Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Zdeněk Troška pro Expres: Jirásková byla snobka a politici ženou Evropu do záhuby!

    Zdeněk Troška se rozpovídal o hercích z českého rybníčku. | foto: Profimedia.cz, CSFD.cz

    Zdeněk Troška (63) je režisérem těch nejznámějších českých komedií a pohádek, v Česku patří k filmařské špičce a jeho snímky jsou diváky zbožňované po celá léta. Co si ale režisér myslí o hercích a jak vidí aktuání situaci ve světě?

    Režisér Zdeněk Troška přišel za celý svůj život do styku s mnoha osobnostmi. S některým se spřátelil a oblíbil si je, s jinými se zase po jednom natáčení rozloučil.

    Zkušeností nasbíral opravdu nespočet, tou nejvýraznější ale zůstává bezpochyby ta s Jiřinou Jiráskovou. „Stala se z ní snobka,“ přiznal nám Troška v rozhovoru, ve kterém se také nebál zmínit, koho plánuje obsadit do nově připravované pohádky, nebo odhalit detaily z natáčení filmu Strašidla, který bude mít svou premiéru už 18. srpna.

    Mimo to i přiznal, že jeho momentálně nejvíc děsí politici. Kdo z nich nejvíc?

    Jakého strašidla jste se bál jako malý?

    Jako malý kluk jsem se bál čerta a když jsem vyrostl a rozumu pobral více, tak mě strašila Klekánice. Byla to velice zákeřná baba. U nás v Hošticích žila byla jedna taková vysoká, mohutná stařena, která chodila velice pomalým, váhavým, houpavým krokem, nosila sukně až na zem a měla hůl. A já jsem si vymyslel, že jak chodila pomalu, tak číhala, kde jaké dítě polapí a sebere. Když se tedy Klekánice objevila, okamžitě jsem prchal.

    Teď už se asi podobných lidí nebojíte, mám pravdu?

    Teď už se spíš bojím politiků, kteří očividně vedou Evropu do záhuby.

    Narážíte na aktuální situaci ve světě?

    Mám své dobré známé ve Francii, Itálii i v Rusku a to, co se od nich dovídám, to se v našem tisku sotva objeví. Prostě multikulti ani omylem!

    Co konkrétně byste dělal na místě politiků?

    EU je přece dost silná a schopná, aby mohla rázně zasáhnout, to ať mi nikdo neříká. Jenže toto všechno je už dávno a pečlivě připravená akce ze zámoří, rozvržená na padesát let nejméně a s dosahem na stovky let dopředu. Co bych udělal já? Vracel bych všechny lodě a ty, které dorazí k evropským břehům, bych zneškodnil a jejich pasažéry převezl rovnou z přístavu na letiště a farewell, pozdravujte doma! Představte si, že vy takto vyrazíte do nějaké jejich země. Nemyslitelné! Okamžitě vás zajmou a jako špiona zlikvidujou. Jak říkám, zničíme se vlastní láskou k bližnímu.

    Ještě, že se můžete věnovat příjemnějším věcem jako je natáčení pohádek!

    Lidi, kteří mě potkávají, říkají – pane Troško, točte pohádky a komedie, protože to, co se děje ve světě a co nám televize servírujou ve zprávách, to je jedna hrůza vedle druhý. Takhle aspoň přijdeme na jiný myšlenky. A tak jim chci dělat radost. Aspoň trošku.

    A kde si děláte radost Vy?

    Doma. Když nemusím být v Praze, nejsem tam ani o minutu déle a jedu domů do Hoštic. Jsem tam v klidu, pohodě a píšu scénář. Právě včera jsem dopsal scénář nové pohádky, kterou budeme točit příští rok v létě.

    O čem bude?

    Bude to klasická jihočeská pohádka ve stylu jako byla například Princezna ze mlejna nebo Nejkrásnější hádanka.

    Jak se Vám líbí tvorba kolegů?

    Já se rád podívám na pohádky nebo filmy svých kolegů! Některé se mi líbí víc, některé méně. Nejsem stoupenec toho, aby v klasické pohádce princezna telefonovala a luštila rovnice o dvou neznámých. Od toho jsou jiné pořady. Myslím, že pohádka by měla zůstat pohádkou, na jakou jsme zvyklí - klasickou, mít jasný půdorys a svá pravidla, která když se poruší, může být divák zklamaný. Přeci jen chce klasiku.

    Jaká jsou ta pravidla?

    Pohádkově krásná přece. Princezna musí být krásná, musí mít krásné dlouhé šaty, krásný zámek. Zkrátka všechno tam musí být krásné, dokonalá výprava, triky propracované a muzika uším lahodící. Je to možná kýč, ale to k pohádce přece patří.

    Vaše nová filmová komedie Strašidla je ale plná podivných tvorů a triků...

    To je pravda. Ale zjistil jsem, že je u diváků pořád velmi populární, když právě pohádkový děj zasahuje do reality. Jako to bylo například u filmu Jak utopit doktora Mráčka nebo Dívka na koštěti. A tak jsme se rozhodli natočit něco podobného. Ještě navíc, když jsem dostal od pana Kosa půvabný námět. Jedná se tedy o současnost s pohádkovým motivem.

    Je tam nespočet postav. Nevypálil jste si trochu rybník?

    Film Strašidla je zase úplně jiný žánr a styl, než jsem doposud dělal. Myslím si, že jsem naopak načerpal plno inspirace do budoucích projektů.

    Třeba i do toho, co právě píšete?

    To asi ne, protože půjde opravdu o klasickou pohádku, která se bude odehrávat pravděpodobně v Jižních Čechách nebo jiných krásných místech.

    I v zahraničí?

    Ne, určitě ne. Naše republika má tolik nádherných míst, že tady můžu tři sta let točit pohádky a budu nacházet nová a nová místa. Vezměte si, kolik sem jezdí zahraničních štábů. Z Ameriky, Francie, Anglie, Německa, Itálie... Ti všichni jsou nadšení naším bohatstvím, co tu máme. Například režisér filmu Modrá laguna přijel na festival do Zlína, kde jsem měl pohádku Nejkrásnější hádanka, a položil mi dvě otázky. Ta první zněla, kolik tam je trikových záběrů. Odpověděl jsem, že pouze jeden, a to dokreslený měsíc nad hradem. A on na to, že to není možné, že i ty hrady a zámky byly určitě trikově dodělávané. Odpověděl jsem, že ne, že to všechno stojí v Česku tak, jak to vidí ve filmu. Nemohl tomu vůbec uvěřit. Za dva dny za mnou přišel s mapou a chtěl po mně, ať mu ta místa zaškrtnu.

    O jaká místa šlo?

    Zámek Žleby, Zámek Sychrov a o zříceninu hradu Kostomlaty.

    Jak dlouho pohádku většinou natáčíte?

    Obvykle točím 28-30 dní. Naštěstí mi vždy přeje počasí a když náhodou ne, jako třeba u Babovřesek 2, tak xy obrazů, které měly být natočené venku, uděláme vevnitř. Divák neví, jestli to mělo být na zahradě nebo v obýváku. Správný režisér musí zkrátka umět improvizovat, protože stát se mu může během práce cokoli. Další důležitý krok je vybrat si dobré herce, kteří to dotáhnout k dokonalosti.

    Proto si filmaři vybírají neustále stejné tváře?

    Každý režisér má své oblíbené herce. Já se ale snažím sázet na rozmanitost a pomáhat novým hercům. Hlavně obsazuji lidi přesně tak, jak tu postavu vidím.

    Je vám tedy jedno, jaký kredit má daný umělec ve společnosti?

    Nesázím na to, jestli je daný herec známý nebo neznámý, ale na to, zda se na to hodí. Jsem například strašně rád, že jsem do Strašidel mohl obsadit Carmen Mayerovou, maminku Terezy Kostkové, protože se dlouho neobjevila před kamerou. Zahrála mi čarodejnici s tak obrovským šarmem, že to ani nejde popsat. Mám z toho zkrátka radost.

    Existuje nějaký umělec, kterého byste do svého filmu naopak neobsadil?

    Samozřejmě si raději vybírám lidi, kteří jsou naladěni na stejnou strunu jako já. Nebudu si do filmu obsazovat herečky nebo herce, kteří jsou potížisté. To si radši oholím hubu a zahraju si to sám, než se dohadovat s nějakou primadonou, jestli tak nebo tak. Takové móresy zkrátka nesnáším.

    Mluví z Vás zřejmě vlastní zkušenost.

    Ano. Stalo se mi to bohužel jednou v životě. Šlo o herečku, která byla zpočátku naprosto skvělá a postupem času se začala měnit. Tak jsem jí už nikdy v životě neobsadil.

    Jméno prozradíte?

    Vždyť vy na to přijdete!

    Tak mi dejte indicii.

    Zkrátka čím byla výš, tím větší z ní byla snobka. Úplně zapomněla na minulost. Hodně dávala na odiv, že se kamarádila s americkou velvyslankyní. Bohužel už není mezi námi.

    Šlo o Jiřinu Jiráskovou?

    No vidíte, já vám říkal, že na to přijdete.

    Vyříkali jste si to někdy?

    Ano, byla si toho vědomá. Měsíc před smrtí se mi za své chování omluvila.

    Herečky jako Aňa Geislerová nebo Táňa Vilhelmová, o kterých se říká, že jsou náročné, Vám tedy asi také nebudou po chuti, mám pravdu?

    Ne, to ne, naopak! Ony jsou obrovské herečky! Zahrály by všechno na světě a mám je moc rád. Neměl jsem příležitost s nimi točit, protože jsem neměl roli, která by se mi pro ně hodila.

    A jaká role by se Vám na ně hodila?

    Ony jsou k pohodlnosti režisérů obsazovány pořád do stejných rolí emancipovaných žen. Představoval jsem si, že kdybych natočil film Královna Alžběta a Marie Stuartovna, obsadil bych je do hlavních rolí. To by byl dle mého názoru obrovský herecký koncert, protože na to obě mají.

    Může k těmto herečkám někdo z mladých umělců v budoucnu dosáhnout?

    Já si myslím, že těch nových talentů je nespočet. Podívejte se třeba na Evu Josefíkovou, se kterou jsem točil pohádku Čertova nevěsta nebo Sáru Sandevu, se kterou jsem teď točil Strašidla. Kdo mě ale opravdu velmi mile překvapil, je Vladimír Polívka. Je to neskutečný talent a má před sebou skvělou budoucnost. No a koho opravdu miluji je jeho sestra Anička Polívková, která je dle mého názoru nástupkyní komediálních hereček jako byla Iva Janžurová nebo Jiřina Bohdalová. A v neposlední řadě Anička Fialová.

    Ta se teď předvedla v show Tvoje tvář má známý hlas.

    Získala talent po svém dědečkovi, se kterým se znám a patří mezi nejlepší herce. I proto vám prozradím jako prvnímu médiu, že jí plánuju nabídnout roli v nově připravované pohádce, o které jsme mluvili.

    Hlavní dívčí roli?

    Ano.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 0:47 pátek 2. prosince 2016. Anketa je uzavřena.

    • Super
      176
    • Trapas
      16
    • Tvl
      16
    • Haha
      11
    • Sladký
      9
    • Cože
      7