Kauza s cigaretami IQOS graduje. Kdo vyvíjí tlak na Kovyho a Aki?

Jak jsme vás již informovali, youtubeři Aki Votrubová a Karel Kovář alias Kovy prostřednictvím svých kanálů zkritizovali ambasadory z řad celebrit a blogerů, kteří propůjčili svou tvář cigaretám značky IQOS od tabákové společnosti Philip Morris. A reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Kdo vyvíjí na Kovyho a Aki nátlak?

Vše začalo na půdě Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Ten totiž letos nebyl jen ve znamení filmu a hudby, ale nesl se také v duchu neviditelného kouře. Jeden z partnerů festivalu Philip Morris totiž tento svátek filmu využil pro svou masivní kampaň na nehořící cigarety značky IQOS. A právě tuto značku ve Varech prostřednictvím sociálních sítí propagovaly především známé tváře českého showbyzynsu, což leží v žaludku právě Aki a Kovymu, kteří nejenže upozorňují na fakt, že nikdo z ambasadorů neoznačuje své snímky na sociálních sítích jako sponzorovanou kampaň, ale navíc větší problém vidí v tom, že fanoušci většiny ambasadorů se skládají i z nezletilých.

Jako první se „do boje“ nejen proti IQOS, ale i blogerům propagujícím tyto cigarety rozhodla vstoupit marketingová specialistka a youtuberka Aki Votrubová. A zatímco z nadnárodního korporátu Philip Morris, jehož jméno ve svých videích ani jednou nezmínila, se jí neozval nikdo, čelit musela slovním útokům od jedné blogerky.

„Předtím než jsem na točila video na YouTube, tak jsem udělala stories na Instagram. Hned mi začala psát jedna blogerka, abych to smazala. Já jsem s ní odmítla diskutovat. Rozhodně jsem nic nesmazala. Na můj komentář u své fotky mi zareagoval i Libor Bouček. Ten mi napsal, že touto propagací pomáhá od klasického kouření. Oni ale vždycky reagují takto, přitom naprosto ignorují, že komunikují tabákový výrobek na nezletilé,“ sdělila nám Aki, která se od již zmíněné potrefené blogerky dočkala podle svých slov jen urážek.

„Napsala jsem jí dlouhý příspěvek a ona zareagovala dost hnusně. Neargumentovala, jenom urážela mou osobu. Napsala jsem jí, že to od ní není moc hezké. Ona to pak celé smazala. Legrační je, jak si u těch fotek vypínají možnost komentářů,“ říká Votrubová.

Reakce na své video sklidil i Kovy. I tomu se totiž začali ozývat kritici jeho videa. „Ozvali se hodně prodejci IQOS, kteří jsou v affiliate programu, což znamená, že za úspěšné doporučení známým dostanou provizi. Někteří z nich s absolutně nereálnými představami o tom, co produkt skutečně umí nebo ne. Prodejci argumentovali právě výzkumy, které poradci FDA zpochybňují,“ sdělil nám Kovy.

Tomu se ozvali i někteří blogeři. „Někteří se ozvali, ale nebudu jmenovat ani zmiňovat, co konkrétně mi psali. Z těch ‚klasických celebrit‘ se neozval nikdo. Mazání po mně nikdo ale nechtěl. Ve videu jsem si dával pozor na faktickou přesnost i to, abych nevynášel unáhlené soudy,“ prozradil slavný youtuber, který sice ve svém videu stejně jako Aki poukazoval na fakt, že nikdo z ambasadorů neoznačuje své příspěvky jako sponzorované, dost dobře ale ví, že jde o boj s větrnými mlýny.

„Na rozdíl od televize i tisku není označení placené spolupráce na sociálních sítích legislativně vyžadováno. Neexistuje ani žádná shoda na tom, jak by se mělo označovat. Takže jim nehrozí vůbec nic. Je to tedy na zodpovědnosti každého influencera,“ uzavřel Kovy.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 7:54 neděle 11. listopadu 2018. Anketa je uzavřena.

  • 32
  • 16
  • 12
  • 11
  • 9
  • 5