Tyto nepříliš optimistické zprávy se píší těžko. Jakkoli je každý nový dvanáctiválcový Aston Martin radostná událost, tento model je dost možná poslední svého druhu. Alespoň v současné době, která udělala z vozů se spalovacím motorem veřejného nepřítele číslo 1, jako by snad těch pár sportovních aut s velkými motory bylo strůjcem všeho zla na Zemi.
Aston Martin V12 Vantage Roadster je tak prozatím rozloučení tradiční britské automobilky s dvanáctiválcovými vozy s otevřenou
střechou. Můžete namítnout, že v krizové době nikdo dvanáctiválec nepotřebuje a že i takový V8 Vantage je naprosto dostatečně rychlé auto. Minimálně v běžném provozu omezovaném příčnými prahy, průjezdovými radary, cyklopruhy a ostatními účastníky, kteří neumí řídit a bojí se i na rovné a přehledné silnici zrychlit aspoň na zákonem povolený limit. Ale u těchto vozů není dvanáctiválec otázkou potřeby, ale samotného principu.
V12 Vantage Roadster je limitovaná edice 249 kusů a podobně jako kupé, kterých bude jen 333 a všechna jsou už vyprodaná, má dramaticky vyhlížející rozšířenou karoserii s agresivním aerodynamickým bodykitem a velkým zadním křídlem. Údajně generuje přítlak až 246 kg. Pod kapotou je bi-turbo V12 o objemu 5,2 litru, který na zadní kola o rozměru 315/30 R 21 posílá přes vzadu umístěný osmistupňový automat se zkráceným stálým převodem rovných 700 koní a 753 Nm. To je proti 510 koním osmiválce podstatné zlepšení. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,6 sekundy a rozjede se na 322 km/h.
S trakcí vozu pomáhá, kromě elektronických asistentů, elektronicky řízený samosvorný diferenciál s funkcí vektorování točivého momentu. S provozní hmotností 1855 kg ale nebude tento roadster extra mrštná okruhová hračka, nýbrž spíše luxusní gran tourer. Je o 60 kg těžší než kupé. Ostatně, seznam výbavy je vskutku rozsáhlý a z komfortních funkcí, které budou mít na starosti hlavně udržování tepelného komfortu posádky v jakémkoli počasí, v tomhle autě nechybí nic podstatného. I střecha je ovládaná elektricky a je mimořádně rychlá, aspoň tedy na poměry roadsterů a kabrioletů. Otevře se za 6,7 sekundy a složí za 6,8 sekundy, a to i za jízdy v rychlosti do 50 km/h.
Ačkoli Aston Martin ještě nezveřejnil cenu, lze proti zhruba 7,7 milionům korun, které chce za kupé V12 Vantage, předpokládat její zvýšení. Výroba limitované edice dvanáctiválcového roadsteru začne na podzim a k zákazníkům by měly první kusy dorazit ještě před Vánoci.
Fotogalerie |