Jan Tuna o aféře Bubbleology: Celebrity nesou odpovědnost za to, co propagují!

Muž, kterého se bojí všichni nepoctiví obchodníci. | foto: Stream.cz

Jan Tuna se rozhodl totálně „popravit“ značku čajů bubble tea. Ve svých reportážích notoricky kritizuje prodejce za to, že tají složení a lžou. V exkluzivním rozhovoru pro Expres dokonce naznačil, že se ho firma pokusila zastavit. V další části interview mimo jiné řeší propagaci tohoto nápoje malým dětem prostřednictvím youtuberů a manýry vedení Bubbleology.

Celá kauza se ale rozjela poté, co jste se dostal do střetu s panem Bojanovským (pozn. redakce - šéf firmy Bubbleology pro ČR a SR). Můžete popsat, jak se to seběhlo?



Vzpomínám si, že jsem ten den docela pospíchal. Nejdřív jsme jeli do obchodního centra Fénix odebrat vzorky jiné společnosti. Tam nám prodavačka ukázala složení a vše proběhlo korektně. Nikdo se netvářil, že prodává přírodní produkt. Ten jsme pak také otestovali a ukázalo se, že je v něm přesně to, co oni tvrdí. Poté jsme ještě ten podvečer šli odebrat vzorky Bubbleology a aby nás nikdo nemohl nařknout z toho, že s nimi manipulujeme, chtěli jsme mít ten odběr natočený. Nejde totiž o zabalenou věc, kterou bychom běžně mohli koupit v obchodě.

Že se rozjede nebylo v plánu?

To rozhodně ne. Už od začátku byla jejich prodavačka nejistá, a když jsem stejně jako v předchozí prodejně chtěl vidět složení nápojů, řekla mi, že nám ho nemůže ukázat, protože na to musí mít povolení od svého nadřízeného. Takže začala volat svým nadřízeným a zničehonic se tam objevil šéf firmy, pan Bojanovský. A tak jsem mu začal pokládat otázky, na které buď lhal, nebo nechtěl odpovědět. Dovršilo se to tím, že začal být agresivní.

Proč si myslíte, že reagoval takto?

Začal se zaplétat do vlastních lží, nechtěl ukázat složení bubble tea a muselo mu být jasné, že prokážeme, že lhali dlouhodobě a cíleně. To, že nyní tvrdí, že to jejich zákazníci špatně pochopili, je další lež. Ty lži jsou explicitní.

Vy jste se potom ale dost opřel do youtuberek, které Bubbleology propůjčily svou tvář. Proč?

I za to může pan Bojanovský. On tvrdil, že necílí na děti, což byla další lež, protože ty nápoje rozdávali před školami, na letních táborech a najímali si youtuberky, jejichž diváky jsou hlavně děti. Luboš Bojanovský během chvíle měnil svá slova, buď že si youtuberky neplatí, nebo ať se jich na to zeptám. Tak jsem jim položil otázky, na které neodpověděly. Nejspíš byly vázané smlouvami. Já se normálně lidí neptám na jejich příjmy, pan Bojanovský mě k tomu ale vyzval.

Ale nešlo jenom o jednu výzvu, ale doslova jste je donutil k tomu, aby přestaly s Bubbleology spolupracovat.

Ano. Protože ony propagovaly malým dětem jako přírodní a zdravý produkt něco, co je plné azobarviv a dalších syntetických látek. Není to nic, co by měly malé děti pít. Proto jsem je vyzýval.

Jak dlouho to trvalo, než odstoupily od spolupráce s Bubbleology?

Mám pocit, že jsem o tom dostal zprávu, když jsme natáčeli na Srí Lance, ale přesně si už nepamatuju, jak dlouho to trvalo. Nejlepší na tom je, že já jsem do té doby vůbec netušil, že nějaká Teri Blitzen nebo Fallenka existují. Netušil jsem ani, jak dokáží ovlivňovat malé děti. Dneska už jejich sílu znám. Je ohromná.

Načapal jste je při lži, zařídil jste, že se od nich odvrátily jejich největší tváře. Proč jste se nyní k tomu tématu opět vrátil?

Když se jim v záři nepodařilo mě zastavit a pravda se zveřejnila, začali protikampaň a tvrdili, že během podzimu azobarviva odstraní. V komerčním článku, který si zaplatili v Blesku, dokonce prohlásili, že nově jejich bubble tea azobarviva už neobsahují. Že už v nich vůbec nejsou. Že je odstranili. Nevěřil jsem tomu a rozhodl jsem se, že to výhledově otestujeme. A o několik měsíců později, ke konci roku, když vydali tiskovou zprávu, že s nimi začal spolupracovat David Gránský, tak v ní napsali, že azobarviva z nápojů odstraní v průběhu roku 2017. Přitom podle svých vlastních slov v komerčním článku, kterým spousta rodičů a dětí věřila, už tam nebyla od přelomu léta a podzimu, od prvních našich reportáží v A DOST! Takže se sami usvědčili z další lži.

I proto jsem volal těm tvářím, protože když už veřejně všichni věděli, že jde o prolhanou firmu, která podvádí nemocné děti, zajímalo mě, jestli ty tváře vědí, co jejich drinky obsahují. A když něčemu dávají své jméno, neznamená to jenom, že za to vezmou hezké peníze a víc nic, ale že za to mají i zodpovědnost.

Když jsme například odvysílali reportáž o jiné značce, jejíž tváří byla Simona Stašová a ukázalo se, že tam byly také nějaké nečisté věci, volala mi a říkala, že to netušila a okamžitě s nimi ukončila spolupráci. David Gránský není jenom reklamní panák, který se nemusí zajímat, čemu prodává jméno a tvář. Ta spolupráce je v dobrém i ve zlém. On se za ten produkt zaručuje. Hlavní impuls ale bylo to, že se sami usvědčili, že znovu lhali.

Už jen ta spousta cukru, který člověk po napití ucítí na jazyku, je typická. Nemyslíte si, že je problém v naivitě konzumenta, když věří, že pije přírodní drink?

Okrást a podvést naivního člověka není ospravedlnění. Ta firma hlavně tvrdila explicitně, že jde o přírodní zdravý nápoj bez umělých barviv, bez cukru a syntetik. A lidi tomu věřili. Dokonce nám psala maminka, která to dávala kojenci, protože jim věřila. To, že podobné barvy nezískáte přírodní cestou, víte jen pokud se potravinám nějakým způsobem věnujete. A to nedělá každý.

Dá se říct, že ta kauza váš pořad A DOST! zviditelnila?

Je to jedna z hlavních kauz. Ale ne jediná. Už předtím jsme měli kauzu piškoty, která měla velký ohlas. A máme i další velké kauzy. Jejich vyjmenovávání by bylo na dlouho.

Jinak z toho mám dojem, že kdyby pan Bojanovský na začátku nereagoval tak prudce, kauza by se nikdy nerozjela v takovém rozsahu.

Samozřejmě to mezi diváky vyvolalo ohlas. Ten díl sdíleli a bylo pro ně zajímavé se na ten díl podívat. Přiznám se ale, že v tu chvíli, kdy přijel k jejich stánku, jsem z té situace nebyl vůbec nadšený, protože jsem měl na večer jiný program a šli jsme tam jen na deset minut odebrat vzorky. Nic víc. Před tím, než budou hotovy výsledky testů, jsme neměli v plánu nic vysílat. Někde jsem měl být v osm večer a dostal jsem se tam po půlnoci. Ale je to tak, protože on tu kauzu svým chováním divácky vynásobil deseti. Když začal řvát a vyhrožovat kameramanovi, čímž ukázal svou předtím potlačovanou agresi.

Mluvili jste spolu od té doby?

Ne. Já si myslím, že ho firma někam ukryla. Jenom jednou ho vystrčili do DVTV, kde si posypal alibisticky popel na hlavu. On tam řekl, že se sice zákazníkům omlouvají, ale ti, že to předtím špatně pochopili. To je nesmysl. Oni lhali v každém slově a šlo o prokazatelné lži, a ne jenom o špatně pochopené formulace. Pak řekl, že se nechal vyprovokovat. My jsme ale pustili skoro celý průběh, kde mohl každý vidět, co se dělo, a udělat si vlastní obrázek.

Natáčel jste o Bubbleology mnoho dílů. Ochutnal jste to někdy?

Myslím, že během natáčení jednoho stand-upu jsem si usrkl. Nechutnalo mi to a nevím, proč bych si měl zanášet tělo azobarvivy. Když chci čaj, dám si čaj, když chci vodu, dám si vodu.

Budete v kauze pokračovat?

Oni nedávno zase vydali tiskovou zprávu, že azobarviva zůstávají už jenom v některých kuličkách a želé a že z ostatních přísad je už odstranili. Po kolikáté už?! Já osobně jim po tom všem už nevěřím ani slovo, takže je jisté, že v průběhu času je ještě namátkově otestujeme, jestli je to pravda, nebo ne.

Vy po těch firmách jdete docela dost ostře. Tentokrát se vás někdo pokusil pokoutně přemluvit, abyste to neřešil. Stalo se vám to někdy předtím?

V A DOST! ne. O mně se ví, že tohle má spíš opačný efekt a já se do kauzy zakousnu ještě víc. Toto bylo ojedinělé. Vzkázal jsem jim, aby přestali lhát a změnili složení. Kdyby se tak doopravdy stalo, informovali bychom o tom. My jenom nekritizujeme. Když někdo stáhne vadné zboží, rádi to ukážeme.

První část rozhovoru s Janem Tunou si můžete přečíst ZDE

Fotogalerie



Ohodnoťte článek

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:01 17. června 2017. Anketa je uzavřena.

  • Super
    88
  • Cože
    10
  • Haha
    9
  • Trapas
    9
  • Tvl
    8
  • Sladký
    7


Komentáře