Sklárna Ave Clara přivítala světoznámé designéry

Severočeská sklárna Ave Clara o tomto víkendu opět všem dokázala, že patří mezi špičku ve svém oboru. Ve své manufaktuře v Polevsku u Nového Boru v sobotu 2. října 2021 v rámci XIV. ročníku Mezinárodního sklářského sympozia (IGS) představila svoji odbornost a manuální šikovnost ve zcela jiných rozměrech. I v tomto roce si vedení opět pozvalo famózní světoznámé umělce a designéry, kteří pracují nejen se sklem. Sklářská dílna Ave Clara přivítala například Jaye Macdonella (Kanada), Emila Kováče (Česká republika) nebo také architektku a vnučku slavného českého malíře Alfonse Muchy, Jarmilu Mucha Plockovou.

Velkým překvapením pro přítomné návštěvníky a milovníka skla byla speciální autentická mini výstava. V tmavé místnosti vynikl kontrast moderního umění a klasických motivů. Obliba květů vlčích máků probudila u architektky Jarmily Mucha Plockové myšlenku na společný projekt. „Chtěli jsme na letošní IGS vytvořit něco kreativního a autentického. Jedná se o spojení uranové skla, které pod UV zářivkami přirozeně svítí. Uranové sklo je pro nás typické, protože naše sklárna jako jedna, z prvních začala tavit uran. Techniku tavení jsme zdokonalili tak, že můžeme uran tavit kdykoliv během roku,“ upozorňuje Adéla Šifová, generální manažerka sklárny, Ave Clara.

Společným tématem všech designéru bylo využití stříbro skla, které je pro sklárnu Ave Clara rovněž charakteristické. „Chtěla bych poděkovat celému svému týmu za to, že i během běžného pracovního procesu nasadili vražedné tempo a nádherně, a téměř do detailu nachystali sklárnu pro umělce a veřejnost. Díky ohlasům návštěvníků našich workshopů, ale i díky podpoře vedení města Nový Bor a starostů z okolních německých měst, cítíme že je naše sklárna výjimečná,“ vyhodnocuje letošní workshopy v rámci IGS, Adéla Šifová.

„Zvláště bych pak chtěla poděkovat zúčastněným umělcům, za možnost pracovat s nimi na velmi blízké skoro až rodinné úrovni, “ je vděčná generální manažerka sklárny Ave Clara, Adéla Šifová.

Na přiložených fotografiích naleznete výsledné práce designérů, které navrhli a vytvořili v továrně Polevsku v rámci IGS 2021.

Jay Macdonell

Sklárna Ave Clara

Svou uměleckou kariéru odstartoval v kanadském Vancouveru u sklářského mistra Roberta Helda. Později vyučoval společně se švédskou designérkou Ann Wahlstrom na sklářské škole Pilchuck Glass School. Jako učitel působil i na Královské akademii umění a architektury v Kodani. Pracoval například pro umělce jako jsou Laura a Alessandro De Santillana, Catherine Chalmers či Mildred Howard. V jeho umělecké tvorbě se zrcadlí inspirace botanikou. Vystavuje například i v Traver Gallery.

Jarmila Mucha Plocková

Sklárna Ave Clara

Původně významná architektka, odešla za svým manželem do Barcelony. Zde vystudovala navíc malbu na výtvarné akademii Massana. Jako architektka se podílela na dostavbě muzea nadace Fundació Joan Miró v Barceloně, na stavbách pro barcelonskou olympiádu. Od 90. let 20. století se intenzivně věnuje popularizaci a rozvíjení odkazu svého dědečka, významného malíře Alfonse Muchy. Nejprve navrhovala šperky, vázy a další umělecké předměty. Vlastní ateliér Mucha JP Praha a ve svých dílech se nechává inspirovat dílem Alfonse Muchy, avšak k tomu připojuje i vlastní výtvarnou invenci. Vystavuje v České republice i v zahraničí.

Marián Volráb

Český sklářský výtvarník, malíř a pedagog. Další ze slavných absolventů Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově (ateliér prof. Josefa Kochrdy). Později vystudoval i Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde prošel ateliéry skla prof. Stanislava Libenského a Jaroslava Svobody. Tady později působil i jako odborný asistent v ateliéru skla prof. Vladimíra Kopeckého. Je členem skupiny Rubikon. Jeho tvorba je provázaná s malířskou tvorbou v duchu hesla „temnota ve skle – světlo v obrazech.“ Své letošní životní jubileum oslavuje též výstavou ve sklářském muzeu v Kamenickém Šenově.

Emil Kováč

Sklárna Ave Clara

Po absolvování místní renomované sklářské školy tu pracoval pro několik sklářských firem. Později působil ve sklárnách po celé Evropě, ale i v Americe. První příležitost rozvíjet své pojetí estetiky se mu naskytla během roční spolupráce s Národním sklářským muzeem v Leerdammu . Podílel se také na založení několika komunitních sklářských ateliérů v Jihoafrické republice, kde také vyučoval základy designu na univerzitě Technickum v Pretorii. V jeho uměleckých dílech jsou patrné vlivy působení v Africe. Umně je však kombinuje s krásou českého skla.

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
20651
9731