Ťok je terčem posměchu kvůli D1. Proč je ale hlavní dálnice spíš k pláči?

Ministr dopravy Dan Ťok je terčem mnoha internetových vtípků. Situace na dálnici D1 ovšem příliš k smíchu není... | foto: koláž Expresu

Není dne, kdy bychom si nepřečetli zprávu o alarmující situaci na dálnici D1. Jednou ji zablokuje sněhová kalamita, jindy zase stačí nehoda kamionu a v koloně si postojíte klidně několik hodin. Platí to především o úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, jehož rekonstrukci mělo na starost teď již rozpadlé konsorcium stavebních firem. Situace na D1 i samotný ministr dopravy Dan Ťok se teď stali terčem řady vtipů, realita však vůbec směšná není. Opravy by totiž znovu mohly začít až za několik měsíců!

Marně byste po světě hledali dálnici, která je tak často terčem posměšků jako česká dopravní tepna D1. V průběhu zimy se zejména na trase spojující Prahu a Brno nesčetněkrát vytvořila několikahodinová kolona, přičemž nejčastěji byl na vině opravovaný úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem.

Na internetu se hromadí vtipy mířící na adresu nejen samotné dálnice, ale především ministra dopravy Dana Ťoka, který za ni zodpovídá.

„Na D1 budeš stát hodiny,“ slibuje například v koláži oblíbené satirické stránky TMBK Ťok v podobě rudého ďábla s rohy. Každému dojde, že jde o odkaz na známou reklamu na přípravek pro zlepšení erekce.

Satirická stránka TMBK si střílí z ministra dopravy Dana Ťoka.

Satirická stránka TMBK si střílí z ministra dopravy Dana Ťoka.

Popularitu si získal také Ťokův falešný profil na Twitteru, který ministra dopravy paroduje.

„Taky nechápu, proč lidé jezdí po staré dálnici D1. Když dojdete na Chodově na dvorek a klepnete hůlkou na třetí cihlu zleva, zeď zmizí a dostanete se na novou dálnici,“ hlásí například autor účtu, který tím naráží na populární ságu Harry Potter, v níž poklepání hůlkou na cihlovou zeď otevřelo průchod do uličky s řadou kouzelnických obchodů.

A bude hůř

Pravda ovšem je, že situace na D1 příliš k smíchu není. Ačkoliv měla být celá dálnice podle prvotních předpokladů už dávno otevřena, nyní se hovoří minimálně o roku 2021.

Hrůznou skutečností je, že v roce 2019 budou opravy dvousetkilometrového úseku mezi Prahou a Brnem probíhat na těžko uvěřitelných 71 kilometrech. Statisticky to znamená, že vás omezení čeká na každém třetí kilometru.

Jak bylo zmíněno, hlavním problémem je čtrnáctikilometrový úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Práce tam aktuálně vůbec neprobíhají, konsorcium firmy Geosan Group, italské společnosti Toto Costruzioni Generali a kazašské firmy SP Sine Midas Stroy se totiž po neshodách s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR koncem minulého roku rozpadlo a úsek nechalo rozestavěný.

„Hledáme teď možnost, abychom mohli tu dálnici rychle předat jinému zhotoviteli a využít pro to přímé zadání. Konzultujeme tuto metodu s ÚOHS (Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, pozn. red.), abychom neudělali chybu a předešli tomu, že se dálnice bude opětně soutěžit,“ oznámil Ťok na tiskové konferenci.

A právě to je kámen úrazu. Předávání rekonstrukce do rukou jiné stavební firmy totiž může podle odhadů trvat i několik měsíců. Dlouhý a komplikovaný úsek, který pro řidiče představuje značnou komplikaci a zejména v posledních týdnech je neustále ucpán, se bude rekonstruovat zřejmě několik dalších let.

O uplynulém víkendu alespoň přišla sice prozatímní, zato však velmi citelná úleva. Dálnice byla mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem dočasně rozšířena a je průjezdná v obou pruzích. Během února by pak měla být dokonce připravena na provoz v plné rychlosti, nyní je potřeba upravit povrch dálnice.

„Zhotovitel by měl v příštím týdnu nastoupit. Podepisujeme smlouvu s vítězným uchazečem, který bude sanovat kaverny. Bude nastupovat do těch míst, kde jsme odstraňovali svodidla, a dál. Výsledkem by mělo být, že v polovině února bude celá stavba dálnice připravena na 130kilometrovou rychlost,“ vysvětlil šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Fotogalerie

Komentáře