Sobota 4. července 2020, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz

    Není všechno „zelené“, co se tak tváří! Pozor na greenwashing, varuje Klusová

    Greenwashing je marketingová strategie, jejímž cílem je představit výrobky jako šetrné k životnímu prostředí. Nenechte se napálit! | foto: koláž expres

    Už je to nějaký pátek, co letí všechno, co je eko, bio nebo jen udržitelné. Zvlášť mladší ročníky (nebo hipsteři) se o tento sortiment můžou přetrhnout, ať už jsou to brýle s dřevěnými obroučkami, bambusový kartáček na zuby, nebo ekokosmetika. Jenže co když se to jako „eko-bio friendly“ jen tváří? Pak je to tzv. greenwashing, na což upozorňují i slavní!

    Jak jde o reklamu, nemůžete věřit skoro ničemu. Obchodníci si vždy najdou způsob, jak výrobek zákazníkům vnutit, a to i za cenu lživých informací. Co není zákony zakázáno, je dovoleno. Zvlášť v oblasti nových trendů mají obchodníci široké pole možností, jak z lidí vylákat peníze.

    V posledních letech je jedním z vedoucích trendů všechno, co je zdravé, ekologické, raw, udržitelné nebo „přátelské“ k planetě (eko friendly). Jenže jak například marketingová společnost TerraChoice upozorňuje, řada těchto výrobků se „zeleně“ jen tváří a zákazník si za ně akorát připlatí.

    S ekologií nebo dodržením biozemědělství nemají většinou společného zhola nic. 

    Greenwashing je marketingová strategie, jejímž cílem je představit výrobky jako...

    Greenwashing je marketingová strategie, jejímž cílem je představit výrobky jako šetrné k životnímu prostředí.

    Tomu se říká greenwashing. Marketingová strategie, jejímž cílem je představit výrobky jako šetrné k životnímu prostředí, aniž by takové skutečně byly. 

    Mezi známé firmy, které bývají obviňovány z greenwashingu, patří například módní gigant H&M, který se dlouhodobě profiluje jako společnost šetrná k životnímu prostředí. Jak je to ale reálně? 

    Ne že by se třeba nesnažili uplatňovat některé z principů udržitelnosti a ekologické odpovědnosti, ale vzhledem k jejich celkové výrobě jsou dopady tak mizivé, že to ve výsledku nemá téměř žádný efekt. 

    Greenwashing je marketingová strategie, jejímž cílem je představit výrobky jako...

    Greenwashing je marketingová strategie, jejímž cílem je představit výrobky jako šetrné k životnímu prostředí.

    Právě na novou reklamní kampaň H&M upozorňuje také Tamara Klusová, manželka písničkáře Tomáše Kluse. Mezi dlouhodobě kritizované společnosti patří i fastfood McDonald’s.

    Jaké jsou metody greenwashingu a jak je rozpoznat?

    Zpozornět byste měli kdykoliv, když uvidíte zelené polepky či mnohdy nicneříkající výrazy typu „eko friendly“ apod. To, že je na obalu zelený list, ještě neznamená, že je výrobek opravdu šetrný k přírodě. Výrazy, jako je bez parabenů, sensitive, přírodní, minerální..., nejsou zatím pod legislativní kontrolou a bývají jen nástrojem marketingu.

    Opravdu jsou výrobky ekologické? Nebo je to jen součást mazaného marketingu?

    Opravdu jsou výrobky ekologické? Nebo je to jen součást mazaného marketingu?

    Navíc to, že krém neobsahuje parabeny, neznamená, že v něm nejsou obsaženy jiné škodlivé látky. Produkty, které se „lakují“ na zeleno, také mnohdy zdůrazňují nepřítomnost složek, které jsou zákony stejně zakázány.

    Opravdu dřevěný kartáček znamená, že je tím pádem ekologický.

    Opravdu dřevěný kartáček znamená, že je tím pádem ekologický.

    Nenaletět greenwashingu vyžaduje trochu pozornosti, není to ale taková věda. Dobré je posvítit si i na výrobce. Je to menší lokální společnost s legislativně posvěcenými certifikáty, nebo je to nadnárodní korporát?

    Pátrejte na stránkách dané společnosti. Ty solidní platnost svých výroků zveřejňují na svých stránkách, firmy se rády pochlubí kvalitou, kterou nabízí, a ještě radši vám poskytnou důkaz.

    Ty společnosti, které vás chtějí akorát utáhnout na vařené nudli, žádné důkazy nemají. Co mají, jsou možná sliby a efektivní reklama.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 18:30 pondělí 2. září 2019. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      26
    • Super
      18
    • Haha
      13
    • Cože
      12
    • Sladký
      12
    • Tvl
      12

    Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

    Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

    Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

    Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

    VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

    Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Sobota 4. července 2020, svátek má Prokop
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz