Komentář Andreje Babiše: Návrh EK na obecný reverse charge připomíná bazén bez vody

  •   14:31
  • diskuse

Andrej Babiš se chystá na to, že by mohl být budoucím premiérem. | foto: Andrej Babiš, Expres.cz

Děti, když budete měsíc hodné, koupíme vám bazén, slibují rodiče uprostřed parného léta. Děti jsou hodné a ke konci prázdnin bazén dostanou. A když budete, děti, hodné ještě jeden měsíc, napustíme vám do něj vodu! Pointu oblíbené dětské anekdoty nápadně připomíná při bližším prozkoumání návrh na obecný reverse charge, který dnes schválilo kolegium komisařů v Bruselu.

Předložení návrhu, který - bude-li Radou schválen - umožní některým členským státům požádat o dočasné povolení obecného reverse charge, je pro Českou republiku nesporným a bezprecedentním úspěchem. Po více než dvou letech usilovné práce se podařilo přesvědčit Komisi, která má v EU jako jediná pravomoc legislativní iniciativy, že obecný reverse charge si zaslouží šanci alespoň ve státech, které mu věří.



Komisař Pierre Moscovici na červnovém ECOFINU přislíbil, že do konce roku předloží návrh, který umožní zainteresovaným členských státům zavést obecný reverse charge na domácí zdanitelná plnění nad určitý limit. Bez výhrad sice splnil pouze stanovený časový plán, a to ještě tak těsně, jak to jen šlo, i tak se může jednat o naprosto zásadní zlom v historii harmonizované DPH v EU.

Odpůrci toho systému se bojí, že konečně zafunguje

Trvám na tom, že reverse charge je v kombinaci s využitím moderních technologií nejefektivnějším způsobem, jak vybrat DPH, zbavit se karuselového podvodu a ještě k tomu podpořit cash flow podnikatelů uvnitř státu. Komise tento názor evidentně nesdílí. Netají se tím a dnešní návrh podle toho vypadá.

V zásadních parametrech je napsán, tak, aby se ve skutečnosti v podstatě nedal použít. Z toho bychom sice mohli být smutní, ale z dlouhodobého hlediska je to vlastně mimořádně dobrá zpráva, která potvrzuje, že jsme se dali správnou cestou. Je zřejmé, že odpůrci reverse charge se obávají, že by mohl opravdu zafungovat a ohrozit velmi vzdálenou a v podstatě neexistující dohodu o definitivním režimu pro DPH. Ten vidí Komise v tzv. one-stop-shop systému, který všechna přeshraniční plnění uvnitř EU podrobuje DPH (na rozdíl od současného stavu) a daňové správy všech členských států vybírají DPH společně jedna pro druhou.

Návrh Komise stanovuje mnoho podmínek a důvodů jak výjimku na obecný reverse charge nepovolit anebo tu povolenou snadno zrušit. Cesta k reálnému použití obecného reverse charge je dlouhá a komplikovaná, povolený reverse charge může Komise kdykoliv po šesti měsících přezkoumat a zrušit, pokud se ukáže, že narušuje vnitřní trh, a to zejména když ji o tom informují alespoň dva členské státy. To vše svědčí o tom, že potenciální zavedení obecného reverse charge byť i v jednom nebo ve dvou malých členských státech budí silné emoce a obavy.

Je téměř úsměvné, že vymezení států, které mohou o obecný reverse charge žádat, je pečlivě nastaveno tak, aby oba státy, které mají o zavedení obecného reverse charge eminentní zájem, zůstaly na hranici, respektive malý kousek za ní tohoto okruhu. Můžeme jen spekulovat, proč k tomu Komise přistoupila.

Kromě toho, že to naprosto postrádá logiku, je podmínka minimálního VAT GAPu koncepčně špatná a škodlivá. Motivuje totiž státy a zejména ty, kterým by obecný reverse charge byl povolen, držet VAT GAP na úrovni 5% nad mediánem, tedy místo toho, aby VAT GAP snižovaly je pro ně výhodnější ho zvyšovat nebo udržovat na „přijatelné“ úrovni. Např. v současné době tímto vysílá vzkaz, že VAT GAP ve výši 15.4% a méně je zcela přijatelný a státy by se neměly snažit s ním cokoliv dělat. To není správné a potenciálně to ohrožuje vnitřní trh.

Evropská komise by umožnila destabilizaci podnikatelského prostředí

Druhým kritickým problémem návrhu je, že možnost používat obecný reverse charge má skončit, bez ohledu na podmínky v rozhodnutí Komise, nejpozději v roce 2022. To je příliš a zcela neopodstatněně krátká doba. Komise argumentuje, že toto opatření musí být zavedeno jen dočasně, dokud nebude schválen definitivní režim v podobě one-stop-shop, avšak to určitě nebude v roce 2022. Aby se prokázalo, že obecný reverse charge dobře funguje a mohl se projevit jeho pozitivní efekt, musí být zaveden na dostatečně dlouhou dobu, tedy alespoň deset let.

Parametry návrhu, se kterým dnes Komise přišla, jsou příliš omezující a mohly by vést k destabilizaci podnikatelského prostředí v ČR. Proto musíme k návrhu přistupovat s velkým rozmyslem.

Evropská komise nenese na rozdíl od členských států žádnou odpovědnost za výsledky při výběru DPH a nelze očekávat, že její návrhy budou sledovat účinný boj s daňovými úniky jako primární cíl. Úkolem Komise není efektivně vybírat daně, ale chránit a rozvíjet vnitřní trh za jakoukoliv cenu. Úkolem ministra financí je především efektivně vybírat daně při respektování a maximálním využití výhod vnitřního trhu.

Návrh Komise, o který jsme tak dlouho bojovali, sice nenadchne, ale je dobře, že konečně spatřil světlo světa a máme s čím pracovat. V úsilí o široké uplatnění mechanismu reverse charge budu samozřejmě pokračovat, protože jsem ministrem financí a účinný boj proti daňovým únikům je pro mě na prvním místě. Při projednávání návrhu v Radě vyvineme maximální úsilí na všech úrovních, abychom vylepšili nejrizikovější části návrhu. Návrh musí poskytnout dostatečnou právní jistotu a stabilitu pro právní a podnikatelské prostředí. V tomto duchu povedeme i vyjednávání s ostatními členskými státy, abychom pro nezbytné změny získali jejich podporu. Právě rozhodnutí ministrů financí bude v této věci nakonec zásadní.

Věřím, že děti budou mít v příštím parném létě v bazénu dostatek vody a báječně si v ní zaplavou, přestože možná malinko zlobily.

Co je reverse charge

Tzv. „obrácené zdanění“ ulehčuje odběrateli či příjemci zdanit zboží nebo službu ve svém státě bez složitého uplatňování nároku na odpočet daně v jiném státě. Zboží nebo služby nejsou zdaňovány, tak jak je obvyklé, jejich dodavatelem nebo poskytovatelem, ale naopak jejich odběratelem či příjemcem. Tento postup se uplatňuje u zboží a služeb v mezinárodním obchodě, a to jak v rámci států Evropské unie, tak i ostatních zemí (tzv. třetích zemí).





Komentáře

Čerstvé zprávy