Pátek 6. prosince 2024, svátek má Mikuláš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Česká klinika v kampani až příliš vyretušovala Bílou a Krainovou, je to ještě etické?

    Lucie Bílá a Simona Krainová přišly v nové reklamě nejen o vrásky a přirozené...

    Lucie Bílá a Simona Krainová přišly v nové reklamě nejen o vrásky a přirozené vrásnění kůže, ale i o lidské nohy. | foto: koláž Expres.cz

    V novém čísle módního časopisu pro únor 2019 je i několikastránkový speciální propagační projekt, v němž inzerují své služby nejen nejznámější české kliniky krásy. Jednou z nich je i Yes Visage, klinika estetické medicíny a plastické chirurgie, které již dlouhá léta dělá reklamu modelka Simona Krainová. V propagační reklamě je vyfocena se zpěvačkou Lucií Bílou a čtenáře hned na první pohled zaujme retuš, která byla v kampani použita.

    V únorovém čísle české mutace módního magazínu je několikastránkový inzertní speciál, který cílí na čtenářky s trochu více naditou peněženkou, prezentují se tam totiž hlavně estetické kliniky. Jednou z nich je i Yes Visage, klinika estetické medicíny a plastické chirurgie, o níž se už léta ví, že její „chodící reklamou“ je modelka Simona Krainová (45).

    Ta díky přiznané péči profesionálů z této kliniky i svému přirozenému zděděnému půvabu vypadá stále špičkově a rozhodně je jednou z nejkrásnějších žen Česka. Společníka v této kampani jí dělá naše nejúspěšnější zpěvačka Lucie Bílá (52), která služeb kliniky taktéž využívá. Obě dámy jsou zásadními tvářemi pro kampaň, protože cílí na nejširší dámské publikum: všechny je známe a všechny je považujeme za úspěšné samostatné ženy.

    V kampani kliniky inzerované v magazínu stojí obě vedle sebe, kdy Simona se opírá o Lucii, obě v bílém, a propagují společnost, kde z vás udělají krásnější ženu. Na první pohled je ale jasně viditelná přílišná retuš, která se již zdá být neetickou, protože je zde jasně patrná anatomická manipulace s tělem.

    Krainová s Bílou dělají reklamu Klinice Yes Visage, v této kampani ale přišly o lidské proporce.

    Kromě viditelného zúžení nohou obou dam jsou zcela vymazány lidské proporce nohy, zejména u Lucie Bílé chybí celá kolenní čéška, která vám vlastně „dělá tvar kolene“ a obecně nástin kolene a kostí. Je také odstraněno přirozené vrásnění nejen kolem kolenní čéšky, která s věkem „přepadává“, což je naprosto přirozená věc, ale dokonce i vrásnění v ohybech kůže na zápěstí a v loktech.

    Lucie Bílá přišla v obličeji o své vrásky ženy ve věku padesáti let, Simona Krainová má zase na svých nohou v reálu patrné svaly, protože poctivě cvičí.

    Proč nemá Lucie Bílá žádná kolena? Je jí přes padesát, samozřejmě že na nich bude mít přirozené vrásnění a logicky i viditelný tvar čéšky. Noha vpravo patří Krainové a takhle její koleno z profilu opravdu nevypadá.

    Takto vypadá z boku noha Simony Krainové. Jsou jasně vidět svaly, přirozená nepravidelnost profilu kloubu, tvar čéšky i zabarvení žilek. Navíc je jasné, že noha byla Simoně v kampani viditelně zúžena.

    I přes černé punčošky lze u Lucie Bílé vidět přirozené vrásnění kůže a hlavně jablko čéšky. Čéška je ta přední kost, která vám dělá tvar kolenního kloubu.

    Oslovili jsme Kliniku Yes Visage, zda by nám k této úpravě, která již neretušuje jen obecné nedokonalosti, ale mění tvar lidského těla, neposkytla své vyjádření, proč byly tyto fotografie takto upraveny a použity.

    „Lucie Bílá a Simona Krainová se při focení kampaně sešly před objektivem známého nizozemského fotografa Marcela Gonzalez-Ortize, který po celém světě produkoval a fotil mnoho kampaní a krásných žen. V jeho režii, stejně jako u jiných jeho kampaní, byla i postprodukce. To, že se dnes ve větší míře používá retuš, snad nikoho nepřekvapí, zvláště ne u módních značek a společností zaměřených na krásu. Fotograf pro kampaň byl vybrán samotnými aktérkami a výsledné fotografie neprodávají konkrétní službu ani produkt kliniky, ale jsou pouze obecnými image kampaňovými fotografiemi,“ zní oficiální stanovisko Yes Visage.

    Kult dokonalosti musel padnout kvůli stresu žen

    Používaní retuše opravdu dnes nikoho nepřekvapí, vlastně s ní už tak nějak počítáme, ale společnosti zaměřené na krásu se naopak snaží, aby retuše nebyly „na první dobrou“ vidět. S novým stoletím jsme už nějakou dobu vstoupili do nového světa zejména celospolečenských změn. Díky rozmachu sociálních sítí a globální změně smýšlení již dávno padla pravidla, která se nejdéle držela tradičně v nejpomíjivějším odvětví – právě v obchodu s krásou.

    Tlak na sebevědomí žen, který se stupňoval s každou použitou úpravou fotografie včetně zužování postavy, byl tak enormní a následný stres z kultu krásy a hubenosti tak alarmující, že samotní vydavatelé, celebrity a módní giganti nakonec museli od tohoto reklamního lhaní ustoupit a obdiv nyní sklízí ten, kdo vyzdvihuje sice krásu, ale krásu přirozenosti.

    To vše je umocněno právě sociálními sítěmi, kde se slavní lidé prezentují bez obalu, fotí se neupravení, bez make-upu a bez péče zástupu maskérů. Obecně jsou běžným lidem nejblíž, jak mohou, a to včetně všech svých nedokonalostí.

    Hned za touto kampaní Kliniky Yes Visage je v únorovém magazínu například reklama na produkt, jehož cílem jsou dokonalé nohy. Modelka má na snímku nohy „v lidské podobě“ včetně viditelného vrásnění a kostních výstupků, přestože i zde byla jistě použita retuš.

    Ve stejném čísle magazínu je hned za retuší Bílé a Krainové tato reklama, která propaguje dokonalé nohy bez žil. I zde je použita retuš, ale nohy vypadají jako dvě skutečné lidské nohy, včetně vrásnění záhybů a vystupujících kostí.

    Následuje fotostory se světovou topmodelkou Gisele Bündchen, u níž by si těžko někdo mohl dovolit odmazat tvary těla způsobené tvarem kostí a přirozeného ohýbání kůže.

    Zřejmě by to modelka i sama odmítla, jelikož by se nestalo poprvé, kdy se modelky a ženské celebrity ostře postavily proti viditelné úpravě svých těl a obličejů v módních i jiných magazínech či kampaních a naopak trvaly na tom, aby společnosti přinesly veřejnosti jejich pravdivý obraz včetně nedokonalostí.

    Toto je fotostory se supermodelkou Gisele Bündchen, která se nachází o pár stránek dále ve stejném vydání magazínu. Přestože fotky jistě prošly úpravou, její nohy a ruce nenesou znaky brutálního zásahu retušéra.

    Celá fotografie

    Přestože estetické kliniky samozřejmě vydělávají na obchodu s krásou a je to tak v pořádku, jelikož žádná žena nechce vědomě zůstat ošklivá, i zde by měla panovat míra, která i v této dané kampani, přestože nepropaguje žádný konkrétní produkt, je už na hranici, ne-li možná za hranou etiky.

    Dá se tedy tato imageová fotografie Simony Krainové a Lucie Bílé již považovat za klamavou reklamu? S tím by si věděl rady reklamní odborník, ale vzkaz, který z této fotografie plyne, je patrný: toto z vás neudělá klinika, ale Photoshop.

    Tím spíše, když jako čtenáři a uživatelé internetu pravidelně zjišťujete, jak Bílá s Krainovou ve skutečnosti obě vypadají.

    Lucie Bílá rozhodně nevypadá tak jako v kampani Yes Visage. Na své vrásky a pleťové nedokonalosti již má právo, je jí 52 let.

    Obličej Simony Krainové je krásný i bez retušéra. Simona přiznává úpravy a péči kliniky, to je v pořádku. Ale i vrásky dodávají obličeji charisma, vrásky jsou potřeba. Ukazují osobnost.

    Je proto s podivem, že se stále objevují kampaně, které veřejnosti přinášejí naprosto zkreslený a realitě se zcela vymykající pohled, a že v době, která záměrně popírá kult „neexistujících lidí“, se taková postprodukce a úprava ještě vůbec setkají se souhlasem k použití.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 7:58 čtvrtek 23. května 2019. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      118
    • Super
      25
    • Haha
      22
    • Tvl
      16
    • Cože
      9
    • Sladký
      9