Není všechno „zelené“, co se tak tváří! Pozor na greenwashing, varuje Klusová

Už je to nějaký pátek, co letí všechno, co je eko, bio nebo jen udržitelné. Zvlášť mladší ročníky (nebo hipsteři) se o tento sortiment můžou přetrhnout, ať už jsou to brýle s dřevěnými obroučkami, bambusový kartáček na zuby, nebo ekokosmetika. Jenže co když se to jako „eko-bio friendly“ jen tváří? Pak je to tzv. greenwashing, na což upozorňují i slavní!

Jak jde o reklamu, nemůžete věřit skoro ničemu. Obchodníci si vždy najdou způsob, jak výrobek zákazníkům vnutit, a to i za cenu lživých informací. Co není zákony zakázáno, je dovoleno. Zvlášť v oblasti nových trendů mají obchodníci široké pole možností, jak z lidí vylákat peníze.

V posledních letech je jedním z vedoucích trendů všechno, co je zdravé, ekologické, raw, udržitelné nebo „přátelské“ k planetě (eko friendly). Jenže jak například marketingová společnost TerraChoice upozorňuje, řada těchto výrobků se „zeleně“ jen tváří a zákazník si za ně akorát připlatí.

S ekologií nebo dodržením biozemědělství nemají většinou společného zhola nic. 

Greenwashing je marketingová strategie, jejímž cílem je představit výrobky jako šetrné k životnímu prostředí.

Tomu se říká greenwashing. Marketingová strategie, jejímž cílem je představit výrobky jako šetrné k životnímu prostředí, aniž by takové skutečně byly. 

Mezi známé firmy, které bývají obviňovány z greenwashingu, patří například módní gigant H&M, který se dlouhodobě profiluje jako společnost šetrná k životnímu prostředí. Jak je to ale reálně? 

Ne že by se třeba nesnažili uplatňovat některé z principů udržitelnosti a ekologické odpovědnosti, ale vzhledem k jejich celkové výrobě jsou dopady tak mizivé, že to ve výsledku nemá téměř žádný efekt. 

Greenwashing je marketingová strategie, jejímž cílem je představit výrobky jako šetrné k životnímu prostředí.

Právě na novou reklamní kampaň H&M upozorňuje také Tamara Klusová, manželka písničkáře Tomáše Kluse. Mezi dlouhodobě kritizované společnosti patří i fastfood McDonald’s.

Jaké jsou metody greenwashingu a jak je rozpoznat?

Zpozornět byste měli kdykoliv, když uvidíte zelené polepky či mnohdy nicneříkající výrazy typu „eko friendly“ apod. To, že je na obalu zelený list, ještě neznamená, že je výrobek opravdu šetrný k přírodě. Výrazy, jako je bez parabenů, sensitive, přírodní, minerální..., nejsou zatím pod legislativní kontrolou a bývají jen nástrojem marketingu.

Opravdu jsou výrobky ekologické? Nebo je to jen součást mazaného marketingu?

Navíc to, že krém neobsahuje parabeny, neznamená, že v něm nejsou obsaženy jiné škodlivé látky. Produkty, které se „lakují“ na zeleno, také mnohdy zdůrazňují nepřítomnost složek, které jsou zákony stejně zakázány.

Opravdu dřevěný kartáček znamená, že je tím pádem ekologický.

Nenaletět greenwashingu vyžaduje trochu pozornosti, není to ale taková věda. Dobré je posvítit si i na výrobce. Je to menší lokální společnost s legislativně posvěcenými certifikáty, nebo je to nadnárodní korporát?

Pátrejte na stránkách dané společnosti. Ty solidní platnost svých výroků zveřejňují na svých stránkách, firmy se rády pochlubí kvalitou, kterou nabízí, a ještě radši vám poskytnou důkaz.

Ty společnosti, které vás chtějí akorát utáhnout na vařené nudli, žádné důkazy nemají. Co mají, jsou možná sliby a efektivní reklama.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 18:30 pondělí 2. září 2019. Anketa je uzavřena.

  • 26
  • 18
  • 13
  • 12
  • 12
  • 12