Moc Německa byla tehdy na vzestupu a její rozpínání sahalo až do české kinematografie. A jelikož i ta musela podléhat kontrole nacistické ideologie, jmenovala NSDAP svým zástupcem v protektorátním českomoravském filmovém ústředí právníka Willyho Söhnela, který měl době okupace obrovskou moc.
A možná právě tím okouzlil i tehdejší divy stříbrného plátna Adinu Mandlovou a Natašu Gollovou.
Tajná láska za kamerou
S Willym se poprvé setkaly v roce 1941. Tehdy ještě držely obě půvabné herečky spolu. Žily noční život plný bujarých večírků táhnoucích se do brzkých ranních hodin, střídaly muže a naplno si užívaly všech radostí, které jim svět ležící u nohou nabízel.
Říkalo se o nich dokonce, že jsou lesbičky. Jedna z akcí se však stala Nataše Gollové osudnou.
„Po jednom večírku jsme s Natašou a doktorem Söhnelem zůstali u Miloše Havla, který bydlel na zámku, a popíjeli jsme až do rána v zámecké kapli. Nataša a Söhnel se najednou vytratili a já jsem odjela sama zpět do hotelu. Když se Nataša vrátila, přiznala se mi, že se jí Willy moc líbí a že se s ním pravděpodobně po návratu do Prahy opět sejde,“ vzpomíná ve své autobiografické knize Dneska už se tomu směju Adina Mandlová.
Varování před vztahem s nacistou
Ta ji před vztahem s německým zastáncem nacistické ideologie a členem NSDAP varovala. Sama zažila nenávist spojenou s láskou s nacistickým pohlavárem.
Dlouhou dobu se totiž veřejně špitalo, že Mandlová chodí s K. H. Frankem, státním ministrem pro Čechy a Moravu a jedním z nejobávanějších představitelů okupační moci vůbec. Románek se však nikdy neprokázal a sama Mandlová ho do konce života popírala.
„Radila jsem jí (Gollové, poz. red.), aby byla opatrná a vzala si výstražný příklad ze mne – přece nechce, aby se o ní začalo vykládat, že chodí s nacisty. A jestliže už s ním musí mermomocí něco mít, ať si to odbyde někde v tajnosti, třeba v mém bytě,“ píše Mandlová a jedním dechem přiznává, že její doporučení také došlo naplnění.
„Když jsme se vrátily do Prahy, Nataša se s ním skutečně u mě jednou sešla, ale rozhodla se, že to bylo naposled a u toho zůstalo.“
Konec přátelství s Mandlovou
Aféra by se možná i zametla pod koberec, kdyby nenásledovala podpásovka od Mandlové, která se do německého zmocněnce sama zamilovala. Dohnala ji však karma a Natašiny půvaby.
Ve své knize píše: „Ovšem teď jsem se zase do Willyho bláznivě zamilovala já a místo s Natašou začal Willy chodit se mnou. A aby to bylo komplet, když jsem později odjela filmovat do Berlína, Willy zůstal sám v Praze a pomalu se s Natašou zase sčuchli. A tentokrát neodolala ona. Když jsem se vrátila z Berlína a dozvěděla se, že mně Willyho za mé nepřítomnosti přebrala, naše přátelství skončilo a Nataša pak chodila s Willym téměř veřejně, z čehož měla po válce skutečně malér.“
Obvinění s kolaborace a pokus o sebevraždu
Co tedy prožívala Baarová a Mandlová, absolvovala i Nataša Gollová. Po válce byla obviněná z kolaborace s nacisty.
Označovali ji za prostitutku, uráželi, plivali na ni a ty nejdrsnější zápisy z protokolů dokonce hovoří o tom, že někteří volali po trestu smrti. Dohnalo ji to až k pokusu o sebevraždu.
„Doplatila na svůj vztah k mimořádnému muži, jehož neodpustitelnou chybou byl jeho německý původ. Nikdo nevzal v úvahu skutečnost, že držel po dobu války český film nad vodou,“ zavzpomínal na celou záležitost herec Svatopluk Beneš.
Dobrovolnické práce v Terezíně
Jako polehčující okolnost herečce nepomohlo ani to, že ještě před koncem války nastoupila jako dobrovolná ošetřovatelka do terezínského ghetta, kde se nakazila skvrnitým tyfem. Více než půl roku pak bojovala o život.
S filmem měla Gollová kvůli své válečné lásce utrum. Až v roce 1951 dostala šanci od Martina Friče, který se vyhaslou hvězdu rozhodl obsadit do pohádky Císařův pekař a pekařův císař, kde si zahrála po boku legendárního Jana Wericha.
Fotogalerie |