Mlynářův syn proslul jako Il Boemo: Dnes by byl Mysliveček miláčkem publika i bulváru

I když se dožil pouhých 43 let, stihl Josef Mysliveček neboli Giuseppe Misliweczek alias Il Boemo mnohé. V Itálii mlynářův syn opsal ikarovský oblouk od závratného vzestupu ke kariéře slavného umělce až po neslavný konec v bídě a osamění. „Mysliveček o posmrtné slávě neuvažoval. Tvořil pro daný okamžik. Myšlenky na nesmrtelnost jsou v nás živeny a pěstovány až romantismem,“ říká k osobě pozoruhodného umělce režisér a scenárista Petr Václav, který by chtěl zájem o skladatele a jeho hudbu vzkřísit nejen v Česku.

Výpravný životopisný snímek Il Boemo připomíná, že už před Bedřichem Smetanou a Antonínem Dvořákem měli Češi hudební hvězdu světového významu.

Syna pražského mlynáře, který se navzdory otcovu přání vydal za štěstím do Itálie, jež byla v druhé polovině osmnáctého století centrem evropského operního umění. Na rozdíl od mnoha jiných se na Apeninském poloostrově skutečně dokázal prosadit a stal se tam opěvovanou hvězdou první velikosti.

Josef Mysliveček, jehož řada děl se nedochovala či dosud nebyla objevena, zemřel chudý a osamělý v Římě ve 43 letech 4. února 1781.

Slavný Wolfgang Amadeus Mozart, který zemřel o deset let později a jehož tělo bylo ve Vídni pohřbeno do „všeobecného jednoduchého hrobu“, napsal: „Mysliveček byl muž, jenž všechny dvorní hudebníky držel v nejuctivější bázni už pouhou svojí přítomností. Proč jsme jen byli tak neopatrní a nechali Myslivečka takto sejít! Byl nám všem tak blízký.“

Českého hudebního skladatele ztvárnil Vojtěch Dyk. Kvůli uvěřitelnosti se naučil italsky a ujal se také dirigentských pasáží.

Snímek Il Boemo, který se z velké části natáčel v Itálii, je hereckým koncertem Vojty Dyka.

„Hrát Josefa Myslivečka pro mě byla výzva a motivace jako pro herce i pro muzikanta. Jsem samozřejmě napjatý, jak jeho příběh přijme publikum u nás i v Evropě. Protože to si Mysliveček zaslouží, abychom znali jeho příběh,“ nepochybuje oblíbený herec, který díky Myslivečkovi přičichl nejen k hudbě. Vystřídal zástupy žen, užíval si bujaré večírky a kouřil opium.

„Musel jsem se učit spíše scénář než italštinu jako takovou. Mrzí mě to, říkám si, že se do ní zase někdy pustím. Rok jsem poslouchal Myslivečkovu hudbu. Je emotivní, to mě zdvihá. Nebyl to mainstreamový autor,“ svěřil se Dyk v rozhovoru pro DVTV Daniele Písařovicové.

Skrze snímek se blýskl a blýskne i na světových filmových přehlídkách. „Pro mě osobně je již samotné přijetí do hlavní soutěže na takto prestižním festivalu obrovská čest,“ reagoval na výběr do sledované kategorie ve španělském San Sebastiánu režisér a scenárista snímku Il Boemo Petr Václav.

Snímek Il Boemo, který se z velké části natáčel v Itálii, je hereckým koncertem Vojty Dyka.

Příprava a vznik filmu, na němž se podílela i Česká televize, trvaly zhruba deset let.

Vnímám to jako odměnu za zcela bezprecedentní přípravu, ojedinělý důraz na historickou věrnost a také za maximální snahu o dobovost, se kterou jsme všichni ke snímku přistupovali,“ doplnil producent Jan Macola.

S rozpočtem 120 milionů korun patří Il Boemo k nejnákladnějším tuzemským filmům. Záměrem tvůrců bylo přenést na plátna kin co nejpřesněji atmosféru druhé poloviny osmnáctého století. Natáčelo se v autentických italských i českých lokacích.

Snímek Il Boemo, který se z velké části natáčel v Itálii, je hereckým koncertem Vojty Dyka.

„Pro potřeby filmu jsme v Pražské křižovatce a následně i v Itálii nahráli živě naprostou většinu árií, které se ve filmu objeví. Velkou část z nich uslyší diváci v té nejvyšší kvalitě vůbec poprvé od Myslivečkovy doby,“ prozradil producent.

Hudba k filmu vznikla za doprovodu pražského barokního orchestru Collegium 1704 a pod vedením dirigenta Václava Lukse.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 15:27 čtvrtek 16. února 2023. Anketa je uzavřena.

  • 36
  • 22
  • 21
  • 20
  • 19
  • 18