Jan Tuna o aféře Bubbleology: Chtěli zastavit moje videa, ale to se přepočítali!

Svérázný moderátor Jan Tuna se v rozhovoru pro Expres rozpovídal o pozadí aféry s čaji značky Bubbleology. Tuna podrobně popisuje, jak vznikaly jeho negativní reportáže a testy bubble tea a také to, jak se ho jistí lidé jménem firmy snažili ovlivnit.

O společnosti Bubbleology se v posledních měsících napsalo a natočilo opravdu hodně a většina výstupů nebyla moc pozitivních. Nejrazantněji se do čaje s kuličkami opřel Jan Tuna s jeho pořadem A dost! na internetové televizi Stream.cz. Známý moderátor upozorňoval na fakt, že společnost klame své zákazníky, když tvrdí, že v nápojích nejsou žádné cukry a jsou zcela přírodní.

Po zveřejnění rozboru složení výrobku Tuna tlačil na to, aby značku přestaly podporovat známé youtuberky, což se stalo – postupně značku opustily Teri Blitzen nebo Markéta Poláková alias Makyna016. Hájily se, že jim firma nesdělila složení nápojů, který energicky propagovaly směrem k náctiletým.

Po sérii Tunových reportáží se společnost BubbleStar CZ, držitel britské značky Bubbleology, mohutně omlouvala zákazníkům za špatnou komunikaci. Vedení tvrdilo, že přírodní barviva firma skutečně používala, ale kvůli slabé chuti se vrátila k umělým. Tento argument však Tunu nepřesvědčil a dál tvrdí, že se pokouší v placených článcích zákazníky přesvědčovat, že jejich bubble tea už neobsahuje syntetická barviva.

Honzo, vy stojíte za aférou značky Bubbleology, že jejich čaje nejsou výhradně na přírodní bázi, jak firma tvrdila. Co bylo tím prvotním impulsem, že jste si dětmi oblíbený nápoj vzal pod drobnohled?

Prvotní impuls vznikl asi půl roku předtím, než jsme začali vůbec na Vysoké škole chemickotechnologické bubble tea testovat. Někdy na jaře za mnou přišel šéf Streamu Lukáš Záhoř s tím, že jeho dcera mi vzkazuje, abych se zaměřil na Bubbleology, že je to mezi mladými trend. A přestože tvrdí, že je to přírodní, je to barevné a bůh ví, co vše to obsahuje. Já jsem do té doby vůbec nevěděl, že něco takového existuje. Zeptal jsem se ho, kde se to dá sehnat a on mi vysvětlil, že v obchoďácích. A když mi řekl, že to stojí přes sto korun, usoudil jsem, že jde o módu pro pár bohatých Pražáků. Řekl jsem mu, že se na to podívám, ale zapomněl jsem na to.

Kdy jste se k tomu tématu začal věnovat?

Když o tom natočil video Captain JTV a strhla se lavina, kterou jsem za pět let v mém pořadu A DOST! na Stream.cz nezažil. Chodily nám stovky a stovky mailů od lidí, abychom to otestovali, protože by je zajímalo, co v tom doopravdy je. A ten tlak ze strany diváků byl tak silný, že jsem pochopil, že nejde jenom o nějakou okrajovou záležitost. Začal jsem se o to zajímat, podíval jsem se na ta videa a zjistil jsem, že je to fenomén hlavně mezi dětmi a mladými, a to díky tomu, že Bubbleology má zaplacené youtuberky. Do té doby jsem netušil, jaký mají na děti vliv. Domluvil jsem testování a odpoledne, než jsme jeli odebrat vzorky, jsem s Captain JTV natočil rozhovor. On mi odvyprávěl, jak se k němu v Bubbleology chovali a jak jemu i jeho rodině vyhrožovali, jak mu šéf firmy řekl, aby se šel do jejich firmy podívat, slíbil, že tam bude moct natáčet. Což mu, když dorazil, nedovolili. Prostě mi odvyprávěl, proč se tomu věnuje, s čímž jsem absolutně souhlasil.

Jak to vysvětlil?

Tak že si mezi svými vrstevníky, kteří chtějí žít zdravě a sportují, je čím dál víc lidí, kteří pijí čaje od Bubbleology, protože jsou přírodní a zdravé. A on jim nedokázal vysvětlit, že něco tak barevného a sladkého nemůže být bez azobarviv a bez cukru. Nikdo mu nevěřil, tak udělal jednoduchý pokus, když jeden z čajů vyvařil a ukázalo se, že je tam karamel. Navíc někde sehnal starší produktové listy, protože oni v té době na svých stránkách vůbec neukazovali složení a zároveň masivně tvrdili, že jejich čaje jsou přírodní, bez cukru a umělých barviv. A šéf firmy Luboš Bojanovský prohlašoval i v médiích, že za to ručí.

Takže kdyby nelhali, čajová aféra by nebyla?

Možná bychom natočili, že jejich čaje nejsou vhodné pro děti, protože azobarviva nejsou v pořádku pro děti a alergiky, ale určitě by z toho nebyl takový skandál. Ukázalo se totiž, že oni programově, cíleně a dlouhodobě lhali o obsahu svých nápojů. A nejenže lhali v reklamě, ale šéf Bubbleology se osobně zaručoval, že to je tak, jak říkají. A když nyní přeskočím to, co se stalo, když jsme šli odebrat vzorky, tak to, co u mě výrazně změnilo vnímání firmy kromě faktu, že za mnou vyslali někoho, kdo se snažil zjistit, co by mi mohli nabídnout, abych se té kauze nevěnoval.

Pokusili se vás uplatit?

To nemůžu říct, že to byla přímá nabídka úplatku. Takové věci vám nikdo hned neřekne na plnou pusu. Ani přesně nevím, kdo toho člověka za mnou poslal.

Skočil jsem vám do řeči. Co změnilo váš pohled na Bubbleology?

Byl to příběh maminky, jejíž dcera je silná atopička a alergička, což znamená, že nesmí spoustu věci, včetně azobarviv. A atopický ekzém, který jí ustoupil, se najednou vrátil. Masivně. A když její maminka pátrala, co se ve stravování dcerky změnilo, zjistila, že když jde s kamarádkami do kina, dá si v obchodním centru bubble tea. Maminka nelenila a napsala do firmy, aby jí poslali složení čaje, který si její dcerka oblíbila, protože jej nemohla nikde najít. A oni jí napsali, že je vše naprosto přírodní a čisté. Dokonce jí poslali falešný produktový list a to mně přišlo nejhorší, co mohli udělat. Věděli, že jim píše máma nemocné dívky, které se zásadně zhoršil zdravotní stav, a ona zoufale pátrá z čeho. Představte si, oni jí zatajili skutečné složení. Dokonce sám šéf firmy jí napsal, že je vše přírodní a bez umělých barviv. Přišlo mi to absolutně mimo svět, ve kterém bych chtěl žít. To je naprosto nemorální a nebezpečné. Proto jsem se rozhodl, že to musíme ukázat - a ne v jednom díle.

Po tomto jste šel odebrat vzorky a došlo ke konfrontaci s panem Bojanovským. Je to tak?

Ne, tohle jsem zjistil po prvním odvysílané reportáži. Proto říkám, že jsem malinko přeskočil. Oni se mě nejprve pokusili přes někoho kontaktovat.

Kdy se vás pokoušeli přemluvit k tomu, abyste se na kauzu vykašlal?

Když byla natočena první repka, tak jsem měl nějaké telefonáty a někdo se se mnou pořád toužil sejít. Neměl jsem čas a nemám ani ve zvyku se s někým takto potkávat bokem a dělat zákulisní dohody.

Takže nevíte, co to bylo za lidi?

Vím samozřejmě, kdo mě kontaktoval, ale nevím, kdo přesně je vyslal.

A co konkrétně nabízeli?

Nic určitého. Chtěli schůzku a domluvit se. Padaly tam náznaky, ale nechci to rozebírat.

Měl jste pocit, že vás chtěli lidé od čaje takzvaně na něčem „uvařit“?

To je možné. Mám ale dojem, že si oni v první chvíli mysleli, že se jim podaří tu kauzu zastavit. Jediné, co jsem jim vzkázal, bylo, aby přestali lhát, změnili složení a pak velmi rádi v pořadu A DOST! zveřejníme, že uvádí pravdivé složení a nejsou v tom azobarviva.

Co ještě řekl Jan Tuna k Bubbleology? Čím mu nahrál sám majitel společnosti Luboš Bojanovský? Proč se v rámci své kampaně pustil i do youtuberek Teri Blitzen a Fallenky?

To již brzy v pokračování rozhovoru.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:01 pátek 16. června 2017. Anketa je uzavřena.

  • 106
  • 11
  • 9
  • 9
  • 9
  • 7