Démoni geniálního britského návrháře: Jak zničili Alexandra McQueena

Miloval ptáky, nesnášel navoněné večírky a z jeho přehlídek musely stříkat emoce, jinak s nimi nebyl spokojený. Život kontroverzního londýnského návrháře Alexandra McQueena mapuje nový dokumentární film, který běží v českých kinech. Snímek, podobně jako McQueenův život, jejž designér sám ukončil ve svých čtyřiceti letech, je plný (nejen) temných emocí, které geniální umělec projektoval do svých kolekcí.

Nový dokument o Alexandru McQueenovi odhaluje pozadí, na jehož základě vznikaly šokující a zároveň dokonalé módní kolekce. Ty znechucovaly surovostí, šokovaly sexuální otevřeností a udivovaly krásou. 

„Buďte si znechucení, buďte si nadšení. Hlavně chci emoce, jestli se nedostaví, pak jsem svou práci odbyl,“ znělo motto Alexandra McQueena. „Moje přehlídky jsou o sexu, drogách a rokenrolu. Chci dělat rozruch a působit husí kůži. Chci infarkty, chci záchranky,“ říkával také o svých přehlídkách. Drama, které se odehrávalo na přehlídkových molech, vycházelo z dětství.

McQueen, který pocházel ze šesti sourozenců, vyrůstal v chudé londýnské čtvrti East End. Jak tvrdí v novém dokumentu, nikdy mu učení moc nešlo, zato miloval malování a zajímala ho zvířata. Jeho rodiče si pak všimli inzerátu na učně do luxusního krejčovství a tam budoucí návrhář začínal, odtud si osvojil krejčovské dovednosti, kterými byl později pověstný.

Později se dal na studia jedné z nejprestižnějších škol módního designu – Central Saint Martins School v Londýně. Právě tam ho pro svět módy objevila vlivná novinářka Isabella Blow, když se šla podívat na závěrečné předváděčky. Isabella se pro McQueena stala múzou, nejbližší přítelkyní i propagátorkou jeho díla.

Přelomovou přehlídkou se stala Highland Rape neboli Znásilnění na vysočině (podzim/zima 1995/1996), kde svět zakusil, co to znamená být na McQueenově módní přehlídce. Ženy s rozervanými výrazy, bledé ve tváři, s „roztrhaným“ oblečením a vylezlými ňadry vzbuzovaly strach, nejistou, úžas i znechucení. Ačkoliv si kritici na přehlídce smlsli, žádnou z následujících McQueenových přehlídek už nevynechali.

Co přehlídka, to zážitek, a ne ledajaký. Temné a silné emoce, jimiž dílo výstředního Brita překypovalo, měly původ v návrhářově dětství.

„V jeho hlavě bylo něco, o čem jste rozhodně nechtěli vědět,“ řekla o něm Suzy Menkes, slavná módní kritička. McQueena od devíti let zneužíval švagr, manžel jeho o patnáct let starší sestry Janet, a nadto jako dítě přihlížel domácímu násilí, kterého se na jeho matce Joyce dopouštěl návrhářův otec. Právě násilí, jehož byli oba obětí, udělalo z McQueena s matkou největší spojence v rámci rodiny.

Domácí násilí a sexuální zneužívání, které návrhář prožil mezi nejbližšími, se pochopitelně promítalo i v jeho tvorbě. Alexander McQueen navrhoval kolekce pro ženy, z nichž na přehlídkách dělal hrdinky, mnohdy až bohyně, a oslavoval jejich sílu i zranitelnost zároveň. Jako by tohle ženy vycítily a jeho kolekce o to víc milovaly. 

Stejně jako byl dramatický jeho život, byla taková i jeho smrt. Když na začátku roku 2010 zemřela na rakovinu jeho matka, Alexander se s tím nedokázal smířit.

V den pohřbu své matky se oběsil na opasku, jejž sám navrhl. Bylo mu čtyřicet let.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 18. března 2019. Anketa je uzavřena.

  • 17
  • 9
  • 8
  • 8
  • 8
  • 5