Balancuje na hranici kýče a trapnosti: Kdo je Kača Olivová z Kojící guerilly?

Umělkyně, performerka, kurátorka, laktační poradkyně a matka. Přesně tak se vidí absolventka Fakulty výtvarných umění VUT v Brně Kateřina Olivová (34). Aktuálně proslula coby hlava hnutí Kojící guerilla, které se bije za kojení na veřejnosti. „Nejraději bych chodila jenom nahá, nemám s tím problém,“ říká kontroverzní umělkyně, která miluje blyštivé věci, velmi ráda obléká barevné modely a úplně nejradši vůbec nic.

„Odmala pro mě bylo důležité určovat, co budu mít na sobě. Milovala jsem karnevaly, kdy jsem zapojila celou rodinu do výroby kostýmů, podílela se babička, tety, všichni,“ zavzpomínala se své začátky Kateřina Olivová, která si nechává říkat prostě a jednoduše Kača.

„Můj vkus je hodně podobný vkusu malých dětí. Z toho vycházejí i materiály, s nimiž pracuji. Miluji glitry, blyštivé věci, mým snem je mít bazén plný třpytek, zatím jsem pracovala jen se třinácti kily,“ usmívá se performerka, jež je matkou šestiletého syna. 

Kateřina Olivová je zakladatelkou skupiny Kojící guerilla.

Právě kvůli němu před lety založila skupinu Kojící guerilla. Stalo se tak poté, co byla údajně nevybíravě napomenuta v jedné kavárně poté, co chtěla syna nakojit.

„Vedle tématu ženského těla a jeho erotičnosti, kde autorčina díla patří nejspíš mezi nejexpresivnější a nejexplicitnější na současné mladé scéně, jsou to především otázky související s mateřstvím,“ zhodnotili její počiny členové odborné poroty.

„Ráda si hraju na jednorožce a mořské panny. Plním si tak sny z dětství,“ pochvaluje si Olivová, která byla za své výtvory a činy nominována na prestižní výtvarné ocenění v podobě Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Publiku už se představila například jako skákající žába v růžových silonkách a navlečených tangách či jako obří třpytka. Také se povaluje nahá po zemi nebo nahá někde stojí a máchá mohutnými prsy.

Proslulé je i její video, kdy s hlavou jednorožce cválá po parku, a mnohé další kousky.

„Český divák není příliš interaktivní, navíc si tu lidé ještě nezvykli za tento typ umění platit,“ stýská si Olivová, která má prý na své umění hlavně pozitivní ohlasy, ale není stále jasno, na kolik peněz si své umění cení nebo kolik bychom jí za její umění měli dávat. 

Kateřina Olivová a její Giant Golden

„Přecházíme pořád dokola po přechodech na křižovatce. Při použití skupiny matek to dostalo ten správný humor, budeme mít i Kača plyšáky,“ přemítá nad další performancí feministická diva.

Jedním z jejích vrcholných čísel byl okamžik, kdy se měla dle svědků na předávání cen za nejsexističtější reklamy Sexistické prasátečko vymočit přímo na pódium. Z tohoto „umění“ není k nalezení záznam, ale sama Kača má ve svém životopise uvedeno „performance at awarding the anti-prize Sexistické prasátečko“.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 pátek 16. srpna 2019. Anketa je uzavřena.

  • 362
  • 219
  • 28
  • 26
  • 24
  • 22