Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Šílené zpoždění Českých drah: Lidé na nádraží už i vaří a bydlí! Karimatky a vařiče na zemi

    Problémy s dopravou mezi Ústím nad Orlicí a Chocní stále pokračují. V sobotu se stalo na místě několik nehod, během nichž v brzkých ranních hodinách nejprve vykolejil montážní vozík a následně se porouchalo trakční vedení. Lidé si na místě stěžovali na velké zpoždění, neinformovanost a nedostatečnou náhradní dopravu. Situace se během soboty vyřešila, v neděli stály vlaky ve stejném úseku znovu a lidé si začali na místě „rozdělávat ohníčky“. Celou situaci pro nás okomentoval odborník na železnici Jan Huml a „zabydlování“ cestujících na nádraží zdokumentoval fotograf vydavatelství Mafra Petr Topič.

    V sobotu ráno se dotkly několika vlakových spojů dvě nehody, jež se staly na velmi blízkém úseku. Kolem čtvrté hodiny ranní tam vykolejil montážní vozík, kolem sedmé hodiny ráno se pak v Brandýse nad Orlicí porouchalo ještě trakční vedení. Na místě spojujícím Čechy a Moravu byla zavedena náhradní autobusová doprava, která ovšem nedostačovala a lidé si stěžovali i na neinformovanost. Některé z vlaků hlásily zpoždění až 500 minut. 

    Na místě byl i moderátor Michal Kavalčík, který situaci natáčel a stěžoval si na České dráhy. Zda byla nehoda jejich chybou, zatím vůbec není jasné.

    Co ale víme, je to, že ještě v neděli večer měly být na dráze problémy.

    „Úsek mezi Ústím nad Orlicí a Chocní opět stojí. Potřetí za poslední dva dny. Prý problém s trakcí,“ uveřejnil na svém facebookovém profilu fotograf vydavatelství Mafra Petr Topič a dodal k tomu vševypovídající fotky.

    Série snímků z vlakového nádraží fotografa Petra Topiče. Lidé se tam už „zabydleli“.

    Série snímků z vlakového nádraží fotografa Petra Topiče. Lidé se tam už „zabydleli“.

    „Pokud nespadne trakční vedení až na zem, nikdo si toho nevšimne, dokud strojvedoucí úsekem neprojede. Dispečer to nemá na dálku šanci poznat, takže se takovým situacím špatně předchází. V rychlosti, kterou mašina jede, než stačí strojvedoucí zastavit, to trvá třeba i 500 metrů a vlak za sebou po celou dobu trhá spadlý drát, dokud nezastaví,“ vysvětlil situaci na trati strojvedoucí a odborník na železnici Jan Huml.

    „Tento terén má špatnou přístupovou cestu, lidé jsou v takovém okolí skoro uvězněni. Jediné, co se dá dělat, je zajistit náhradní dopravu. Problém byl v nedostatečnosti autobusů, ty navíc nemusí jezdit v celé trase, ale jen mezi stanicemi, aby stihly lidi odvážet,“ řekl dále Huml pro Expres.

    „Od kolegy Sůry z dopravy jsem pochopil, že jde o systémový problém, který nikoho odpovědného moc nepálí,“ uvedl dále na svém facebookovém profilu fotograf vydavatelství Mafra Petr Topič, který byl jedním z cestujících.

    To považuje Huml za odvážné tvrzení.

    „Trakční vedení musí být kontrolováno pravidelně, což zajišťuje Správa železnic. Čí to je pochybení, bude muset posoudit odborník. Při takovýchto událostech se ale většinou vrací určitá výše jízdného a cestujícím se na místě zajišťuje voda, jídlo a náhradní doprava. Vždy ale záleží na typu vlaku i společnosti. Na tratích jezdí vlaky typu RegioJet, ale i dalších společností a každá může k řešení problému přistupovat jinak, záleží i na vybavení vlaku a přístupnosti terénu,“ uvádí.

    Série snímků z vlakového nádraží fotografa Petra Topiče. Lidé se tam už „zabydleli“. Dráhy poskytly cestujícím minibar.

    Cestující si na místě podle očitých svědků i snímků Petra Topiče vybalili karimatky a někteří z nich vytáhli i vařiče a začali svačit.

    „Oprava trakčního vedení trvá klidně i půl dne. Zde se ovšem přihodilo několik nehod najednou, o to se situace zkomplikovala,“ dodává dále Huml.

    Série snímků z vlakového nádraží fotografa Petra Topiče. Lidé se tam už „zabydleli“.

    „Dráhy mají povinnost autobusy sehnat, ale jen těžko jich vypraví narychlo dvacet najednou, na místě jsou hasiči, evakuuje se, případně ošetřuje a vše se organizuje, to má na starosti dispečer. Jedna závada tři dny trvat nebude a nemůže. Závad se stalo očividně několik, což je velmi nestandardní situace,“ uzavřel Huml.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 11:38 úterý 6. prosince 2022. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      27
    • Super
      18
    • Haha
      14
    • Sladký
      5
    • Cože
      4
    • Tvl
      3