Tomáš Klus dal dceru do speciální školky, kde neznají autority: Co na to zkušený pedagog?

Tomáš Klus se netají tím, že je zastáncem přirozeného způsobu výchovy. Jak již dříve předesílal, nemá v úmyslu svým dětem nic zakazovat nebo jim cokoliv vnucovat. Josefínka navštěvovala od dětství lesní školku a v úterý nastoupila do centra Montessori. V čem se liší od běžné školky pro obyčejné smrtelníky?

Alternativní pedagogické metody nazvané po jejich zakladatelce Montessori spočívají v důrazu na osobnost dítěte. To by se nemělo k ničemu nutit, nemělo by být napomínáno ani trestáno. Jeho principy staví na respektu, důvěře a vztahu učitele a dítěte coby rovnocenných partnerů.

Dítě by nemělo výrazně pociťovat něčí autoritu a dospělý by měl dítěti pomoci pouze rozvíjet znalosti a dovednosti na základě jeho vlastní individuality.

A přesně na principy Montessori vsadil při výběru školky Tomáš Klus. Ten dcerku Josefínku poprvé vložil do rukou cizím lidem a neubránil se spolu s manželkou Tamarou slzám.

Dcera Tomáše Kluse nastoupila do Montessori školky.

Zeptali jsme se proto na problematiku Montessori metod učitelky jedné pražské školky.

„Každý vychovává dítě ve svém duchu, a když rodiče přistupují ke svému dítěti jistým způsobem alternativně, v klasické školce by nejspíš s pedagogy nenašli společnou řeč. Je proto dobře, že podobné instituce existují,“ uvedla.

Roli hrají samozřejmě i peníze. Zatímco ve státní školce zaplatíte za péči o vaše ratolesti průměrně něco kolem 1000 korun měsíčně, v Montessori vytáhnete z kapsy 10 tisíc a více.

„U nás děti vnímají učitele jako autoritu. Umí pohladit, ale když na to přijde, zasáhne a dítě v ten moment pocítí, kde má mantinely. Individualita je samozřejmě důležitá a hraje velkou roli, rodičům zastávajícím volnou výchovu bychom však nemohli vyjít vždy plně vstříc, protože se děti u nás musejí častěji přizpůsobovat pravidlům a časovému rozvrhu. Taková je praxe.“

Josefínka je tátovou největší fanynkou.

Zkušená pedagožka však dodala, že efekt Montessori výchovy nesnižuje: „Je to odlišný systém, ale nelze ho automaticky označit za špatný a neefektivní. Otázkou však je, jak se později takové děti vyrovnají se zapojením do běžného kolektivu vrstevníků, kteří Montessori metodami neprošli.“

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 5:00 pátek 9. června 2017. Anketa je uzavřena.

  • 100
  • 29
  • 16
  • 14
  • 13
  • 12