Tomáši, kvůli vašim textům vás mnoho lidí nemusí. Zaznamenáváte útoky na svou osobu?
Zaznamenávám útoky na svůj majetek.
Co to znamená?
Někdo se mi vyčurá na auto a vyfotí se u toho. Stalo se, že mi někdo i rozřezal gumy u dodávky nebo hodil dlažební kostku na čelní sklo, což se stalo před dvěma měsíci. Jde o takové zákeřnické akce.
Chytil jste u toho někdy někoho?
Nechytil. Nikdy jsem u toho nebyl. Policie byla a je stále bezradná. Tu dlažební kostku řešili, ale přišlo mi odložení.
Vyplatí se mít auta popsaná znakem Ortelu?
Popsanou mám jenom dodávku. Ta jediná je firemní a taky dostává zabrat. Když o tom napíšete, dáte jim návod, jak mě víc naštvat. Chybami se ale člověk učí a už necháváme řidiče v autě. Málokterý kulturák má totiž hlídané parkoviště. Na akci se vyvolává reakce, takže máme člověka, který je za auto zodpovědný.
Na Facebooku existuje skupina Ortel Hunters. Znáte ji?
Vím o ní.
Co si myslíte o tom, že fotí nejen vás, ale i vaše fanoušky, které zesměšňují takto veřejně?
Co s tím můžu udělat? Mám je nahlašovat? Když nahlásíte tuto skupinu, objeví se jiná. To bych pak nedělal nic jiného, než hledal, kdo o nás řekl něco špatného. Kapela Ortel letos oslaví osmnácté narozeniny a já jsem si za tu dobu na ty hejtry zvykl. Nechávám tomu volný průběh. Lidi jsou lidi.
Teď vám zrušili vystoupení na Řípu. Víte proč?
Tento kšeft nám před lety zprostředkoval Dan Dobiáš z Abba Stars a už tehdy z toho byla strašná aféra, že Ortel bude na pouti pro veřejnost, kde budou i děti. Tehdy si to pan starosta sice obhájil, ale bylo tam strašně moc těžkooděnců, moc policejních koní. Nad našimi hlavami dokonce lítal i vrtulník. Koncert se nakonec odehrál a lidi zjistili, že neutrháváme dětem hlavy a neukusujeme netopýrům nic. Dobiáš mi napsal i další rok a koncert se udělal. Letos měl být čtvrtý ročník a psal mi už počátkem ledna s tím, že na něj mám na našich stránkách udělat pouták. Před několika dny mi ale psal, že letos Říp nebude, protože si to nějaká paní vzala pod sebe a ustanovili, že tam budou zpívat jenom místní kapely. Pár hodin poté, co jsem o tom informoval fanoušky, aby se tam zbytečně nehnali, mi napsal, že kvůli mně se tam svolalo zastupitelstvo. Tak to třeba ještě není zabité, protože lidi se na náš koncert těšili, tak třeba volali přímo starostovi. Nevím.
Čím to je, že vás tak hodně ruší a zakazují?
Neřekl bych, že hodně, ale je to častý jev, že si nás organizátor pozve, a pak jsou na něj vyvíjené tlaky a on se zalekne.
Přiznám se, že vás neposlouchám, ale i já jsem slyšel písničku Mešita. Opravdu se tak bojíte muslimů a nemáte je rád?
Jsem úplně normální Čech, kterého na uprchlické krizi zaráží ta organizovanost, o čemž také zpívám i v jiných písničkách, než je jenom Mešita. Organizuje se něco a já z toho nemám dobrý pocit. Je to organizováno z vyšších míst. Kdyby ta pomoc přicházela pod hlavičkou organizace UNICEF či Červeného kříže, člověk by si řekl: Ježišikriste, mají se tam blbě, někdo je tam terorizuje, dejte je někam, kde by jim nehrozilo nebezpečí. Tady ale smrdí způsob, jakým se pomáhá, kdo za tím stojí a co se pro ně dělá. A nemluvím o České republice, ale o celé Evropě. Co se pro ně dělá, připravuje a jaké výhody mají. Lidi jsou závistiví, a když si vezmete, že někdo tvrdě pracuje a pak se sem přiveze někdo, aby se ochránil, a tady ho oproti tomu pracujícímu finančně zvýhodní, bude to vždy dělat zlou krev. To se nedá přehlížet. Chápu, že bychom měli pomáhat, ale za jakou cenu. Kdo to bude platit? A jak k tomu přijdou ti, kteří pracují od nevidím do nevidím?
Většina těch lidí si prošla peklem. Myslíte si, že je jim co závidět?
Vím, že v jejich kůži by nechtěl být nikdo. Nikdo by si tím nechtěl projít. Ale druhá stránka je, kde máme jistotu, že někdo, kdo tam páchal zvěrstva, se neinfiltroval mezi ty, co potřebují pomoc. Tohle riziko existuje.
Řekl bych, že to vlády Evropské unie mají podchycené, aby se to nestávalo.
Je dobré se na to dívat z více úhlů.
Mešita je považována za vaši hymnu…
Řekl bych, že oblíbenější je Zůstaň mým domovem.
Lidé vás i kvůli vašim textům považují za „nácka“. Vnímáte to?
To je spojené s mou minulostí. A svým způsobem to chápu. Pro některé lidi budu nácek navždy. A to můžu stokrát říkat, že jsem se od své minulosti už dávno distancoval.
Litujete svého členství v neonacistické kapele Conflict 88?
Řekl bych, že ano.
Vzal byste si dnes uprchlíka domů?
Nevzal. Na to by měly být tábory. Nechci říkat sběrné. A až se situace uklidní, mohli by zase chtít zpátky do svých zemí. Ať je Landa jakýkoliv, říkal dobře, že by se měl udělat pořádek tam, aby nemuseli chtít utíkat. To je rozumnější než dávat peníze lidem, kteří budou utíkat ze země do země. Ať se jim tam udělá takové prostředí, aby tam mohli bydlet. Otázkou je, jestli nejde právě o to, aby se stěhovali do Evropy.
Ptají se vás fanoušci, co si myslíte o uprchlících, islámu, muslimech?
Fanoušci ne, ti na to mají svůj ucelený názor. Já už ho ale kolikrát říkám do toho mikrofonu, protože umělecký projev se dá chápat různě a také se to stává. Když jsem napsal Bílé Vánoce, každý si představoval, že jsem Ku-klux-klan. Já jsem přitom měl hroznou radost, že mám bílou motorku. Slova se dají vyložit x způsoby. Takže se mezi písničkami snažím promlouvat k lidem, že to není myšleno tak, jak to někteří z nich mohou chápat. Bylo mi třeba předhazováno, že v písničce Defenestrace vyzývám k násilí. Je to přitom jenom zamyšlení, zda tenkrát nebylo snazší vyměnit vládu. Já k násilí nevyzývám. Jsem pacifista a mírumilovný člověk.
Podal na vás někdy někdo trestní oznámení kvůli některému z vašich textů?
Mám pocit, že právě pražská muslimská obec za Mešitu, ale tehdy jim to někdo smetl ze stolu. To vím ale z doslechu. Mně osobně nikdo obsílku nedal.
Videoklip k Mešitě je drastický. Dá se říct, že je za hranou. Bylo úmyslem šokovat?
Za hranou je, ale stínání hlav se dělo a stále děje. Byla to běžná součást činností teroristů. Jednou mi během rozhovoru paní Bubílková řekla, že zpívám, že nechci multikulti svět, takže jsem absolutně proti tomu, aby tady jakýkoliv muslim byl. Ona si ten text ale nepřečetla celý a jenom ho vytrhla z kontextu. Řeknu jen pár vět, nechci multikulti svět, to takhle vytrhnete a můžete říct: typický xenofob. Ale když si vezmete, že text pokračuje slovy: Kde nenávist je ctnost a vražda poslušnost, takový multikulti svět nechci. Nechci žít ve světě, kde je někdo natolik zfanatizován svou vírou, že nenávidí ostatní a chce je likvidovat. Člověk si to ale většinou přečte a udělá si na mé texty svůj vlastní výklad a je těžké to vysvětlovat. Mám pocit, že některé mé songy jsou nepochopené.
Nemyslíte si, že je špatně chápou i vaši fanoušci?
Někteří určitě. Právě proto jsem s nimi začal mezi texty mluvit. Snažím se dostat k lidem. Chci k nim dostat myšlenku té skladby, aby si uvědomili, že věci nejsou jenom černobílé.
A nepřijdete o fanoušky, když jim budete vysvětlovat, že vaše písničky nejsou tak xenofobní, jak si oni celou dobu myslí?
Můžu přicházet o fanoušky, kteří si budou myslet, že za tou skladbou se skrývá něco jiného, než tomu tak doopravdy je. Ale to je jejich problém. Já jsem tuto kapelu nezakládal proto, abych byl na MTV nebo prorazil do světa. Neměl jsem ani tu potřebu. Nebyl to byznysový projekt. To bych zpíval o něčem jiném. Třeba o motýlech v břiše. Já jsem měl potřebu říct, co mi vadí na různých tématech. Jak společenských, tak v zemi. To byl důvod, proč jsem založil kapelu. Nejsem politik ani do politiky nikdy nepůjdu. To, že se na mě někteří z nich nalepí, aby získali politické body, to je tak dané. To nejsem jediný. Já jsem neuměl mluvit jako politik, ale uměl jsem to sdělit písní. Hrozně mě ovlivnil Karel Kryl, který byl na rozdíl ode mě básník. Měl promakané texty. Takto jsem já chtěl oslovit lidi. A na rovinu přiznávám, že ne vždy mám správný názor a vždy si rád vyslechnu i protistranu.
Čekal jste takový úspěch své kapely?
Přiznám se, že jsem nikdy nečekal, že někdy budu mít tolik fanoušků, abych se mohl muzikou živit. S tím jsem do toho nešel. Nikdy by mě nenapadlo, že budu mít vlastní nahrávací studio. Zase jsem si nikdy nemyslel, že mi někdo počurá dodávku. Má to své klady i zápory. Já jsem se pětadvacet let živil rukama. Když skončíme, hlady neumřu. Mimochodem, rád bych skončil ve svých padesáti letech.
Jaký typ lidí chodí na vaše koncerty?
Vídám tam i Romy, Vietnamci si kupují naše trička.
Opravdu mám věřit, že na vaše koncerty chodí Romové?
Máme dokonce jednu hodně zapálenou fanynku. Má na stehně vytetovaný templářský kříž a má tam napsané Ortel. Sám jsem se ptal, jak může ve své komunitě žít a jestli kvůli tomu netrpí. Říkala, že ne. Sabina je dobrá. Chodí na nás. Je ale fakt, že ty předsudky tam jsou. Organizátoři se mě někdy ptají, jestli nevadí, že barman je cikán. Tak jim říkám, že mně ne. Nemyslím si ani, že by to vadilo lidem. Vidím v nich pořád to dobré. Vím, že o fanoušcích Ortelu se říká kdeco.
Hajluje se na vašich koncertech?
Samozřejmě že ne. Naše ochranka to má v popisu práce, že pokud by se takový člověk tam našel, vyhodíme ho. Okamžitě. Tohle se u nás neděje. Já jsem to nezaznamenal. Jednou proběhla kauza v České televizi v pořadu 168 hodin, kde bylo zjištěno, že nějací lidi hajlují ve foyer, ale máme k tomu svou verzi, která se liší.
Chcete tvrdit, že to bylo nastrčené?
Ano. Ti lidi, kteří tam hajlovali, měli na sobě naše trička, která ještě nebyla v prodeji. Do prodeje šla čtrnáct dní po tom našem koncertě. Už jsem si na to ale zvykl, že se kapela Ortel nehodí.
Fotogalerie |