Nový dokumentární film z dílny HBO Falešná sláva (anglicky Fake Famous) vám vezme všechny iluze o tom, co znamená sláva na sociálních sítích. Ukazuje, jaké praktiky používají influenceři k tomu, aby se stali vlivnými, získali spolupráce a sledující. Nakolik je ale celý tento mnohdy předstíraný svět luxusu opravdový?
Podle dokumentu má třeba jedna z nejvlivnějších influencerek a celebrit Kim Kardashian (41) desítky milionů nakoupených followerů. Falešné sledující si obstarávají podle dokumentu prakticky všichni, co ve virtuálním světě něco znamenají, zejména proto, aby svoje profily nakopli a před firmami i potenciálními sledujícími vypadali jako vlivnější.
Dokument zpracoval novinář Nick Bilton, který se pokusil udělat ze tří obyčejných lidí špičkové influencery.
Jak zjistil, vliv a sláva se dají uměle nahnat úplně dokonale. Stačí vytrvat a do svého účtu ze začátku také pořádně investovat. Dokument ukazuje, jak si influenceři dokážou nafejkovat snímky ze soukromého letadla třeba tím, že si pronajmou kabinku jen pro fotku, aniž by vůbec někam letěli, nebo si vyrobí staré dobré kulisy pomocí televize a záchodového prkénka. To jim při šikovném úhlu na fotce nasimuluje okýnko, zatímco v televizi si promítnou nebe. Pak už stačí fotka s drinkem v ruce.
Netrvá to dlouho a nabídky od firem na spolupráce se jen hrnou. A protože si i reální lidé myslí, že máte vliv, začnou vás sledovat taky.
Film tak ukázal, že slavným na sociálních sítích se může stát prakticky opravdu každý, bez ohledu na to, co umí a zda v něčem vyniká. Důležité je prodávat lidem iluzi. A to umí někteří lidé dokonale.
Výlet za účelem hezké fotky na Instagram? Předstírání, že jsem na dovolené, zatímco se fotím doma u bazénku? Pro některé lidi žádný problém.
A tak dává Falešná sláva nahlédnout do virtuální prázdnoty a falešného pocitu slávy a vlivu, na stranu druhou ale ukazuje, že stát se influencerem na plný úvazek vyžaduje spoustu těžké dřiny, kdy za jedním příspěvkem stojí mnohdy tým lidí a usilovná práce.
Když máte sto tisíc sledujících, z nichž je polovina falešná, klesá vaše sláva i reálný vliv na polovinu. Vysoká čísla si tak může zajistit prakticky každý, pro vydělání peněz je ale třeba pořádně makat.
Za mnohými účty na sociálních sítích je tak jen pramálo reality. Lidé sdílí jenom to nejhezčí, prezentují se v tom nejlepším světle a jedna rádoby „momentka“ jim zabere mnohdy i hodiny práce, během které pózují zkušeným fotografům.
Zdání, že jsem v luxusním hotelu? Nevadí, zkrátka jen řeknu, že tam jsem, a budu doufat, že moji lež nikdo neprokoukne. A ono to kupodivu i občas funguje.
Chci, aby to vypadalo, že jím luxusní čokoládové lanýže? Nebudu je kupovat nebo se s nimi patlat v kuchyni, prostě si nakrájím kostky másla a posypu je kakaem či hlínou, hotovo.
Fotogalerie |