Esquire uvádí ŠKODA AUTO

Jako doma v obýváku - my kluci si u aut všímáme hlavně toho, jak vypadá zvenčí a co má pod kapotou. Jakou barvu má čalounění, vnímáme spíš podvědomě, přitom sladění barevnosti se ve Škodě auto věnuje celý tým odborníků. Vede je Andrea Jensen, která taky přibližuje, jak takový proces probíhá.

Řídíte se při výběru barev více ženským citem, nebo máte k dispozici nějaké hluboké vědecké expertizy, které dokazují, jak která barva na lidi působí?

Barvy a materiály je komplexní disciplína a to, jak na lidi různé barvy působí, a další vědecké analýzy jsou nezbytnou součástí vzdělání každého designéra v našem týmu. Různé průzkumy a testy si samozřejmě děláme už v průběhu vývoje a návrhu. Nicméně stále velmi dbáme na to, aby z naší práce nezmizel lidský prvek, a tam je rozhodující zkušenost a cit designéra.

Máte nějakou zpětnou vazbu zákazníků, jaké materiály jsou jim nejpohodlnější, nejmilejší a podobně?

Škoda je dnes globální značka působící na několika kontinentech a musí tak často naplňovat velice rozdílná přání a požadavky zákazníků. Velice specifický je samozřejmě čínský trh, který se neuvěřitelně rychle rozvíjí, ale také Indie je velice zajímavá. Pro všechny tyto regiony a jejich odlišnosti potřebujeme co nejpodrobnější průzkumy a také zpětnou vazbu. Snažíme se vždy zachytit ten pocit, který mají naši zákazníci doma v obývacím pokoji na svém gauči. Škodovka má tu výhodu, že se můžeme poradit přímo s našimi kolegy, kteří v daných oblastech působí. Stále silněji také vnímáme důraz, jaký zákazníci kladou na udržitelnost a materiály šetrné k životnímu prostředí. Lze to vypozorovat již v nábytkářském průmyslu a není to jen momentální trend, je to trvalá změna v celé společnosti.

Vím, že třeba kůže působí v interiéru luxusně, ale sám bych ji do auta nechtěl, protože mi není příjemná. Hodnotíte tímto pohledem i používané materiály?

Každý člověk je individualita a tímto směrem se ubírá i celkový vývoj společnosti, a proto také my neustále přemýšlíme nad novými materiály a potřebami našich zákazníků. Interiéry automobilů zažívají bouřlivý vývoj, stačí se podívat pár let zpět, a kde jsme dnes. Zákazníci mají mnohonásobně více možností, jak si přizpůsobit interiér, tak aby jim co nejvíce vyhovoval. Proto nabízíme nejen klasickou kůži a samozřejmě různé druhy textilních materiálů, ale experimentujeme s veganskými materiály a mnoha dalšími.

Vybíráte barvy i podle typu auta? Například u sportovní verze dáváte agresivnější barvy a podobně

Samozřejmě. Dobře je to vidět například na našich designových studiích prezentovaných na mezinárodních autosalonech, jejichž důležitým aspektem je upoutat pozornost, a proto vždy vybíráme zářivější tóny, nebo méně obvyklé odstíny. U sériových aut je situace trochu složitější, protože musíme samozřejmě zvažovat i ekonomické hledisko a svou roli hraje také individuální vkus. Pokaždé se však snažíme navrhnout takové barvy, aby byly charakteristické pro Škodu. Mám na mysli například relativně novou Velvet red barvu, která navozuje více dynamický dojem, ale nejde o klasickou červenou, jaké jsme zvyklí vídat u ostatních značek.

Jak probíhá celkové sladění barev u jednotlivých modelů? Mám na mysli exteriér – kola, nárazníky, střechu a podobně – s interiérem. Je to vše jen vaše parketa, nebo na to existuje tým, který vše řeší nejprve od stolu s pastelkami v ruce?

Mám to štěstí, že mohu vést designérský tým COLOR & TRIM a každý jeho člen je odborníkem na určitou oblast. Například kolegyně Věra Vasická se specializuje na exteriérové barvy, Lada Dlabolová je odbornicí na struktury povrchů a Kateřina Vránová má na starosti veškeré textilní materiály… Je jich ale samozřejmě ještě mnohem víc. Úzce spolupracujeme, přinášíme své nápady a ladíme možné kombinace materiálů a barev pro různé modely a jejich specifikace, tak aby vzájemně tvořily harmonický celek.

Jak by vypadal z vašeho pohledu nejkrásněji barevně sladěný vůz?

To budete moct vidět už velmi brzy u sériové podoby modelu Vision iV, který představíme v průběhu příštího roku. Nejen z hlediska použitých barev a materiálů půjde o velmi inovativní a nadčasový vůz, na kterém můj tým odvedl skvělou práci.

Andrea Jensen - Koordinátorka designového týmu Color & Trim ve ŠKODĚ AUTO

Andrea Jensen - Koordinátorka designového týmu Color & Trim ve ŠKODĚ AUTO

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
2617
1504