Tomáš Klus se na jaře aktivně zapojil do vyřešení izraelsko-palestinského konfliktu a v momentě, kdy se šel Izrael pomstít za mrtvé na hudebním festivalu SuperNova apeloval na českou veřejnost a hlavně vládu, která je dlouhodobě proizraelská, aby se odvrátila od svých hodnot.
Klus ve videu ani v následných postech na Instagramu nikdy neodsoudil masakr způsobený Hamásem, a to ani přes výzvy ostatních, naopak se chtěl jaksi erudovaně vyjadřovat k mnohavrstvé a velmi složité otázce a jeho výroky dokonce sdílela organizace Prague4PalestineYouth, kterou má ministerstvo vnitra ve svém hledáčku.
Bezpečnostní analytik Milan Mikulecký byl v té době jedním z jeho největších kritiků a na své sociální síti označil Tomáše Kluse za „užitečného idiota“, Klus jej nyní žene k soudu a žádá za to omluvu a Klusův právní zástupce argumentuje podle serveru Novinky.cz tím, že „Mikulecký vystupuje jako bezpečnostní expert a jeho příspěvky měly prý desetitisíce sdílení a je to tedy citelný zásah do Klusových práv“.
Jenže Klusovy příspěvky o tom, že Izrael páchá genocidu, jeho video plné nepravd a jeho znásilnění veřejného prostoru na cenách Anděl s transparentem Artists4Ceasefire, což je hnutí umělci používající jako symbol červenou ruku, pro Izrael symbol násilí a masakru v Ramalláhu, mají taky desetitisíce sdílení a navíc daleko větší společenský dosah než posty Milana Mikuleckého.
Klus vystupuje na hudebních festivalech, kde ho poslouchají masy lidí, na Instagramu má přes 200 tisíc sledujících, zatímco Milan Mikulecký na sociální síti X jen zhruba 8 tisíc, navíc Klus okupoval hudební ceny Anděl se svým protestem či jeho video rozebírala zpravodajská média a měl tedy daleko větší mediální výstupy a zásahy než bezpečnostní analytik.
„V prvním okamžiku mě napadlo, že Klus je jen užitečný idiot (prosťáček, který nevědomky šíří propagandu). Po zhlédnutí jeho videa jsem dospěl k názoru, že je to prolhaný idiot. Jeho výtvorem vám kazit pátek nebudu, v článku je to popsáno dostatečně,“ reagoval na Klusovo video na síti X Milan Mikulecký s odkazem na článek na serveru Novinky.cz.
„Pan Klus si ponechá svůj názor, my si ponecháme hodnocení onoho názoru,“ navrhuje u soudu Mikuleckého právní zástupce, což právník Tomáš Kluse odmítá s tím, že nejde o objektivní kritiku, ale o urážky Kluse.
Klus tak teď připomíná Tomia Okamuru, který se soudil s vydavatelstvím Czech News Center, kdy časopis Reflex umístil na svou obálku jeho karikaturu s nápisem Pitomio, kdy soud sice připustil, že se jedná o výraz, jenž může být urážkou, ale zároveň kdy ve veřejné či politické debatě jsou i názory nadnesené a přehánějící ústavně chráněnými.
A Klus do veřejné debaty vstoupil a musel počítat s reakcemi minimálně těch, kdo na rozdíl od něj bezpečnostní situaci daleko víc rozumí. Navíc obyčejná veřejnost nemá takovou sílu protinázoru jako Klus s jeho zásahem na Instagramu, s jeho uměleckým působením a s jeho protestem na společensky významně sledované akci, jako jsou Ceny Anděl.
Fotogalerie |