Učíte za peníze kouřit děti! Youtuber Kovy griluje Boučka a spol. kvůli reklamě na IQOS

Kovy se nebojí zkritizovat doslova kohokoliv. | foto: Instagram

Mezinárodní filmový festival ve Varech nebyl letos jen ve znamení filmu a hudby, ale nesl se také v duchu neviditelného kouře. Přesněji řečeno jeden z hlavních partnerů, a sice výrobce tabákových produktů, v lázeňském městě prezentoval masivní kampaň na nehořící cigarety. Ty propagovaly především známé tváře českého showbyznysu. Podle některých ale taková reklama míří na nezletilé děti a nabádá je ke kouření a celkově snižuje umělecké poselství festivalu. Zjišťovali jsme, co je na tomto tvrzení pravdy.

Kdo minulý týden sledoval filmový svátek v Karlových Varech skrze instagramové účty známých českých celebrit, nemohl přehlédnout kobercové nálety s reklamou na cigaretu značky IQOS od tabákové společnosti Philip Morris. IQOS, je elektronické zařízení, které má ambici nahradit klasické cigarety a je známé hlavně pro typický odér připomínající dým bramborové natě.



Tím, kdo tapetoval svůj Instagram placenou reklamou na nahřívaný tabák, byl například firmou placený moderátor Libor Bouček, modelka Simona Krainová, herečka Jitka Schneiderová či zpěvák Matěj Ruppert. Ti všichni na festivalu různým způsobem propagovali cigaretu, která funguje na principu zahřívání tabákové směsi s glycerinem a vodou při teplotě 350 °C.

Na tento fenomén celebritního výdělku upozornil na internetu vtipným a glosami prošpikovaným videem známý youtuber Karel Kovář alias Kovy. K němu se teprve dostaneme.

První kritické video totiž natočila marketingová specialistka a youtuberka Aki Votrubová. V něm poukazuje na to, že právě Philip Morris na festival pozval ohromné množství celebrit a blogerů, kteří sem přijeli, hlavně aby propagovali „moderní“ cigaretu, kterou od léta 2017 prodává společnosti PM. Například již zmiňovaný moderátor Libor Bouček (hlavní tvář kampaně) si do své talk show ve stanu IQOS pozval samé významné osoby.

Jeho pozvání přijali například Aňa Geislerová, Yemi, Jitka Schneiderová, Vladimir 518, Richard Genzer, Kryštof Mucha, Matěj Ruppert, David Gránský, Kamu, Mike Trafik, David Kraus, Ida Saudková, Pasta Oner, Anna Marešová, Vladimír Franz, Blanka Matragi, Veronika Arichteva či Simona Krainová. Samozřejmě přitom nešlo přehlédnout vždy na stole odloženou nabíječku cigaret IQOS či elektronické zařízení v rukou moderátora. V IQOSu se objevil i prezident festivalu Jiří Bartoška, který sice dál pálí tvrdá cigára, ale proč nepodpořit jednoho z parnerů festivalu.

Koho „pálí“ IQOS?

To ale nejsou jediné celebrity, které do Varů přijely na pozvání tabákového gigantu. To nezastírá například idol teenagerů Kazma, blogerka Nikol Moravcová či zpěvák Honza Žampa z Eddie Stoilow. Ti všichni už několik měsíců masírují Instagram příspěvky a videi, kde se objevuje tato nová cigareta. Zajímavé jsou také jejich příspěvky. Zatímco Simona Krainová tvrdí, že konečně sáhla po něčem, co cigaretu jen připomíná, příležitostná modelka Nikol Moravcová jde dál. Podle ní IQOS odnaučuje kouření, dobíjecí cigareta je takový převozník ke konečnému nekouření.

Co je ještě zajímavější, že někteří z placených ambasadorů nikdy nekouřili nebo jsou dávno vyléčení kuřáci.

Zpět k Aki a jejímu videu. Blogerka dále upozorňuje na fakt, že ačkoliv jde očividně o placenou spolupráci, většina slavných a vlivných nedává ke svým příspěvkům na Instagram hashtag s písmeny AD, což značí právě placenou spolupráci.

Podle Aki je nejhorší, že slavní a vlivní působí na děti neoznačenou reklamou na tabákový výrobek. Aki si dokonce dala tu práci a přečetla si různé studie, aby zjistila, zda je IQOS zdravější než obyčejné cigarety, nebo ne. Tvrdí, že IQOS obsahuje stejně škodlivé elementy jako konvenční cigarety.

Vedení společnosti by mohlo nad jejím videem mávnout rukou s tím, že jde o závistivou dívku, kterou nepozvali, protože nemá potřebný dosah, na YouTube Aki totiž odebírá pouhých 515 lidí.

Ale s videem, které si rozhodně Philip Morris nedá za rámeček, přišel jeden z nejvlivnějších českých youtuberů Kovy, jehož kanál na YouTube odebírá téměř tři čtvrtě milionu lidí. Ten do tabákového gigantu střílel ostrými náboji. Kovy na rovinu říká, že jelikož počet závisláků klesá a tolerance společnosti ke kouření taky, tabákové společnosti musí přijít s nápadem, jak udělat kouření zase společensky přijatelným. Od plic obvinil vládce tabáku, že k tomu zneužívají nezletilé děti.

Kovy také přečetl výroční zprávu tabákové společnosti, v níž se píše, že akceptace kouření ve společnosti klesá, z čehož podle něj plyne, že se kouření musí znovu udělat akceptovatelné.

Kouření je zase cool?

Kovy také upozorňuje, že ačkoliv vedení společnosti Philip Morris tvrdí, že je IQOS zdraví téměř neškodlivé, vůbec tomu tak být nemusí. Poradci amerického úřadu dokonce tvrdí, že IQOS může zdraví škodit stejně jako běžné cigarety.

V desetiminutovém videu Kovy říká, že se mu nelíbí, že výrobce o IQOSu tvrdí věci, které nemusí být pravda, a vadí mu především to, jak společnost produkt komunikuje, tedy prostřednictvím ambasadorů, kteří mají dětské fanoušky. Upozorňuje totiž na fakt, že osobnosti, jako je například Kazma (275 tisíc followerů), sleduje velký počet dětí.

O vyjádření jsme požádali i zástupce společnosti, jimž jsme zaslali dotazy nejen k ambasadorům, ale hlavně k tomu, zda odborníci ve firmě Philip Morris zkoumali, zda mezi fanoušky jejich propagátorů nejsou nezletilí.

„Společnost Philip Morris ČR s některými známými osobnostmi dlouhodobě spolupracuje při příležitosti různých akcí, které jsou určeny výhradně dospělým kuřákům a konají se v místech prodeje tabákových výrobků. Sdělení a jeho obsah na sociálních sítích osobností neovlivňujeme,“ napsala Klára Jirovcová Pospíšilová, manažerka komunikace Philip Morris.

Společnost tedy nepřímo přiznává, že neřeší, jestli reklama působí na nezletilé, kteří denně hltají stránky svých idolů a jsou tak snadno ovlivnitelní. 

Ptali jsme si i na to, zda jsou nové cigarety o tolik „zdravější“, jak uvádí PM ve své zprávě (až o 95 %). „IQOS obsahuje tabák. Ten však skutečně plně nehoří jako v regulérní cigaretě, a proto je logické, že konzument vdechuje méně chemikálií než klasický kuřák. Není to však tak optimistické, jak uvádí, o 95 % nižší riziko proti kouření platí o elektronických cigaretách, u nahřívaného tabáku bývá koncentrace vybraných látek nižší o 60–80 %,“ částečně vyvrací tvrzení společnosti profesorka Eva Králíková z Centra pro závislé na tabáku III. interní kliniky 1. lékařské fakulty UK a VFN.

Je nade vší pochybnost, že výrobci tabáku se kvůli tvrdším protikuřáckým zákonům a devastujícím účinkům klasických cigaret snaží udržet na trhu. IQOS si ve světě oblíbilo už přes 5 miliónů dospělých kuřáků. Otázkou je společenská akceptace nového kuřiva, zdravotní rizika a například i vysoké ceny, na něž jsou děti nejcitlivější v případě kouření. 

„Nahřívaný tabák by měl být zdaněný stejně jako cigarety, cena na trhu je jim nyní také podobná a během pár let jeho prodej pravděpodobně převýší prodej cigaret. Mrzí mne, že naše ministerstvo financí má jiný názor,“ míní Králíková.

Stanovisko společnosti Philip Morris ČR

„Společnost Philip Morris ČR, a. s., s některými známými osobnostmi dlouhodobě spolupracuje při příležitosti různých akcí, které jsou určeny výhradně dospělým kuřákům a konají se v místech prodeje tabákových výrobků. Jedná se například o slavnostní otevření prvního IQOS STORE v Praze nebo v rámci společenského programu v IQOS LOUNGE po dobu konaní Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Do těchto prostor nemají přístup osoby mladší 18 let. Sdělení a jeho obsah na sociálních sítích osobností neovlivňujeme.

Jelikož náplně používané společně se zařízením IQOS obsahují tabák, nepropaguje naše společnost výrobek IQOS dětem ani nezletilým v souladu s platnou legislativou a interním marketingovým kodexem.

Dovolujeme si upřesnit, že v případě výrobku IQOS se nejedná o cigaretu či elektronickou cigaretu, ale o tzv. zahřívaný tabákový výrobek. Hlavní znakem této kategorie výrobků je fakt, že se v nich tabák nespaluje, ale pouze zahřívá na kontrolovanou teplotu maximálně 300 stupňů Celsia, a tedy nevzniká kouř. Odborné studie prokázaly, že IQOS produkuje v průměru o 90–95 procent méně škodlivých látek ve srovnání s cigaretami. Úplný přechod na IQOS je pro dospělé kuřáky lepší volbou, jelikož může představovat menší riziko pro jejich zdraví než pokračování s kouřením. To však neznamená, že IQOS je bez rizika.

Pro kuřáky je samozřejmě nejlepší, aby s kouřením úplně přestali. IQOS je určen pro dospělé kuřáky, kteří by jinak pokračovali v kouření cigaret,” napsala nám manažerka komunikace Philip Morris Česká republika Klára Jirovcová Pospíšilová.

Fotogalerie





Komentáře