Bohéma je po prvním díle mrzení. Pozornost táhne jen excelentní Javorský jako Vlasta Burian

Nový seriál České televize, který byl premiérově odvysílán v neděli večer na prvním programu, sliboval hodně jednak už podle ukázek, ale hlavně proto, že filmy pro pamětníky má přece každý rád a každý také ví, že se natáčely v nelehkých dobách. Bohéma evidentně dostala vynikající scénář a neskutečného Javorského, zabíjejí ji ale ty „všechny věci okolo“.

Ještě než Bohéma vystartovala, upírala se na ni mnohá pozornost, zejména pro lákavé zasazení do filmových ateliérů Barrandov, které se musí poprat s vyhlášením protektorátu. Nelehká doba, mnoho slavných herců, jejich morální kredity a zejména ten pel hvězd z dob, kdy hvězdy opravdu byly hvězdami, je samo o sobě receptem na úspěch, o němž si můžete říct, že na něm není nic, co by se mohlo pokazit.

Ostatně scénáristka seriálu Tereza Brdečková, která televizi prodala svou vypiplanou práci o osobních i profesních osudech miláčků „filmů pro pamětníky“ ani lepší práci odvést nemohla, její otec se v tomto prostředí pohyboval a s lidmi, které v seriálu vidíme, se osobně znal. Bohužel i s takovým základem a zázemím se po zhlédnutí prvního dílu Bohémy dostavuje až bolestivé divácké prázdno.

Těžko hádat, kde přesně se stala chyba, ale protože dílo jde za režisérem, nabízí se svést to přímo na něj. Bohéma totiž netrpí tím, že by v ní někdo neuměl hrát nebo že by ve scénáři byly díry. Spíš se nabízí teorie, že někdo v něm zpřeházel všechny stránky a v technickém oddělení výroby se hodně pilo.

Michal Dlouhý v Bohémě ztvárnil Zdeňka Štěpánka.

Kromě postav slavných herců je těžko poznat, kdo je kdo. Osoby v seriálu se pletou jedna přes druhou stejně jako jejich osobní vztahy, už po deseti minutách je dost problém se zorientovat v zásadní otázce „kdo, s kým, proč a proti komu“, pomohou vám leda výrazy jako Židovka, manželka, fašista a Německo.

Zvuky a ruchy jsou rovnou na výpověď

Tomu všemu chaosu pak napomáhá skutečnost, že seriál je točen jako flashback, tedy vzpomínky jednoho podržtašky od filmu na celou tuhle éru, které namísto toho, aby se doplňovaly, tak strašlivě ruší.

I když přímo od rušení jsou tady - dost hanebně - přímo ti, kteří mají ruchy na starosti. Je až neuvěřitelné, že během výroby se opravdu nikdo nepozastavil nad tím, jak strašně mizerná je zvuková stopa. V titulcích je u ruchů uvedeno hned pět jmen, možnost, že by všichni byli sluchově postižení, je tedy vyloučená. Kdo všechno dělal zvukaře jsem si bohužel nestihla všimnout, ale nad ním je zcela jistě režisér s právem veta.

V Bohémě se promítnou zejména politické poměry dané doby.

Pochytit jedno kloudné slovo bylo problém. Jakmile projelo auto, zaklapaly podpatky, zacinkaly příbory o talíře nebo se nedejbože spustila hudba pod obrazem, začalo ovladačové peklo známé pod názvem „panebože, ztlum to!“. Já obvykle slyším růst i trávu, ale tady jsem neslyšela nic, co byla řeč.

Další divácký zájem vyvolá jen Javorský s Novotným

Tato „maličkost“ jen podpořila to, jak se seriál celý jaksi podivně rozpadl, nudil vatážemi z barrandovských ateliérů sekvencemi „jak se točí film na kameru“ a nedokázal si udržet pozornost napětím nebo prostě jen tím, že by byl pořádně slyšel dialog.

Rozlítané oči divákovy, které v ten moment měly na starosti daleko zábavnější věci jako pročítat facebook na mobilu nebo sledovat tu skvrnu na zdi, zda to není lezoucí pavouk, se dokázaly soustředit jen v ten moment, kdy se na obrazovce objevila dvojice Javorský - Novotný, alias Vlasta Burian a Jaroslav Marvan.

Novotný s Javorským alias Marvan s Burianem v seriálu Bohéma.

Je až škoda, že se netočí seriál jen kolem těch dvou, případně samotném Burianovi, protože všechny ostatní postavy vedle nich úplně zanikají. Vlastu Buriana v soukromí nikdo neznáme, nemůžeme tedy srovnávat, ale když Javorský hraje Buriana na place, je to dívat se na nový film, kde hraje Vlasta Burian v barvách, až tak skvělý Javorský je.

Zřejmě má za sebou mnoho domácí přípravy v podobě stovek hodin sledování každého jeho pohybu a David Novotný se s Marvanem nenechává zahanbit. Možná, že mu v maskérně mohli ještě víc pomoct, ovšem když zavřete oči, z televize slyšíte slavného revizora na horách Gustava Anděla. David Novotný má přesnou Marvanovu dikci a dokonce i barvu hlasu, je už teď jasné, že jediným tahákem seriálu budou tito dva.

Vladimír Javorský v roli Buriana exceluje, slavný komik opět oživl.

Bohužel pak nejen pro zbytek díla, ale i pro ty ostatní. Saša Rašilov i Michal Dlouhý jsou oba dobrými herci, ale ve svých rolích Oldřicha Nového a Zdeňka Štěpánka zůstávají jen těmi herci.

Mnoho psů je zajícova smrt

To se dá Bohémě snadno odpustit, protože nikdo nečeká reinkarnaci prvorepublikových hvězd. Co se jí odpustit nedá jsou technické mizérie navzdory viditelnému rozpočtu. Hudba s obrazem, zvuky s řečí, nic tam spolu neladí a vzájemně se to ruší, dokonce se rozcházely i postsychnrony u Lenky Vlasákové, která hraje manželku Michala Dlouhého.

Bohéma je ambiciózní projekt, jemuž ale po prvním díle není rozumět a je příliš komplikovaný se spoustou lidí, kteří tam být ani nemusí, divák si na ně musí vzpomínat, co jsou vlastně zač a kam patří. Když vás nezaujali teď, nezaujmou vás ani poté. A na to, aby si mohla být dovolit komplikovaná, má v 21. století průšvihy jak z dob naivních filmů pro pamětníky.

Nebo možná právě proto?

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:33 pondělí 15. května 2017. Anketa je uzavřena.

  • 193
  • 43
  • 24
  • 18
  • 15
  • 12