Středa 15. ledna 2025, svátek má Alice
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Glosa: Každoroční dohady, zda se Český slavík dá udělat lépe? Neptejte se televize, ptejte se producentů

    Hudební ceny Český slavík, tedy anketa popularity, by nemohly být bez toho, aby se každý rok psalo, že to bylo strašně trapné, nikdo neříkal nic zábavného a vtipného, zase tam vystupoval Michal David, Mirai, Lucie, jako zpěvačka jedna nebo druhá či kapela, Helena, Pepa z depa, nehodící se škrtněte, hip hop a rap jako kategorie vlastně nic neznamená a Sophian Medjmedj je sice super, ale zase by měl být na Andělech. Jenže tady se už nebavíme o samotném přenosu, se kterým se asi už nic víc dělat nedá. Tady se bavíme o tom, že slavíci vypadají tak, jak vypadají, kvůli hudebním studiím.

    Režisér přenosu hudebních cen Český slavík Pepe Majeský se nám v rozhovoru před slavíky svěřil, že by měl touhu udělat jednoho krásného dne přenos ve stylu MTV Live, kam by mohli i fanoušci zpěváků a kapel, a to je asi možná jediný krok, kam se dají slavíci ještě posunout.

    Jelikož co se týče přenosu teď, jsme už dlouhodobě na stropě. Co se vylepšit dá, to jsou scénáře každého ročníku a teď ty poslední tři s moderátory Alešem Hámou a Ondřejem Sokolem byly hodnoceny poměrně vysoko. Je úplně fuk, jestli nějakému novináři nepřijdou poměrně ostré fóry do řad celebrit vtipné, protože mě zase nepřijde zábavné poslouchat asi tu nejnudnější a nejunylejší kapelu, což jsou Mirai, a taky to může být ostatním fuk, jelikož jim se zase Mirai líbí.

    Mainstreamová show v primetime Novy musí být pro co nejširší publikum, a tak jak já budu pokaždé trpět u Miraie či Marka Ztraceného, tak i někdo jiný může trpět tím, že si myslí, že Michal David nemá právo vystupovat, že fóry na nové léky podle příjmení celebrit nebyly vtipné a že parodovat líbačku dvou mužů v roce 2024 je prý urážlivé. Během přenosu je pro každého něco a pro každého tam taky něco není (kromě opakovaného fóru s Ljubou Hermannovou, jelikož ten byl vyloženě jen pro Aleše Hámu).

    No, tak si po každém ročníku každý něco napíšeme a někdo s námi souhlasí a jiný zase ne a za rok bude cely tento proces znova. Takže má vlastně cenu slavíky za rok hodnotit, když to budou opět uvádět stejní moderátoři a bude to ve stejné režii? Háma se Sokolem už nemůžou moderovat „víc“, režie se nemůže nikam roztáhnout, leda by se zkrátila v přenosu, za což by jí určitě vedení Novy s prodaným reklamním prostorem nepoděkovalo, takže kdo by kritikům přenosu slavíků mohl vlastně pomoct?

    Neptejte se televize, neptejte se moderátorů, neptejte se autorů scénáře, ptejte se hudebních producentů a hudebních studií. Přenos bude vždycky takový, jakou tady máme hudbu. Kterou někdo propaguje a někam tlačí. Zejména do rádia, které v době Spotify a vlastních playlistů už nemá takový smysl, a na maratony koncertů a prodaných aren. Zatímco na Spotify je nejposlouchanějším českým umělcem Redzed, slavíkem je opět Marek Ztracený se svými rýmy „měli jsme časy lepší i horší, jednou jsem vyhodil záchod do povětří, voda se hnala vážně celou školou a k vánocům jsem pak dostal mísu novou“.

    Universal music, které tady okupuje českou hudební scénu, okupuje i slavíky, takže jestli si někdo chce stěžovat na estrádní přenos, měl by začít u samotné hudby. Proč je v úzké nominaci muzikálová zpěvačka ze seriálu? Jak to, že se druhým nebo prvním stane někdo, kdo nevydal žádnou novou desku? Proč bronzového slavíka vyhraje někdo, kdo má jen jeden hit a ten je už patnáct let starý? A proč je česká hudba zahraničně nekonkurenceschopná? Máme tu Lenny, která dělá hitové mainstreamové klipy a songy zahraničního stylu a v angličtině, ale my si raději poslechneme toho Miraie. Pak je tu Richard Krajčo, o němž nikdo neví, jestli je tedy v nominacích za sebe nebo za Kryštof a proč je to jeden rok, druhý jinak a někdy dokonce dohromady. Proč se na cenách objevují muzikáloví zpěváci, kteří vlastně víc hrají, než zpívají.

    Když tu máme mnoho rad, jak slavíky „vylepšit“ a nastavit je na rok 2024, jako by snad už nebyly, když reflektují aktuální trendy, tak se pojďme zaměřit na to, co my sami posloucháme, jaké lístky si za svoje peníze kupujeme a jestli by nestálo za to pozměnit pravidla u nominací. Line-up a nominace se pak skládají z lidí, kteří nemají hity, ale to není problém režiséra přenosu a televize, která přenos vysílá. Krajčo by neměl sedět na dvou židlích, umělci bez aktuálních vydaných alb či singlů by neměli jít do nominace (ne, patnácté vánoční album k prodeji v listopadu se jako aktuální tvorba nepočítá) a když už měli Háma se Sokolem užitečné rady, jak se chovat během přebírání cen, možná by rovnou mohli zakázat neustálé obtěžování žvaněním o arénách, protože pak to vypadá, že čím víc peněz z koncertů a víc provizí pro studia, tím víc slavík.

    Dělejte nejprve hudbu, teprve pak mamon. Televize pracuje jen s tím, co má k dispozici.

    Fotogalerie