jít naiDNES.cz

Zákulisí divadla a live streamy? Mediální sebestřednost poškozuje umění, říká kulturolog

Co říká na fenomén online streamů kulturolog? | foto: Koláž Expres/Instagram

Čím dál tím rychleji se divadelním světem šíří trend odhalovat divákovi to, co se děje za oponou, vysíláním online streamů. Ty uskutečňují herci především muzikálových divadel prostřednictvím svých profilů na sociálních sítích a rozšiřují tak svou fanouškovskou základnu. Jsou ovšem takové manévry v souladu se samotným smyslem a principem divadla? Není touha po vlastním zviditelnění vůči divadlu spíše destruktivní? „Mediální sebestřednost poškozuje umělecký zážitek,“ říká kulturolog.

Divadlo prostupuje dějinami už od nepaměti. Vždy k němu přitom patřilo, že divák vidí jen to, co se děje na jevišti. Co následuje poté, když se stáhne opona, zůstávalo tak trochu obestřeno tajemstvím. Tajemstvím, které připomínalo jakousi tajuplnou recepturu. Tu sice každý toužil odhalit, kdyby k tomu však reálně došlo, kouzlo se rozplyne.

Současný trend sociálních sítí však toto nepsané pravidlo pozměňuje. Mnozí herci a zpěváci se totiž v honbě za přízní svých fanoušků uchylují k odhalování zákulisí prostřednictvím online streamů.

V těch dávají divákovi nahlédnout nejen do prostor šaten, maskérny a celkového hereckého zázemí, ale nechávají ho sledovat také to, jak spolu herci komunikují, jak se špičkují a vůbec to, jak obecně fungují.

Divák tak může pozorovat chod celého představení tak říkajíc z druhé strany. Lačnou veřejnost dychtící po byť jen sebemenším zákulisním drbu to zcela jistě potěší, nabízí se však otázka: Je takové odhalování na místě?

Divadlo je po tisíciletí prostředím jistého druhu magie, která je postavena na simulování reality, života lidí. Aby tato hra fungovala, musí být tyto dva světy odděleny (i když dějiny divadla znají hru s rozrušování této hranice). Ve chvíli, když herci tuto hranici narušují, ničí tím do jisté míry samotný princip fungování divadla. Možná jsem příliš konzervativní, ale nechci vidět live stream herce v šatně před tím, než vejde na jeviště. Tato mediální sebestřednost umělecký zážitek poškozuje,“ řekl Expresu kulturolog a kulturní manažer z katedry Arts managementu z VŠE Mario Kubaš.

Petra Vraspírová si v online streamech libuje.

Petra Vraspírová si v online streamech libuje.

Mezi umělce, kteří mají podobné virtuální manévry v oblibě, patří zejména mladí muzikáloví zpěváci, kteří staví svou kariéru na selfpromu skrze sociální sítě. 

Typickým příkladem je Kamila Nývltová, Eva Burešová, partnerka Romana Vojtka Petra Vraspírová nebo David Gránský. Ten několikrát streamoval dokonce i z jeviště během hry.

„Mainstreamový divák netoužící po umělecky výrazném zážitku, ten, který spíše hledá zábavu, takový trend jistě uvitá. Je to onen divák, kterého zajímají perličky ze života herce, jeho soukromý život. V tomto světle takový trend dává smysl a očekávám jeho posilování,“ tvrdí Kubaš.

Gránský má tu drzost, že se natáčí a fotí během představení přímo na jevišti.

David Gránský několikrát streamoval i během představení.

„Samotné divadlo jako takové ale tomuto trendu odolá. Navíc jistě můžeme očekávat inscenaci, která na livestreaming bude kriticky upozorňovat a bude s takovýmto komunikačním kanálem cíleně pracovat,“ dodává.

Fotogalerie

Ohodnoťte článek
Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 14:06 úterý 16. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

  • Trapas
    13
  • Super
    11
  • Cože
    7
  • Haha
    6
  • Sladký
    5
  • Tvl
    5
Komentáře