Bára Jánová si prý zažila slovní šikanu, popsala to na Instagramu v rámci reklamy na pufované chlebíčky. Lidé se jí prý vždy netaktně „vysmívali“ za to, jak moc je hubená. Otázky, zda vůbec jí, jsou prý u ní na denním pořádku.
„Když je slyším, stáhne se mi žaludek ještě mnohem víc. Provází mě od dětství. Ale možná i kvůli tomu se na lidi nedívám s žádným rozdílem,“ popsala Jánová na Instagramu s tím, že nikdo nemá právo soudit naši postavu ani rozhodnutí. Příspěvek pak opatřila hashtagy jako #buďsámsebou nebo #milujse.
Než ale začneme „být sami sebou“, pojďme se podívat na data. Obezita je podle Světové zdravotnické asociace pátým nejčastějším důvodem úmrtí na světě. Skoro tři miliony lidí ročně zemřou v souvislosti s obezitou a něco přes deset tisíc ročně zemře z důvodu poruchy příjmu potravy, to je jedna smrt každou hodinu.
Jistě, neměli bychom se někomu smát za to, že je šišatý, makový nebo takový, ale máme ohleduplně mlčet, i když máme podezření na to, že trpí poruchou příjmu potravy, že si ubližuje, přejídá se nebo žije nezdravě? Zvlášť když máme data jasně napsaná v grafech?
Body shaming je scestný, stejně tak ale i naivita nebo oslavování obezity či podvýživy. A to se často děje, ať už v modelingovém průmyslu, nebo na sociálních sítích.
O to zajímavější je spojovat výrazy jako „body shaming“ a „miluj se, jaký jsi“ s pufovanými rýžovými chlebíčky, které byly kdysi nejlepším přítelem žen, co se snažily najet na dietu a zhubnout.
Dnes už ale víme, že pufované chlebíčky nic převratně výživného nebo nízkokalorického nejsou, ty s čokoládou mají kolikrát stejnou kalorickou hodnotu jako tabulka čokolády. Přesto je zajímavé spojovat slova o tom, že se máme akceptovat, s těmito výrobky.
Fotogalerie |