Po chodnících sviští koloběžky. Jsou horší než segwaye, stěžují si Pražané

Lidé chtějí, aby byly elektrické koloběžky – stejně jako segwaye – zakázány. Vadí jim jejich rychlost a vidí v nich velké nebezpečí. Vzhledem k novému dopravnímu prostředku se mohou podnikatelé, kteří mají zakázané segwaye, znovu vrátit do centra. Koloběžky jsou poháněné elektrikou a dokážou vyvinout poměrně vysokou rychlost. Stejně vysoká je i nová vlna nevole ze strany Pražanů.

Klasický obraz Prahy v těchto dnech je takový, že lidé jsou opravdu na pozoru, a to kvůli již zmíněným elektrokoloběžkám. Dnes se v Praze nerozhlížíte pouze na přechodu pro chodce, ale i na samotném chodníku. Nikdy totiž nevíte, z jaké strany může přilétnout turista na e-koloběžce.

Samotné elektrokoloběžky si možná už zaslouží i změnu názvu. Jak můžete vidět, vypadají spíš jako skútr nebo lehčí motocykl. Vzhledem k tomu, že jsou už i elektrokoloběžky, které dosahují rychlosti 40–50 km/h, tak to není úplně úvaha mimo téma. Když se navíc takováto elektrokoloběžka dostane do rukou nezkušeného řidiče, může jít opravdu o vážnou situaci.

E-koloběžky jsou v Praze nový trend.

Segwaye, které se v Praze objevily již dříve, nevadily pouze samotným obyvatelům Prahy, ale i lidem, kteří jen procházeli centrem města. Segway přitom nebyl vnímán jako motorové vozidlo, ačkoliv byl poháněn motorem. Přišla ovšem změna zákona o silniční dopravě a od té chvíle bylo jasně definované, co to segway je.

Nicméně samotný zákaz přišel až v prosinci loňského roku, kdy byly vyvěšeny první značky, které zakazovaly jejich vjezd. Samotní podnikatelé ale dlouho nezaháleli. V tuto chvíli už je Praha plná e-koloběžek.

Proto jsme se vydali do ulic hlavního města, abychom se na celou problematiku podívali a přitom se zeptali místních, jak nový dopravní prostředek v Praze vnímají.

Největší problém vidí Pražané v tom, že ti, kteří obsluhují tyto dopravní prostředky, nejsou nijak proškoleni. Jízda je v tomto případě nebezpečná. „Ti lidé, kteří si to půjčují, s tím nemají žádnou zkušenost a neumějí to ovládat stabilně. Tím pádem ohrožují nejen chodce, ale i sami sebe,“ uvedla na adresu e-koloběžek obyvatelka Prahy 1 a ještě dodala: „Určitě to není vhodné na chodníky mezi lidi.“

Vedení města se již dříve do médií vyjádřilo ve smyslu, že tyto koloběžky jsou vedeny ve stejné kategorii jako klasické kolo, jsou tedy dopravním prostředkem, a tudíž by neměly být na chodníku. Bohužel realita je jiná. Turisté, kteří samozřejmě jsou dopředu instruováni o tom, jak a kde tuto koloběžku používat, mají možnost jezdit svévolně bez průvodce a je tedy poměrně časté, že nějakého potkáte v místě pro pěší.

Uživatelé by měli mít řidičák

Jednoznačně nejvíce se u občanů Prahy opakuje fakt, že by tyto stroje neměly jezdit po chodnících. Navíc se shodují na tom, že by uživatelé měli být určitým způsobem způsobilí k řízení těchto vozítek. „Měli by mít stejné vzdělání jako řidiči skútrů a vozidel typu B,“ doplnil obyvatel Prahy 1 a pokračoval: „Navíc je hloupost, aby to jezdilo po chodníku, když to může vyvinout větší rychlost.“

Koloběžky jsou v centru Prahy.

Stejně jako u segwayů, které už z centra Prahy vymizely, místním vadí, že právě do centra tyto e-koloběžky mohou.

„Rozhodně sem nepatří, zdržují provoz,“ připomněl muž, jenž bydlí v bezprostřední blízkosti Staroměstského náměstí. „Navíc ti řidiči nemají helmy, když jezdí po silnici, ten stroj nemá blinkry, je to bordel,“ dodal rozhořčeně na adresu e-koloběžek.

K situaci se vyjádřil také radní pro Prahu 1 JUDr. Ivan Solil, jenž má na starost bezpečnost této městské části. „Elektrokoloběžky považuji za zásadní bezpečnostní problém, protože jejich počet rychle narůstá a situace by se mohla vyvinout stejně jako u segwayů. Problémem ovšem je, že zákon na tzv. elektrokoloběžky pohlíží stejně jako na jízdní kola,“ připomněl stanovy zákona a pokračoval: „Pokud se tato situace nezmění, zvažujeme v naší městské části takové opatření, v jehož rámci omezíme vjezd jízdních kol a koloběžek na některé kriticky přetížené pěší zóny, ovšem jen v některých, nejfrekventovanějších časech.“ Záměrem vedení městské části Praha 1 ovšem není dostat cyklisty z centra úplně, jako tomu je u elektrokoloběžek. „Nejedná se o zákaz vjezdu cyklistů, ale pouze o jeho omezení, a to jen v určitých časech na nejfrekventovanějších pěších zónách.“

E-koloběžky mohou být opravdu nebezpečné

Pražané i běžní návštěvníci Prahy jsou znepokojeni novým dopravním prostředkem, který nahradil segwaye. Bojí se jejich rychlosti a jednoznačně je považují za nebezpečné. Nejvíce jim vadí, že turisté nedbají pravidel a používají tyto koloběžky také na chodnících.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 pondělí 6. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

  • 16
  • 12
  • 11
  • 7
  • 6
  • 6