Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Staré dobré Oscary jsou zpět. Dva favorité je vymetli, odpadly agitky (skoro) a Ryan Gosling válel

    Zřejmě si také vzpomenete na ne tak starý zvyk, kdy se Oscaři po celkem dlouhou dobu rozdávali po kouscích a po troškách. Po jednom každému, hlavně aby se dostalo na všechny po vzoru „cena za snahu“. Tak to je s ročníkem 2024 konečně pryč a filmové ceny se vrátily k dřívějšímu modelu vítěz bere (téměř) vše, protože je to prostě favorit a basta. Smutnit může Bradley Cooper, který do svého Maestra, tedy filmu o skladateli Leonardu Bernsteinovi, vložil téměř všechno a nedostal nic. Pro diváka je dobrou zprávou, že se téměř všichni řídili nevyžádanou radou Rickyho Gervaise: Nepoučuj veřejnost o ničem, vem si svou cenu, poděkuj agentovi, mámě a Bohu a vypadni z pódia.

    Už počtvrté měl Oscary na starosti moderátor Jimmy Kimmel (56) a nebýt jeho politické narážky na Donalda Trumpa, že místo psaní tweetů by měl jít raději sedět (o tom ještě pořád rozhoduje soud a ne kaviárová společnost z Dolby Theatre v Los Angeles) byly by letošní ceny filmové akademie prostě perfektní.

    Jimmy Kimmel

    Jejich délku bohužel natahuje reklamní pauza po téměř každé udělované ceně, takže z původních dvou hodin se to natáhne na čtyři, ale umírnění umělci snad jako by konečně vyslechli slavný apel britského komika Rickyho Gervaise o předvádění svých názorů během filmových cen a všichni se nejen vešli do svého časového limitu, což je skoro neuvěřitelné, ale téměř nikdo si nedovolil politickou agitku.

    To „téměř nikdo“ je ale sporné, jelikož jediný zhruba politický projev měla ukrajinská delegace režiséra Mstyslava Černova, která získala Oscara za celovečerní dokument 20 dní v Mariupolu. A ta než-li agitkou byla jen smutnou výpovědí o tom, jakou tíživou skutečností je, že byla napadena suverénní země, a sám režisér než by vznášel morální apely, dojemně připomněl divákům, že dokumentární filmy mají v tíživých dobách daleko větší výpovědní hodnotu než hraná tvorba, tedy přesně ve stejném duchu, jako to řekl Ondřej Vetchý během předávání cen Český lev jen den předem českému publiku.

    Ukrajinská delegace vedená režisérem Mstyslavem Černovem získala Oscara za celovečerní dokument 20 dní v Mariupolu

    Historicky první Oscar pro Ukrajinu za dokument 20 dní v Mariupolu.

    A zatímco po Českých lvech zbyly na sociálních sítích hádky o smyslu vykuřování děkujících a zda je děloha darem nebo prokletím, letošní Oscaři šli jinou cestou, civilní, diváckou, zábavnou a prostě jen byznysovou.

    Vpředu párty, vzadu taky

    Nikdo nevybočoval z davu sáhodlouhými projevy, každý si byl vědom omezeného času své děkovné řeči a možná i toho, že lidé si chtějí největší filmový svátek prostě jen užít a napjatě čekat, jak dopadne souboj původně tří favoritů – tedy Oppenheimera, Chudáčků a Maestra, až bylo nakonec jasné, že Bradley Cooper si udělal film o Leonardu Bernsteinovi pro radost, ale že z cen nezbyde nic a téměř vše si rozdělí jen Oppenheimer a Chudáčci.

    Souboj dvou titánů připomínal staré dobré Oscary v 80. a 90. letech, kdy bylo zvykem, že jeden, maximálně dva filmy to poberou plnými hrstmi. A co je na tom vlastně špatného? Jednou je někdo favorit, tak proč by nebral ceny v zásadních i vedlejších, tedy technických kategoriích?

    Tady se střídaly povětšinou jen tyto dva snímky s výjimkou roztomilého momentu, kdy cenu za vizuální efekty dostala popcornová pecka Godzilla Minus One a japonská delegace se dostavila s půvabnými miniaturními godzillkami na pódium a zadělala na problém nejednomu simultánnímu tlumočníkovi přenosu se svou lámanou jangličtinou.

    Arnold Schwarzenegger a Danny DeVito spolu předávájí cenu za vizuální efekty, tu má Godzilla Minus One, a za střih, ten si vysloužil Oppenheimer

    Nadšená japonská delegace přebírala Oscara s godzillkami a zavařila tlumočníkům.

    Roztomilá japonská godzillová delegace se svým Oscarem za vizuální efekty

    Barbie, favorit feministek, se také nedočkal ničeho zásadního kromě Oscara pro Billie Eilish za filmovou píseň, kterou tklivě zapěla hned ze startu, aby jí pak pozornost sebral Ryan Gosling se svým růžovým live vystoupením s písní I’m Just Ken, což byl i důvod, proč na Oscary nečekaně zavítal kytarista Slash, jenž mu dělal doprovod.

    Billie Eilish si přebírá svého Oscara za nejlepší píseň od Ariany Grande.

    Ryan Gosling a jeho živé vystoupení s písní I´m just Ken. Tady je důvod, proč na Oscary dorazil i Slash.

    Billie Eilish je určitě skvělá umělkyně a i Barbie si zaslouží hloubavou píseň, nicméně na Oscara nominovaný Gosling za roli Kena pojal svou neproměněnou výhru po svém a z minutového vystoupení vytřískal, co se dalo.

    Ryan Gosling a Emma Stone si svůj výstup na téma „Barbieheimer“ užili

    Ostatně zpívánkové vložky a vsuvky se i letos povážlivě zkrátily, bohužel zase i na úkor zesnulých hvězd, kdy zlozvykem Oscarů je, že reklamní breaky jsou delší než připomenutí slavných a důležitých, kteří nás letos opustili, nicméně byznys se neptá a z něčeho se ty kaviáry a moëty na Vanity Fair večírku zaplatit musí.

    Škoda proto krátkého času, kdy se tentokrát povedlo na pódium dostat operního pěvce Andreu Bocelliho se svým synem Matteem, aby oba vyprovodili za písně Con te partiro vzpomínky na legendy stříbrného i seriálového plátna a jeden nestíhal ani přečíst jména na obřím plátně.

    Andrea Bocelli se svým synem Mattem doprovodil písní Con te partiro vzpomínku na zesnulé umělce.

    Tahle země není pro nový

    Zcela mimořádnou a historicky první podívanou pak bylo vystoupení zpěváka a domorodého aktivisty Scotta George, který za doprovodu indiánů z kmene Osedžů předvedli své hudební číslo dědictví země, která má co dohánět ve vztahu k původnímu obyvatelstvu, a doby, kdy se domorodí obyvatelé vodili na Oscary jako medvědi do cirkusu (viz Oscar pro Marlona Brandona v roce 73) jsou temnou minulostí.

    Amerika má svoje bolestné téma, ví o něm a letos se to dalo nahlas najevo, přestože by se někomu mohlo zdát, že je to úlitba za nominovaný film Zabijáci rozkvetlého měsíce Martina Scorseseho, který se genocidě Osedžů věnuje, nicméně jednou je to historie kontinentu a není důvod se jí nevěnovat v plné parádě během nejprestižnějšího vysílacího času. Ostatně má to daleko větší vypovídající hodnotu než uměle vytvořené songy s cílem udělat si další čárku do své sbírky popcornových hitů a vydělat si na další dovolenou na Havaji a čtvrtý dvanáctipokojový byt na Manhattanu.

    Scott George vystupuje spolu s indiány z kmene Osedžů

    Domorodý kmen Osedžů a jejich vystoupení na Oscarech

    Kromě zrecyklování historie přišla i recyklace humoru, to když se Jimmy Kimmel jal oprášit starý vtip s nahým mužem přeběhnuvším oscarové podium, k čemuž měl posloužit herec John Cena, toho času oděn jen v půvabných pantoflích a následně něžně zabalen do závěsu, aby nepohoršoval publikum.

    Ten předával Oscara za kostýmy a tenhle vtip na první dobrou zapadl na místo, letos se s nucenou srandou šetřilo a bylo to poznat.

    Herec John Cena předává Oscara za nejlepší kostýmy pro film Chudáčci.

    Vtípek Jimmyho Kimmela a Johna Ceny se povedl

    Jimmy Kimmel obléká Johna Cenu do závěsu

    Předávání ceny za nejlepší kostýmy pro film Chudáčci.

    Jsme favorité, bereme všechno

    Návrat ke „starým pořádkům“, a je jedno, zda je to dobře či špatně, pak hlásily hlavní i technické kategorie, kdy herečka Da’Vine Joy Randolph byla jednou vybočující z „cenobraní“ v očekávaných kategoriích, svého Oscara za vedlejší roli dostala za film Zimní prázdniny, ale zbytek těch očekávaných cen se dělil mezi dva favority, Chudáčky a hlavně Oppenheimera.

    Da'Vine Joy Randolph s cenou za vedlejší roli.

    Robert Downey Jr. s Oscarem za vedlejší roli ve filmu Oppenheimer.

    První Oscar tak očekávaně přistál pro Roberta Downeyho Jr. a pyšného Irčana Cilliana Murphyho, kdy Oscar pro režiséra Christophera Nolana a vítězná cena pro nejlepší film pak už bylo jen dotažením filmové opulence do konce.

    Předávání Oscara pro hlavní mužskou roli

    Loňský vítěz Oscara za hlavní roli ve filmu Velryba Brendan Fraser ohlásil Oscara pro Cilliana Murphyho

    Cillian Murphy se svým Oscarem za hlavní roli Roberta Oppenheimera

    Christopher Nolan se svým Oscarem za režii filmu Oppenheimer.

    Radost delegace filmu Oppenheimer za vymetení Oscarů

    Emma Stone se pak radovala ze svého druhého Oscara za hlavní roli, ten první získala v roce 2017 za La La Land. Kde jí právě sekundoval Ryan Gosling.

    Vyhlášení Oscara pro nejlepší herečku.

    Emma Stone přebírá svého Oscara za hlavní ženskou roli

    Emma Stone se svým Oscarem za hlavní roli ve filmu Chudáčci.

    A ještě jedna věc závěrem. Pokud jste neviděli přenos, doporučujeme se na něj ve zpětném přehrávaní na ČT2 podívat. Komentátoři Pavel Sladký, Šárka Jelínek Gmiterková a simultánní tlumočnice Helena Koutná odvedli skvělou práci. Oscaři nejsou určitě jen o těch, kdo je rozdávají a přebírají, jak si správně všimla Gmiterková, které neunikl „running joke“ s opakovanými děkovačkami lidem v zákulisí filmů, na které nevidíme.

    To, co začalo jako stávka scenáristů a technických pracovníků Hollywoodu, se na filmových cenách zvrhlo v něco, co už možná zavánělo posměškem, kdy každý děkoval „těm vzadu“.

    Nezbývá si myslet, že k dobru povznesených hvězd snad ale nikoliv.

    PŘEHLED VÍTĚZŮ

    Nejlepší film: Oppenheimer

    Režie: Christopher Nolan (Oppenheimer)

    Herečka v hlavní roli: Emma Stone (Chudáčci)

    Herec v hlavní roli: Cillian Murphy (Oppenheimer)

    Herečka ve vedlejší roli: Da’Vine Joy Randolphová (Zimní prázdniny)

    Herec ve vedlejší roli: Robert Downey Jr. (Oppenheimer)

    Cizojazyčný film: Zóna zájmu

    Původní scénář: Arthur Harari, Justine Trietová (Anatomie pádu)

    Adaptovaný scénář: Cord Jefferson (Americká fikce)

    Filmová píseň: What Was I Made For? (Barbie)

    Animovaný film: Chlapec a volavka

    Krátký animovaný film: Válka skončila

    Dokument: 20 dnů v Mariupolu

    Krátký dokument: Poslední opravna hudebních nástrojů

    Hudba: Ludwig Göransson (Openheimer)

    Kamera: Hoyte van Hoytema (Oppenheimer)

    Střih: Jennifer Lame (Oppenheimer)

    Zvuk: Tarn Willers, Johnnie Burn (Zóna zájmu)

    Masky a styling: Nadia Stacey, Mark Coulier, Josh Weston (Chudáčci)

    Kostýmy: Holly Waddingtonová (Chudáčci)

    Výprava: James Price, Shona Heathová (Chudáčci)

    Vizuální efekty: Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Maski Takahashi, Tatsuji Nojima (Godzilla Minus One)

    Krátkometrážní hraný film: Podivuhodný příběh Henryho Sugara

    Fotogalerie