Dokonalé obleky, slavná voda a vždy snědá kůže: Giorgio Armani, legenda Itálie, slaví 85 let

Vyrůstal za druhé světové války, neměl dokonalé zázemí ani peníze, a přesto se z něj stal jeden z nejvlivnějších a nejbohatších módních návrhářů na světě. Notoricky známé parfémy, dokonale padnoucí pánská saka i specifická ženská elegance. Řeč je o Italovi Giorgiu Armanim, který slaví 85. narozeniny.

Giorgio Armani vyrostl v malém ospalém italském městě Piacenza a jeho dětství nebylo nikterak růžové. On i jeho dva sourozenci zažili válku a během bombových útoků přišli o několik přátel. I když jeho rodiče tvrdě pracovali, peněz rozhodně neměli na rozdávání.

Učarovala mu ale noblesa starých černobílých filmů, což byl jakýsi základ jeho posedlosti estetičnem. To byl základ pro jeho budoucí směr, kterým se vydal.

„Byli jsme chudí, byla válka a bylo to drsné. Kino bylo mým útočištěm, bylo to místo, kde jsem mohl snít. Filmoví herci vypadali tak noblesně. Zamiloval jsem se do té krásy, zamiloval jsem se do Hollywoodu,“ řekl návrhář kdysi pro časopis Harper′s Bazaar.

Slavný návrhář Giorgio Armani slaví 85. narozeniny.

Kreativitu Giorgio projevoval maximálně hnětením hliněných figurek, do nichž vkládal zrnka kávy. Zaujetí anatomií lidského těla ho provázelo až do puberty, a dokonce kvůli tomu studoval dva roky na medicíně.

Když ale pochopil, že se mu dělá zle z pohledu na krev, lékařské kariéry zanechal.

První náznak umělecké kariéry začal aranžováním výloh módního domu. Po práci si ale přivydělával asistencí módnímu fotografovi a dělal skici jednotlivých kusů oblečení pro italské značky. Pracoval pro stylistu Nina Cerrutiho a hojně podporován svým přítelem, architektem Sergiem Galeottim, začal pracovat na „volné noze“ i pro jiné značky. V této činnosti nepolevoval a úspěch se nakonec dostavil.

Giorgio Armani neměl na růžích ustláno, na rozdíl od některých jiných návrhářů.

V roce 1975 se Galeotti s Armanim stali obchodními partnery a založili společnost Giorgio Armani S.p.A.

Svůj byznys zahájili pánskou kolekcí, následující rok potom přibyla i dámská móda. Armaniho oblečení bylo ve své době revoluční svými decentními barvami, na kterých si návrhář zakládal.

Armani začal být populární v Evropě, do Ameriky pronikl až později, když se jeho obleky začaly objevovat v televizi, a to v seriálu Miami Vice, a především na sobě měl oblek Richard Gere ve filmu Americký gigolo.

Tím se Armaniho saka stala symbolem luxusu, který nosí byznysmeni, a Armaniho brzy začaly vynášet filmové hvězdy na červeném koberci.

Giorgio Armani je nejznámější v Americe díky pánským oblekům.

Odtud už byl jen malý krůček k otevření vlastního obchodu v Hollywoodu, což mu pomohl realizovat Sergio Galeotti. Ten bohužel o několik let později zemřel na AIDS.

Ačkoliv si tehdy lidé mysleli, že po jeho smrti Armaniho království zanikne, opak se stal pravdou, na konci 90. let měl návrhář přes dvě stovky obchodů po celém světě. Jeho produkty se rozšířily také na parfémy, bytové doplňky, restaurace a později i na nemovitosti. Podle časopisu Forbes v roce 2018 Armaniho jmění představovalo více než osm bilionů dolarů!

V roce 2005 Giorgio představil také první haute couture kolekci. „Pro mě jako módního návrháře bylo nesmírně osvobozující moct představit haute couture. Kus, který uspokojí jediného zákazníka!“ řekl tehdy návrhář.

Konec anorexie a změna krále

Giorgio Armani patří mezi první návrháře, kteří odmítli své modely prezentovat na anorekticky vyhublých modelkách, což byl poměrně odvážný krok.

V roce 2006 Armani obvinil stylisty a média z podpory kultu přehnaně hubených žen. Návrhář tehdy řekl, že žádná modelka ani dívka, která chce chodit módně oblečená, nemusí být anorektička.

„Nikdy jsem nechtěl, aby modelky byly tak vychrtlé. Mám raději dívky, jejichž tělo zvýrazní přednosti mého oblečení. Na své přehlídky budu najímat jen zdravě vypadající dívky,“ řekl Armani televizi Reuters.

„Bohužel tento nezdravý trend ovlivnili i stylisti a média, protože si takto neuvěřitelně hubené modelky žádají,“ dodal Armani. Toto rozhodnutí padlo v době, kdy se začaly množit případy modelek trpících anorexií, z nichž některé nemoci dokonce podlehly. 

Ještě jednou „malou velkou“ věcí vstoupil Giorgio, jenž se nedá s nikým zaměnit nejen pro své obleky, ale i pro typickou vizáž vždy snědého muže s bílými vlasy, navždy do historie módního průmyslu, to když stvořil nejprodávanější vodu pro muže.

Sice jednu dobu vládl světu Zino Davidoff, jehož společnost vyrobila pánský parfém Cool Water trhající rekordy a mnoho žen jej poznalo na první vdechnutí, ale Acqua di Gio, pánský parfém, se stal nejoblíbenějším doplňkem toho, co jeho italský mužně elegantní styl reprezentuje jako celek: oblek Armani a jeho parfém na něm.

Kdo z mužů by si pak nepřipadal jako pravý James Bond? Armanimu se rozhodně povedlo všem mužům světa tento sen prodat.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:11 pátek 8. listopadu 2019. Anketa je uzavřena.

  • 28
  • 10
  • 9
  • 9
  • 9
  • 8