Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Influenceři vydělávají na nezákonných praktikách: Patří mezi ně třeba Koktová. Hrozí jí pokuta

    Ornella se svými syny | foto: Instagram Ornelly Koktové

    Jak nebýt na sítích za hlupáka? Důležité je označovat veškeré spolupráce, za skrytou reklamu totiž hrozí pokuta. Jak upozorňuje Svět influencerů, jedná se o nelegální činnost, za niž hrozí až milionové pokuty. A divili byste se, kolik celebrit takovéto spolupráce stále ještě nepřiznává.

    Jak se chovat na sítích jako influencer tak, abychom nepáchali nekalé činnosti? Možná vás překvapí, kolik celebrit by si za svoje instagramové příspěvky zasloužilo pokutu. Na vzdělávání uživatelů sociálních sítí se soustředí projekt Svět influencerů, který na podobné profily upozorňuje. 

    Na své stránce Férový influencer zveřejnili tzv. kodex influencera, podle něhož by se měli lidé na sítích řídit tak, aby se nedopouštěli něčeho ilegálního. Věděli jste totiž, že nepřiznat reklamu rovná se pokuta? A to i milionová!

    „Za propagaci výrobku na internetu se nikdo nemusí stydět, za skrytou reklamu už ale ano, ta je totiž nelegální,“ píší na svých stránkách.

    Influenceři by tak měli reklamu označovat jasně a viditelně, ideálně hned na začátku příspěvku. Posloužit jim k tomu může hashtag #placenepartnerstvi. Skrytá reklama, propagování něčeho, za co jsme dostali zaplaceno, ale nepřiznáme to, je nelegální. A že to dělá hodně celebrit. 

    Třeba Zuzana Jandová (34) propaguje pastu, nikde už ale neuvádí, že se jedná o reklamu, za kterou dostala zaplaceno nebo produkty zdarma. Lehce se pak stírají rozdíly mezi tím, co si člověk koupil z vlastní kapsy a za co dostal zaplaceno, aby o tom hezky mluvil...

    A tady je další kámen úrazu. Důležitá je upřímnost. Co když influencerům přijde nabídka na propagování super produktu s tím, že za to dostanou navíc královsky zaplaceno? Proč do toho nejít, že? Jenže když pak zjistí, že má produkt nějaké mouchy, je důležité o nich nemlčet, ale otevřeně hovořit. Propagovat něco jako Horst Fuchs a vychvalovat nefunkční produkty do nebes udělá celebritám ve výsledku jen ostudu.

    Ne, skutečně vám nikdo nevěří, že po gumových medvídcích rostou vlasy rychlostí blesku seslaného bohem.

    Pokud navíc influencer propaguje alkohol nebo doplňky stravy, platí pro to ještě úplně jiná pravidla. Ta souvisí i s věkem publika každého influencera, není totiž morálně správné doporučovat publiku desetiletých dětí kuřítka či další pro ně nevhodné produkty.

    A které celebrity jsou z neoznačovaných reklam vinny?

    Podíváme se na ně v dalších dílech našeho seriálu, pár jmen ale přece jen zveřejníme. Spolupráce bez označení sdílely třeba Ornella Koktová (28), Zuzana Belohorcová (45), která už se ale také postupně polepšuje, nebo v minulosti i Taťána Kuchařová (34), jež teď ale začala označení „placené partnerství“ používat.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:22 sobota 7. května 2022. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      59
    • Haha
      12
    • Super
      5
    • Sladký
      5
    • Cože
      3
    • Tvl
      3