Politik a učitel Vít Rakušan: Branná výchova je minulost, chybí výuka chování v krizi!

Podle Víta Rakušana dnes lidé nejsou dostatečně připraveni na krizové situace. | foto: Profimedia.cz

Podle všeobecného mínění pedagogů a bezpečnostních expertů nejsou české školy připraveny na nebezpečné situace, například útok střelce. Vít Rakušan, náměstek politického hnutí Starostové a nezávislí a náměstek hejtmanky Středočeského kraje pro bezpečnost, s touto teorií souhlasí. O konkrétních řešeních pak pohovořil ve studiu DVTV.cz!

Na školách se často vyučuje bezpečnost podle zastaralých teorií a pouček, uvádí Vít Rakušan v interview pro DVTV. Škola by však měla žáky připravit na život v současných podmínkách, čili hodnotí takovou přípravu jako nedostatečnou.



„Aktuální hrozby jsou například útoky aktivního střelce. Například německé školy jsou na to připraveny již přes deset let. Nemám žádnou informaci, že by hrozilo akutní nebezpečí, ale na západ od nás je to něco, na co se lidé připravují už dlouhá léta,“ uvádí Vít Rakušan.

Jak však dodává, nemá v úmyslu dělat ze škol pevnosti. Jde jen o to, aby se žáci uměli v situacích, které nelze předvídat, bezpečně chovat.

Ve Středočeském kraji by proto v několika předem vybraných pilotních školách měl proběhnout vzorový nácvik krizových situací. To vítá také Policie ČR, která bude moci na základě informací z výcviku připravit plány pro případnou evakuaci konkrétních škol. Bude jí tak velmi k užitku, že bude vědět například to, ve které části budovy se budou žáci nejspíš ukrývat, jaké jsou únikové cesty a podobně.

Branná výchova nemá být o pytlíku na hlavě

„Já jsem Husákovo dítě, které ještě zažilo brannou výchovu v tom starém provedení, kdy jsme si během pěti minut nasazovali pytlíky, a kdo nenandal, tak byl mrtev. Takže takhle si to nepředstavuji,“ uvedl Rakušan.

Žáci se učí nejen používat plynovou masku jako za starých časů, ale také základy pohybu v terénu, první pomoc a jiné užitečné věci pro řešení krizových situací.

Žáci se učí nejen používat plynovou masku jako za starých časů, ale také základy pohybu v terénu, první pomoc a jiné užitečné věci pro řešení krizových situací.

V osnovách by však rád viděl kurzy první pomoci, nácvik chování v krizových situacích všeho druhu, například při povodních, autonehodě, výpadku elektřiny nebo právě útoku střelce. Dále by považoval za přínosné, aby se žáci naučili základy práce se šokem, který člověk v krizi může utrpět. Pro zachování bezpečnosti to totiž může být klíčové.

„Když už ve světě dojde k nějaké negativní události, vyučující se tím ve škole většinou zabývají a vyjádří se k tomu. Chybí však koncepční výuka, která by se tématem krizových situací zabývala. To je víceméně důvod, proč ve Středočeském kraji v této věci spolu s policií chceme ta školení otestovat,“ vysvětluje své pohnutky Rakušan.

Připravíme školy na to, aby byly bezpečnější

Kromě nácviku pro žáky dojde ve vybraných školách také k bezpečnostnímu auditu.

V praxi to znamená, že zaměstnanec bezpečnostní firmy se pokusí do školy proniknout a pohybovat se po ní. Bude pečlivě monitorovat reakce jak žáků, tak personálu školy a poté připraví výstup pro ředitele s kroky, jak bezpečnost školy zlepšit. Také proškolí vybraného zaměstnance školy, který bude za situaci dále zodpovídat.

Tento krok je rozhodně pozitivní. Krizovým situacím zabránit nelze, přírodu ani faktor lidského selhání zkrátka neovlivníme. Co ale ovlivnit můžeme, je to, jak se budeme k náročným událostem stavět. A být připravený na vše, se rozhodně dlouhodobě vyplatí.

Fotogalerie






Komentáře