnosti jízdy.

gravel – ARGON 18 DARK MATTER

gravel – ARGON 18 DARK MATTER

Lze brázdit asfalty, stoupat do kultovních kopců Col du Galibier a Mont Ventoux stejně jako závodníci, ale současně nabízí možnost odbočit na prašnou silnici a oddávat se průjezdu pověstnými vinicemi a lány levandulí, které provoní celé okolí díky silnému větru, jenž zde často fouká. A k tomu si můžete vychutnávat kouzlo francouzského venkova.

Externí obrázek

Co potom E-gravel

S e-gravelem vám pomyslná křídla narostou, to nám věřte. Už nebudete řešit, kdy vám dojdou síly, jaký kopec nevyjedete. Chcete-li se projet o 50 km navíc nebo se zbavit mýtu o utrpení, případně patříte mezi ty, kteří chtějí vyrovnat výkonnost mezi přáteli, vrátit se ke sportu... Žádný problém. Máte záložní pohon.

Externí obrázek

- batoh s picím vakem a funkčním uchycením AIRBORNE 3 CARBON BLACK

- lehká a skvěle odvětraná přilba DOT OUT KABRIO SHINY BLACK

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
11453
4436