V dokumentech Matka Tereza: Pro lásku boží a Pekelný anděl se objevila svědectví, podle nichž měla slavná světice poměrně pokřivené vidění světa. Její záchranné misie napříč Afrikou a Indií se měly podobat spíše jedné velké show pro veřejnost, s pomáháním potřebným ale neměly příliš společného.
Lidé, které se jala matka Tereza zachránit, žili podle ostatních jeptišek a svědků v otřesných podmínkách, neměli k dispozici léky ani teplou vodu. Řádové sestry, které je ošetřovaly, byly bez zdravotního vzdělání a pacientům nesměly podávat analgetika. Operovalo se nevydezinfikovanými jehlami, které se používaly opakovaně. Matka Tereza se podle svědků vyjádřila s tím, že k jejich dezinfekci nevidí žádný důvod.
Nešlo přitom o to, že by matka Tereza neměla na svoje filantropické akce dost peněz. Podle novináře Waltera Wüllenwebera, který se na její misie zaměřil, dostávala i přes 50 milionů dolarů ročně. Sama matka Tereza je ale měla odmítat používat k tomu, aby svým pacientům zlepšila životní podmínky. Naopak se v utrpení měla podle informací vyplývajících z dokumentů vyžívat, nutit další řádové sestry, aby se bičovaly a nosily drátěné řetězy s hroty. Svým pacientům i dalším sestrám vyprávěla o tom, že utrpení a fyzická bolest vedou ke spasení, viděla v nich prý pietu.
Misionáři přitom žebrali o chléb a ani pacientům se nedostávalo zrovna kvalitní stravy, všichni byli vyhublí až na kost. A jeptišky se o to, aby jim nějak pomohly, prý zrovna nestaraly. Podle některých svědků pacienty zkrátka udržovaly ve stavu utrpení a chudoby a jen dohlížely, aby nezemřeli. Deník The Times popisuje tyto praktiky jako paradoxní oslavu utrpení.
„Utrpení sdílené s utrpením Krista je úžasné,“ nechala se ostatně sama slyšet.
Britský lékař Aroup Chatterjee, který s matkou Terezou v minulosti nějakou dobu pracoval, po své zkušenosti publikoval svou práci, která zahrnovala na sto rozhovorů s lidmi, kteří přišli s matkou Terezou do styku a její aktivity a podmínky, v nichž pracovala, kritizovali.
Právě lékař jako jeden z prvních upozornil na nedostatečné hygienické podmínky, které matka Tereza ve svých nemocnicích záměrně udržovala, přestože dostávala mnoho financí na to, aby svým pacientům zajistila mnohem lepší a důstojnější podmínky. O to smutnější je, že úmysl skutečně někomu změnit život k lepšímu, i přes obrovský potenciál a sílu, kterou řeholnice měla, chyběl.
Sestry, které pracovaly pro matku Terezu měly být podle článku jejím kultem osobnosti zmanipulovány. Byly prý navíc izolovány od rodiny, které směly během svých misií psát jen jednou za měsíc, navštívit příbuzné směly jednou za deset let. Některé z nich přesto podmínky v zařízeních spravovaných matkou Terezou popsaly.
Britský editor lékařského magazínu The Lancet Robin Fox, jenž navštívil jednu z nemocnic, které matka Tereza zřídila, uvedl, že řeholnice rozhodovaly o stavu pacientů bez přítomnosti lékaře a bez potřebného vzdělání. Běžnou praxí bylo, že léčily malárii paracetamolem.
Podle Mary Loudonové, která na místě pomáhala jako dobrovolnice, se měla rakovina léčit aspirinem a studenými sprchami. Špinavé oblečení od moči a lejn se mělo mýt jen tak hromadně ve vodě a bez patřičné dezinfekce.
Fox dále popsal, že na rozdíl od běžné nemocnice nebyla na místě k dispozici analgetika, sám by tak preferoval dostat se raději do nemocnice než do tohoto očistce. Finance na lepší a důstojnější podmínky se nevyužily, utrpení prý bylo nezbytnou součástí života.
Podle dalších svědků se někteří z pacientů, často ti dětští, poutali provazy a nechávali pomočit.
Sestry nerespektovaly nekřesťanské pacienty, podle Susan Shieldsové, sestry, která s matkou Terezou pracovala, se tajně například v Indii křtili muslimové a hinduisté, jimž se sdělilo, že jim sestra pouze položí studený obklad na hlavu pro zmírnění horečky.
Pieta matky Terezy zřejmě nebude nikdy znesvěcena a řeholnice má na svém kontě jistě mnoho zásluh. Nelze však popřít, že některé z praktik, jichž se dopouštěla, se dají označit za nehumánní.
Svědectví svědků upozorňují na to, že bychom neměli stavět na pomyslný piedestal nikoho, ani ty zdánlivě nejsvatější. Historik Tariq Ali uzavřel své hodnocení matky Terezy coby historické postavy jakožto „lehce psychopatickou osobu“.
Fotogalerie |