Daň za rozkopané Česko: Na silnicích přibylo nehod i mrtvých, řidiči jsou agresivnější!

Česko zažívá pekelné léto. Silnice nevyjímaje. | foto: Profimedia.cz

Musíme to opravit. Věta, kvůli které by většina motorizovaných Čechů vraždila. Vyrazit během letních prázdnin autem znamená obrnit se velkou trpělivostí. Počítání do deseti? To byste se na silnicích a dálnicích nedopočítali. Není divu, že stoupá agresivita a frustrace řidičů, stejně jako počet nehod a bohužel i mrtvých. K neutěšené situaci kromě kolon a uzavírek dost přispívají také letošní vysoké teploty.

Za letošních prvních sedm měsíců šetřila v Česku policie celkem 58 776 dopravních nehod, to je o 599 více než za stejné loňské období. „Usmrceno při nich bylo 287 lidí, meziročně o 19 více. Dalších 1304 osob utrpělo těžké a 14 191 lehké zranění,“ řekl Právu Jan Straka, který má na Policejním prezidiu na starosti statistiku nehodovosti.



Policejní statistiky bohužel už nemluví o tom, kolik času ztratíte popojížděním v koloně, když dojde k dopravní nehodě. „V takovém případě je prvořadou povinností policie i silničářů záchrana lidských životů a případné odstranění uniklých škodlivin z vozovky. Nikde ale v zákoně není ztráta času lidí stojících v kolonách,“ upozornil ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr chce, aby správce silnice byl povinen odstranit překážející vozidlo a rychle je nechal odtáhnout. „Teď má tuhle povinnost jeho vlastník, a ne silničáři. Uděláme k tomu speciální novelu, abychom ulevili lidem, kteří stojí v kolonách a právem se zlobí,“ slíbil.

Už by bylo na čase. Jak stoupá rtuť teploměru, zvyšuje se také agresivita řidičů. Na silnicích to proto vypadá spíše jako na bitevním poli.Lidé jsou frustrovaní, protože se chtějí někam dostat. Situace je pro ně velmi nepříjemná a může vést i ke zvýšené agresivitě. Když se kolona konečně rozjede, řidič se většinou snaží dohnat zpoždění a jede vysokou rychlostí nebo nebezpečně,“ říká k tomu dopravní psycholog Michal Walter.

Právě agresivita je dlouhodobou příčinou až 40 procent všech tragických dopravních nehod v Česku i v ostatních státech Evropské unie. „Jsou dokonce země, kde agresivní jízda může za polovinu všech smrtelných nehod na silnicích,“ uvedl Roman Budský, dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti.

„Řidiči se mezi sebou začnou provokovat, někdo na to pak naskočí a začne ho předjíždět, podjíždět, vyblikávat, vybržďovat. Ta agresivita roste, protože se zvyšuje počet aut na silnicích,“ doplnil Walter.

Rada, jak přežít léto na českých silnicích, je prostá a zároveň na hony vzdálená realitě – člověk by měl zachovat klid. Za panáka nebo neurol by vás dopravní policisté moc nepochválili...

Fotogalerie





Komentáře

Mohlo by vás zajímat