Roden, známý svými všestrannými hereckými výkony, se rozhodl rozšířit své podnikání mimo svět filmu. Kromě chovu skotu plemene Dexter a výroby vína z Adámkova vinařství nyní pěstuje také borůvky. „Trháme je rovnou do misek, aby byly co nejčerstvější,“ prozradil nadšeně. Ale přiznává, že místní z toho až tak nadšení nebyli: „Na vesnici, kde všichni chtějí, aby to vypadalo jako skanzen, je každá nová aktivita tak trochu podezřelá,“ povzdechl si.
Nejenže musel bojovat s přírodou, plevelem a mikroskopickými škůdci, ale taky s lidmi. Místní se báli, že jeho moderní farmaření rozbije tu jejich venkovskou idylku. Musel vynaložit velké úsilí, aby sousedy přesvědčil o přínosech svého projektu. „Je tu spousta dobrých lidí, jen je třeba je trochu probudit. Nakonec se to povedlo,“ dodal s úlevou.
Borůvky jsou dřina
Navzdory počátečním potížím, jako byly problémy se setbou, zavlažováním a časovou náročností, Karel Roden neztratil chuť pokračovat. „Začátky byly poměrně těžké, a kdybych měl začínat znovu, asi bych si to rozmyslel,“ vzpomíná herec ve starších vyjádřeních. Časem se mu však podařilo sestavit tým čtyř Filipínců, kteří mu nyní pomáhají s každodenními pracemi na farmě.
Spolupráce s Rohlíkem mu přinesla výraznou úlevu. „Sklízíme kolem 70 tun borůvek za sezonu a Rohlík od nás vykupuje téměř všechno, kromě malého množství, které prodáváme místním. Díky nim se naše borůvky dostávají k lidem čerstvé a zralé – nemusíme je sklízet nezralé jen proto, aby přežily dlouhou cestu,“ popisuje Roden.
Nicméně pěstování borůvek není tak snadné, jak by se mohlo zdát. „Každý keř potřebuje speciální péči, správný střih, a navíc neustále bojujete s plevelem. Používáme i mikroskopy, abychom odhalili případné problémy včas. Na začátku jsme to podcenili, není to tak jednoduché, jak jsme si mysleli. Ale výsledné ovoce je zdravé, chutné a hypoalergenní – a to za tu námahu stojí,“ dodává Roden.
Čupr: Rohlík neprodám, protože mě baví
A zatímco Roden odhaloval své osobní výzvy, zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr se na tiskové konferenci chlubil ambiciózními plány. Rohlík, který slaví 10 let na trhu, nyní směřuje k expanze do Německa a plánuje prodávat také upcyklované produkty. „Rohlík? Kdybych se mohl vrátit v čase, pojmenoval bych ho jinak. A rovnou vymyslel mezinárodní brand,“ prohlásil Čupr. Dále uvedl: „Rohlík neprodám, nechce se mi. Hodlám v něm působit i dalších deset let, pořád mě to baví.“
Čupr také naznačil, že Rohlík se stal jednou z pěti největších potravinových retailerů v Česku. „V případě Německa jsem tomu moc nevěřil. Ale právě tohle dělá z malé české firmy evropského hegemona v retailu, byť nás samozřejmě čeká ještě hodně práce.“
Fotogalerie |