Prahu zahltily zelené koloběžky: Rozpadají se a ohrožují všechny kolem!

Ulice Prahy v posledních týdnech zaplavil světový fenomén – zelené elektrokoloběžky Lime. Jde o jakousi obdobu kontroverzních segwayů, která má být ohleduplnější vůči okolí a nemá neohrožovat ani řidiče automobilů, ani chodce. Jenže ve skutečnosti se v souvislosti s novým trendem alternativní dopravy vyrojilo hned několik problémů. Jedním z nich například je, že zrovna bezpečné ve skutečnosti rozhodně nejsou, ať už vůči uživatelům, či okolí!

Na ulici vyhledáte zelenou koloběžku a skrze mobilní aplikaci do jejího systému načtete platební údaje. Pak už se jen vezete – a podle toho, jak dlouhou trasu urazíte, se vám strhne příslušná částka. 

Nová forma sdílené dopravy má usnadnit cestování po Praze a zřejmě i vyplnit díru na trhu, která vznikla následkem tvrdých opatření vůči problematickým segwayům.

Jenže ve skutečnosti zatím elektrokoloběžky Lime, které provozuje stejnojmenná společnost sídlící v Kalifornii, přinášejí více problémů než užitku. Jedním takovým je i bezpečnost, a to jak samotných uživatelů, tak i všech ostatních.

Zatímco třeba vyhlášené kopcovité uličky San Franciska a uhlazené silnice podél tamních palmových riviér koloběžkám Lime svědčí, o dlážděných chodnících Prahy se něco takového říct nedá. Jejich drobným plastovým kolečkům, alibisticky potaženým tenkou gumovou vrstvou, naopak vůbec nevyhovují.

Zelené elektrokoloběžky společnosti Lime už fungují v řadě měst Evropy.

Jak upozorňuje portál fDrive.cz, problémy na sebe nenechávají dlouho čekat. Většině koloběžek, zejména těm kovovým, se následkem drncavé jízdy povolují šroubky. Rizikem jsou namátkou třeba uvolněná řídítka.

Není zřejmě ani potřeba dodávat, že opotřebované, a tím pádem i potenciálně nebezpečné stroje nejsou zdaleka všemi vnímány jako zpříjemnění ranní cesty do školy nebo práce. Mnozí je vnímají i jako perfektní zpestření nočního alkoholového tahu městem. Často se tak například na koloběžkách Lime prohánějí i dva lidé naráz, ačkoliv povolená zátěž je do 100 kilogramů.

Na chodník, nebo po silnici?

Dalším problémem je i ohleduplnost vůči okolí. S instruováním uživatelů o zásadách užívání elektrokoloběžek si zástupci Lime příliš hlavu nelámou a nikdo tak vlastně neví, jaká pro jízdu na strojích platí pravidla.

Na první pohled se zdá, že koloběžka rozhodně nepatří do běžného provozu a jezdit by se s ní mělo po chodníku. A tak to někteří lidé dělají. Jenže koloběžka je ve skutečnosti zákonem označena za povoz, pro který platí stejná pravidla jako pro jízdní kola.

V ulicích tedy vzniká poměrně chaotická situace – část uživatelů se na koloběžkách Lime prohání po chodnících a často tím ohrožuje chodce. Mimo jiné jim za to od policie hrozí pokuta ve výši až dva tisíce korun. Další část pravidla zná, pohybuje se proto po silnicích, ale ani tak často nenastává zrovna ideální situace.

Prahu zaplavily elektrokoloběžky Lime.

Důvod je prostý – koloběžky nejsou pro silniční provoz ideálně vybaveny. Když pomineme například absenci bočních zrcátek, zkušenosti uživatelů hovoří o nevyzpytatelné akceleraci či naopak o ne zrovna silných brzdách. 

Připočteme-li k tomu fakt, že do ostrého provozu vyrážíte na stroji, který před vámi někdo nechal prostě jen tak odstavený na chodníku, a neexistuje žádná záruka, že je v odpovídajícím technickém stavu, je vysoké riziko prostě nezpochybnitelným faktem.

Elektrokoloběžky si tak v Praze zatím získávají ohlasy negativní, za což může především absence jakýchkoliv určených pravidel. Inspiruje se společnost Lime svojí vídeňskou pobočkou, která musela fungování ve městě ze stejného důvodu od základu zredukovat, nebo ji v Česku čeká podobný osud jako segwaye? 

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:39 úterý 19. února 2019. Anketa je uzavřena.

  • 41
  • 17
  • 13
  • 12
  • 9
  • 8