Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • jít naiDNES.cz

    Influenceři vydělávají na nezákonných praktikách: Patří mezi ně třeba Koktová. Hrozí jí pokuta

    Ornella se svými syny | foto: Instagram Ornelly Koktové

    Jak nebýt na sítích za hlupáka? Důležité je označovat veškeré spolupráce, za skrytou reklamu totiž hrozí pokuta. Jak upozorňuje Svět influencerů, jedná se o nelegální činnost, za niž hrozí až milionové pokuty. A divili byste se, kolik celebrit takovéto spolupráce stále ještě nepřiznává.

    Jak se chovat na sítích jako influencer tak, abychom nepáchali nekalé činnosti? Možná vás překvapí, kolik celebrit by si za svoje instagramové příspěvky zasloužilo pokutu. Na vzdělávání uživatelů sociálních sítí se soustředí projekt Svět influencerů, který na podobné profily upozorňuje. 

    Na své stránce Férový influencer zveřejnili tzv. kodex influencera, podle něhož by se měli lidé na sítích řídit tak, aby se nedopouštěli něčeho ilegálního. Věděli jste totiž, že nepřiznat reklamu rovná se pokuta? A to i milionová!

    „Za propagaci výrobku na internetu se nikdo nemusí stydět, za skrytou reklamu už ale ano, ta je totiž nelegální,“ píší na svých stránkách.

    Influenceři by tak měli reklamu označovat jasně a viditelně, ideálně hned na začátku příspěvku. Posloužit jim k tomu může hashtag #placenepartnerstvi. Skrytá reklama, propagování něčeho, za co jsme dostali zaplaceno, ale nepřiznáme to, je nelegální. A že to dělá hodně celebrit. 

    Třeba Zuzana Jandová (34) propaguje pastu, nikde už ale neuvádí, že se jedná o reklamu, za kterou dostala zaplaceno nebo produkty zdarma. Lehce se pak stírají rozdíly mezi tím, co si člověk koupil z vlastní kapsy a za co dostal zaplaceno, aby o tom hezky mluvil...

    A tady je další kámen úrazu. Důležitá je upřímnost. Co když influencerům přijde nabídka na propagování super produktu s tím, že za to dostanou navíc královsky zaplaceno? Proč do toho nejít, že? Jenže když pak zjistí, že má produkt nějaké mouchy, je důležité o nich nemlčet, ale otevřeně hovořit. Propagovat něco jako Horst Fuchs a vychvalovat nefunkční produkty do nebes udělá celebritám ve výsledku jen ostudu.

    Ne, skutečně vám nikdo nevěří, že po gumových medvídcích rostou vlasy rychlostí blesku seslaného bohem.

    Pokud navíc influencer propaguje alkohol nebo doplňky stravy, platí pro to ještě úplně jiná pravidla. Ta souvisí i s věkem publika každého influencera, není totiž morálně správné doporučovat publiku desetiletých dětí kuřítka či další pro ně nevhodné produkty.

    A které celebrity jsou z neoznačovaných reklam vinny?

    Podíváme se na ně v dalších dílech našeho seriálu, pár jmen ale přece jen zveřejníme. Spolupráce bez označení sdílely třeba Ornella Koktová (28), Zuzana Belohorcová (45), která už se ale také postupně polepšuje, nebo v minulosti i Taťána Kuchařová (34), jež teď ale začala označení „placené partnerství“ používat.

    Fotogalerie

    O čem sní tvůj e-mail?

    Šéfredaktor pro tebe každý čtvrtek vybere ty největší pecky a kauzy, které ti nesmí uniknout

    ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

    Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

    Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

    Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

    Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

    Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

    jít naiDNES.cz