Letošní České lvy jednoznačně ovládl jediný snímek, a to Masaryk. Získal celkem 12 sošek, a to i přes to, že měl oficiální premiéru až začátkem března. Filmaři se navíc rozčilovali, že je jeho účast na Lvech jen promyšlený kalkul a vypočítavost.
Poprvé se k tomu pro iDNES.cz vyjádřil Jiří Bartoška a následovali další, dokonce i prezident samotné Akademie Ivo Mathé.
„Některým to přirozeně zkazilo náladu, to využití a zneužití pravidel. Musíme si říct, jestli je to opravdu zásadní zneužití, nebo producentská strategie, která si vyžádá úpravu stanov,“ uvedl v reakci na nespokojenost filmařů pro Radiožurnál Mathé.
Na to zareagoval v rozhovoru pro DVTV Jan Hřebejk.
„To, že ta strategie byla taková, že měl film premiéru až po vyhlášení, v tom žádný podvod není. Je to jen strategie. Akorát je škoda, že divák u televize pak nemá žádné napětí, protože to neviděl,“ řekl režisér.
Celá záležitost nejvíce rozlítila asi předsedu asociace producentů Pavla Strnada, který chování producentů Masaryka označil za „ojebávání Akademie a vychcanost“. Kvality samotného filmu si však nikdo z odborníků netroufá napadat.
„Masaryk je senzačně udělaný. Je to přehlídka toho, jak lidé tady opravdu umí skvěle to své řemeslo. Mě spíše mrzelo, že se pak objevoval názor, že i jednooký mezi slepými králem. Přitom třeba Olga Hepnarová zahajovala Panoramu, což je druhá nejdůležitější sekce v Berlíně, do toho Rodinný film vyhrál obrovský festival v Tokiu. Učitelka se prodala do 40 zemí světa,“ vysvětluje Hřebejk.
Na závěr však dodává jedno: „Není to to, co by to chtělo strašně být, a to vývozní artikl. Je to pro lidi v zahraničí příliš složité. Nemá šanci se v tom zorientovat ani Čech, který nemá maturitu z dějepisu.“
Fotogalerie |