V únorovém čísle české mutace módního magazínu je několikastránkový inzertní speciál, který cílí na čtenářky s trochu více naditou peněženkou, prezentují se tam totiž hlavně estetické kliniky. Jednou z nich je i Yes Visage, klinika estetické medicíny a plastické chirurgie, o níž se už léta ví, že její „chodící reklamou“ je modelka Simona Krainová (45).
Ta díky přiznané péči profesionálů z této kliniky i svému přirozenému zděděnému půvabu vypadá stále špičkově a rozhodně je jednou z nejkrásnějších žen Česka. Společníka v této kampani jí dělá naše nejúspěšnější zpěvačka Lucie Bílá (52), která služeb kliniky taktéž využívá. Obě dámy jsou zásadními tvářemi pro kampaň, protože cílí na nejširší dámské publikum: všechny je známe a všechny je považujeme za úspěšné samostatné ženy.
V kampani kliniky inzerované v magazínu stojí obě vedle sebe, kdy Simona se opírá o Lucii, obě v bílém, a propagují společnost, kde z vás udělají krásnější ženu. Na první pohled je ale jasně viditelná přílišná retuš, která se již zdá být neetickou, protože je zde jasně patrná anatomická manipulace s tělem.
Kromě viditelného zúžení nohou obou dam jsou zcela vymazány lidské proporce nohy, zejména u Lucie Bílé chybí celá kolenní čéška, která vám vlastně „dělá tvar kolene“ a obecně nástin kolene a kostí. Je také odstraněno přirozené vrásnění nejen kolem kolenní čéšky, která s věkem „přepadává“, což je naprosto přirozená věc, ale dokonce i vrásnění v ohybech kůže na zápěstí a v loktech.
Lucie Bílá přišla v obličeji o své vrásky ženy ve věku padesáti let, Simona Krainová má zase na svých nohou v reálu patrné svaly, protože poctivě cvičí.
Oslovili jsme Kliniku Yes Visage, zda by nám k této úpravě, která již neretušuje jen obecné nedokonalosti, ale mění tvar lidského těla, neposkytla své vyjádření, proč byly tyto fotografie takto upraveny a použity.
„Lucie Bílá a Simona Krainová se při focení kampaně sešly před objektivem známého nizozemského fotografa Marcela Gonzalez-Ortize, který po celém světě produkoval a fotil mnoho kampaní a krásných žen. V jeho režii, stejně jako u jiných jeho kampaní, byla i postprodukce. To, že se dnes ve větší míře používá retuš, snad nikoho nepřekvapí, zvláště ne u módních značek a společností zaměřených na krásu. Fotograf pro kampaň byl vybrán samotnými aktérkami a výsledné fotografie neprodávají konkrétní službu ani produkt kliniky, ale jsou pouze obecnými image kampaňovými fotografiemi,“ zní oficiální stanovisko Yes Visage.
Kult dokonalosti musel padnout kvůli stresu žen
Používaní retuše opravdu dnes nikoho nepřekvapí, vlastně s ní už tak nějak počítáme, ale společnosti zaměřené na krásu se naopak snaží, aby retuše nebyly „na první dobrou“ vidět. S novým stoletím jsme už nějakou dobu vstoupili do nového světa zejména celospolečenských změn. Díky rozmachu sociálních sítí a globální změně smýšlení již dávno padla pravidla, která se nejdéle držela tradičně v nejpomíjivějším odvětví – právě v obchodu s krásou.
Tlak na sebevědomí žen, který se stupňoval s každou použitou úpravou fotografie včetně zužování postavy, byl tak enormní a následný stres z kultu krásy a hubenosti tak alarmující, že samotní vydavatelé, celebrity a módní giganti nakonec museli od tohoto reklamního lhaní ustoupit a obdiv nyní sklízí ten, kdo vyzdvihuje sice krásu, ale krásu přirozenosti.
To vše je umocněno právě sociálními sítěmi, kde se slavní lidé prezentují bez obalu, fotí se neupravení, bez make-upu a bez péče zástupu maskérů. Obecně jsou běžným lidem nejblíž, jak mohou, a to včetně všech svých nedokonalostí.
Hned za touto kampaní Kliniky Yes Visage je v únorovém magazínu například reklama na produkt, jehož cílem jsou dokonalé nohy. Modelka má na snímku nohy „v lidské podobě“ včetně viditelného vrásnění a kostních výstupků, přestože i zde byla jistě použita retuš.
Následuje fotostory se světovou topmodelkou Gisele Bündchen, u níž by si těžko někdo mohl dovolit odmazat tvary těla způsobené tvarem kostí a přirozeného ohýbání kůže.
Zřejmě by to modelka i sama odmítla, jelikož by se nestalo poprvé, kdy se modelky a ženské celebrity ostře postavily proti viditelné úpravě svých těl a obličejů v módních i jiných magazínech či kampaních a naopak trvaly na tom, aby společnosti přinesly veřejnosti jejich pravdivý obraz včetně nedokonalostí.
Přestože estetické kliniky samozřejmě vydělávají na obchodu s krásou a je to tak v pořádku, jelikož žádná žena nechce vědomě zůstat ošklivá, i zde by měla panovat míra, která i v této dané kampani, přestože nepropaguje žádný konkrétní produkt, je už na hranici, ne-li možná za hranou etiky.
Dá se tedy tato imageová fotografie Simony Krainové a Lucie Bílé již považovat za klamavou reklamu? S tím by si věděl rady reklamní odborník, ale vzkaz, který z této fotografie plyne, je patrný: toto z vás neudělá klinika, ale Photoshop.
Tím spíše, když jako čtenáři a uživatelé internetu pravidelně zjišťujete, jak Bílá s Krainovou ve skutečnosti obě vypadají.
Je proto s podivem, že se stále objevují kampaně, které veřejnosti přinášejí naprosto zkreslený a realitě se zcela vymykající pohled, a že v době, která záměrně popírá kult „neexistujících lidí“, se taková postprodukce a úprava ještě vůbec setkají se souhlasem k použití.
Fotogalerie |