Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Mrzení influencerů a youtuberů: Známý e-shop se topí v dluzích, provize nebudou

    Internetový prodejce módy, česká společnost Zoot, má dluhy za půl miliardy a toho času je v tříměsíčním moratoriu, které ho chrání před věřiteli. | foto: Archiv

    Velké očekávání a nadšení vystřídalo velké mrzení. Úpadek největšího českého e-shopu s oblečením a doplňky se nedotkl jen obchodních partnerů, ale i youtuberů a influencerů. O provizích ve výši několika set tisíc korun za propagaci obchodu si mohou nechat jen zdát. Insolvenční správce pozastavil splatnost starých faktur a další fungování společnosti Zoot je v rukou věřitelů.

    Youtubeři a influenceři, kteří kývli na propagaci e-shopu, na provize z loňského roku stále čekají. Podle insolvenčního rejstříku jde o téměř půl milionu korun. „Youtubeři jdou stranou a já si myslím, že jdou stranou i věřitelé, jestli jim Zoot něco dluží, tak se musí smířit s tím, že nemusí už ty peníze nikdy vidět,“ zhodnotil v reportáži TV Nova ekonom Lukáš Kovanda.

    Obchodu za dva týdny končí ochranná lhůta před věřiteli, kterým dluží celkem 472 milionů korun. V květnu se ukáže, jestli věřitelé společnost podrží a dojde k reorganizaci, nebo jestli známý e-shop čeká bankrot. V ochranné lhůtě před věřiteli se nesmí platit závazky starší 30 dnů. Věřitelé s fakturami po lhůtě splatnosti proto nemají jinou možnost než čekat.

    Youtubeři a influenceři jsou zastoupeni agenturou, která jim provize od e-shopu přeposílá. „Pokud bychom partnery vyplatili, tak bychom mohli porušit zákon v upřednostňování jednoho věřitele před druhým,“ vysvětlil šéf agentury Vivnetworks Vladan Hejnic.

    Dotčení youtubeři na dotazy televize Nova nereagovali. Společnost teď vyjednává s největším věřitelem, společností Natland, o reorganizaci. „V tuto chvíli raději počkáme až na skončení moratoria. To bude začátkem května,“ uvedl mluvčí největšího českého e-shopu s oblečením a doplňky Tomáš Holý.

    Pro internetové obchody je propagace youtubery jedním z významných nástrojů pro ovlivnění možných zákazníků. „Ekonomicky jsou určitě důležití, protože přihráli Zootu spoustu klientů,“ doplnil Kovanda.

    E-shop Zoot zatím funguje, jak to bude dál, se teprve uvidí.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 17:00 neděle 18. srpna 2019. Anketa je uzavřena.

    • Haha
      39
    • Tvl
      24
    • Trapas
      19
    • Super
      18
    • Cože
      17
    • Sladký
      16