Možná nastal čas, aby se firmy zamyslely. Je velkou otázkou, jestli se jim vyplatí posílat své produkty lidem, kteří je propagují tak, že jim získají spíše více odpůrců a posměváčků než potenciálních kupců. Jistě, influenceři se stali takovou náhradou podomních prodejců, kteří působí na svoje fanoušky jako lidé od vedle, jako jejich kamarádi, co něco doporučují podle svého nejlepšího svědomí a vědomí. To už ale vzal dávno čas.
V dnešní době se influenceři dají považovat spíše za lidi, kteří na sociálních sítích vydělávají velké sumy právě za sdílení určitých produktů. Někteří to umí jistě skvěle, reklamy dělají nenucené, vtipné a lidem přijdou k jejich profilu přirozené. Nadšeně pak kupují a nikde není problém.
Jenže pak tu jsou lidé, jejichž profily se skládají prakticky z toho, že dělají reklamu všemu, čemu můžou. Nebo to alespoň tak vypadá.
Lely, Agáty nebo Romany Boukalové jsou příkladem toho, co se s profilem stane, když je každý druhý post opatřen reklamou či slevovým kódem. Zkrátka se z něj vytratí určitá autenticita a možná i radost z onoho postování, které působí hrozně „na sílu“.
Například právě už výše zmíněná Romana Boukalová ze Svatby na první pohled proslula tím, že dělá reklamy téměř na cokoliv. Ať už to jsou kuřítka, která propaguje ze záchodu, nebo spodní prádlo no name značek.
Je ale velký rozdíl mezi tím, zda se svlékne esteticky jako třeba Veronika Kopřivová, nebo se „na prasáka“ vyfotí v prádle, jež si jen tak vyhrne zpoza teplákovky, přičemž lidé mohou sledovat nepořádek, který nadělala v obýváku. A není v tom sama, někteří pojali binec v bytě přímo jako reklamní strategii.
Nemluvě o dalších, co nedokážou slevový kód odprezentovat bez pravopisné chyby, nebo influencerech se stovkou tisíc followerů, kteří jim udělují pravidelně podobný počet lajků a komentářů jako fanoušci influencerů s počtem sotva dvacet tisíc sledujících.
Víme, že Gabriela Soukalová na tom není po rozvodu s Petrem Koukalem finančně zrovna nejlépe, ale opravdu je nutné dělat reklamu na produkt v zajetí hrubek? Když už není firma ochotna si to před zveřejním zkontrolovat sama, alespoň by se ti, co si nejsou jisti pravopisem, mohli někoho zeptat, zda by na post „nehodil oko“.
V dnešní době, kdy vám autokorekce píše posty na Instagram víceméně sama, lze očekávat, že automat nepozná rozdíl mezi slovy „kůra“ a „kúra“, ale to neznamená, že by se z toho měl stát standard na sociálních sítích. Ostatně jsou to platformy, kde dnešní děcka vidí češtinu nejčastěji a ta se jim pak takto zažere pod kůži.
Zmínit nám dovolte ještě přehnanou kreativitu, v rámci níž se někteří experti zase fotí s produktem za každou cenu a děsně „na sílu“. Na dovolenou u moře je třeba si nějak vydělat, tak proč nezneužít čas volna a na pláži k tomu, že vám někdo podstrčí sušené maso, které zrovna nestojí tolik peněz, abyste z toho měli být paf a museli si to běžet koupit taky, protože jíst pytlík masa na pláži má být velmi cool.
Expertkou na reklamu dělanou „na koleni“ je Agáta Hanychová, které k tomu stačí jen záclona a nahota.
Jednou z nejotravnějších reklam dnešní doby jsou ty na menstruační kalhotky, které se stále nesetkaly s nějakým širším úspěchem u odběratelek. Reklama na toto prádlo se vám navíc ukazuje, i když ji na sociálních sítích označíte za irelevantní či obtěžující. Nátlakový marketing, který zapleveluje všechna sociální média, se ještě navyšuje tím, že vám ho strká pod nos kdejaká celebritka nebo kdokoliv, kdo má podle firmy dost sledujících na to, aby se pokusil udat slevu i na prošlý salám.
Teď je otázka, jestli se vydaná finanční částka pro ty, kdo toto zboží propagují, vyplatí, když zrovna tato značka patří podle komentářů k jedné z nejotravnějších, nadto je propagována přímo v hrůzném stylu. Například herečka Aneta Krejčíková nám kalhotky podala naservírované u kusu dortu, absolutně bez kontextu, a ještě v póze, která je všechno, jenom ne sexy.
Propagovat menstruační kalhotky s lopatou v ruce, u žehlicího prkna, protože takhle doma určitě žehlíte, nebo tahat na pláž kolagen, jogurt či sušené maso? Pro některé žádný problém. Pro vás jako odběratele jejich obsahu? To si zodpovězte sami, ale asi se těžko budete celý den dívat na televizní kanál, kde běží samé reklamy, že?
Navíc už je dost lidí, kteří využívají službu zpětného přehrávání, jež vám (prozatím!) umožňuje přeskakovat právě reklamy. Některé televize to chtějí zakázat, aby je šlo přetáčet, i Netflix uvažuje o tom, že je zavede, protože ano, soukromá média nefungují na principu, že večer každého dne najdete na konci duhy hrnec plný zlaťáků, ale když už máme být s reklamami nějak konfrontováni a přijmout je jako součást obsahu, měly by také nějak vypadat.
Firmy nás chtějí neustále vychovávat k toleranci, říkají vám, že nemáte jíst na Vánoce kapra, protože je to vražda, servírují vám v oddělení dámského prádla muže nosící podprsenku velikosti A či angažují transmodely nebo osoby s viditelným druhem abnormality. Vedou kampaně za ženy, za toxickou maskulinitu, za toleranci, najímají těhotné muže (naposledy značka Calvin Klein) či vás vyzývají ke změně stylu, nebo dokonce vyhrožují, že jejich produkt je pouze pro určitou sortu lidí.
V takovém případě by firmy měly začít hlavně u sebe a přestat do nás hustit tento instagramový plevel a slevové kódy na každou bezcennou kravinu. Chcete nám něco prodat a oslovit nás? Začněte si dávat záležet na stylu, jakým to chcete dělat. Ostatně jsme to my, kdo se musí těmito hrůzami na sociálních sítích přehrabovat.
Fotogalerie |